Μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, που στοίχισε τη ζωή 57 συνανθρώπων μας, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε το άνοιγμα εκ νέου του φακέλου του δυστυχήματος του Αδένδρου το 2017.
Τότε είχαν χάσει τη ζωή τους 3 επιβάτες και είχαν τραυματιστεί 10.
Σύμφωνα με το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, το δυστύχημα τότε συνέβη όταν αμαξοστοιχία Intercity που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, μπήκε με μεγάλη ταχύτητα σε παρακαμπτήρια γραμμή, με αποτέλεσμα να εκτροχιαστεί και να προσκρούσει σε παρακείμενο οίκημα.
Με βάση την επίσημη ανάλυση των στοιχείων του ταχογράφου που έγινε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κατά την ώρα της εκτροχίασης η ταχύτητα της αμαξοστοιχίας ήταν 144,3 χιλιόμετρα την ώρα.
Να σημειωθεί ότι η επιτρεπόμενη ταχύτητα διέλευσης από την 1η γραμμή του σιδηροδρομικού σταθμού Αδενδρου ήταν 60 χιλιόμετρα.
Υπαίτιοι για το δυστύχημα θεωρήθηκαν ορισμένοι εκ των θανάσιμα τραυματισμένων υπαλλήλων της αμαξοστοιχίας. Ως εκ τούτου δεν υπήρξε άσκηση ποινικών διώξεων και η υπόθεση έκλεισε εξωδικαστικά.
Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση του ΑΠΘ, την οποία επικαλειται η kathimerini.gr, αναλύονται τα αίτια του εκτροχιασμού και στη συνέχεια επισημαίνονται μια σειρά μέτρων.
-
- Την ανάγκη πειθαρχίας όσον αφορά την τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης από όλα τα εμπλεκόμενα μέλη (σταθμάρχες, μηχανοδηγοί, προϊστάμενοι συρμών), καθώς και την ευλαβική τήρηση των βραδυποριών και του εγχειριδίου δρομολογίων από τους μηχανοδηγούς
- Ανάγκη ύπαρξης ενός συστήματος ηλεκτρικής σηματοδότησης σε πλήρη λειτουργία, καθώς και ύπαρξης αυτόματων συστημάτων προστασίας συρμού
- Πρόσθετη εγκατάσταση ενός συστήματος που να «υποβοηθά τον οδηγό στην οδήγηση», επιτελώντας λειτουργίες όπως η προειδοποίηση του μηχανοδηγού για υπέρβαση ταχύτητας, η σηματοδότηση στον θάλαμο οδήγησης (ενδείξεις για τα όρια ταχύτητας), η επιτήρηση της επιτρεπόμενης ταχύτητας γραμμής
Ακόμη στην έκθεση τονίζεται ότι η ραδιοεπικοινωνία των σταθμαρχών με τους μηχανοδηγούς πρέπει να γίνεται με πιο «δομημένο τρόπο, ανάλογο με αυτόν που γίνεται στις αεροπορικές μεταφορές και σε άλλα σιδηροδρομικά δίκτυα.