“Όλυμπος, Πέλλα, Άγιο Όρος, Κερκίνη… Τελικά, η Θεσσαλονίκη είναι υπέροχη”. Η νεαρή Γερμανίδα έχει ενθουσιαστεί κι όταν ο ντόπιος συνομιλητής της σπεύδει να της πει ότι μάλλον έχει μπερδέψει λίγο τη γεωγραφία της περιοχής, η ξεναγός του γκρουπ τον σταματά: “για τους επισκέπτες στην πόλη μας, Θεσσαλονίκη πλέον θεωρείται όλη η… κεντρική Μακεδονία!”. Κι αυτό, δεν είναι καθόλου,μα καθόλου κακό για την πόλη. Το αντίθετο, μάλιστα.
Στη γλώσσα των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού, η Θεσσαλονίκη πλέον αποτελεί, αυτό που λένε, “έξυπνο τουριστικό προϊόν”. Τι σημαίνει αυτό; Ωραία τα μνημεία της πόλης, ωραία και η περιήγηση στις παραδοσιακές της αγορές, ωραία και η γαστρονομία, ωραίες και οι παραλίες της Χαλκιδικής, αλλά για πόσο;
Στο πλαίσιο, λοιπόν, της δημιουργίας ενός ακόμη πιο ελκυστικού τουριστικού προορισμού, η Θεσσαλονίκη… εμπλουτίστηκε, μεγάλωσε. Από πόλη για Σαββατοκύριακο, επιχειρείται πλέον να μετατραπεί σε προορισμό όπου αξίζει ο επισκέπτης να μείνει λίγο παραπάνω, καθώς μπορεί, σε απόσταση αναπνοής από το κέντρο της, να κάνει αποδράσεις στην ιστορία, στον πολιτισμό, στη φύση.
Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης
“Το θετικό είναι ότι πλέον έχει αλλάξει η νοοτροπία όχι μόνο για τους τουρίστες, αλλα και για όλους όσους δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη. Αντιμετωπίζουν, δηλαδή, πλέον την πόλη ως επίκεντρο μιας ευρύτερης περιοχής, η οποία προσφέρει στον επισκέπτη πολλές εναλλακτικές δραστηριότητες, σε πολύ μικρή απόσταση. Άλλωστε στο εξωτερικό, οι εναλλακτικές αυτές περιηγήσεις, οι μετακινήσεις, είναι πολύ διαδεδομένες”, τονίζει μιλώντας στο TheOpinion ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Αλέξανδρος Θάνος.
“Παλαιότερα, όλοι ήθελαν να κρατήσουν τον επισκέπτη στην πόλη και αυτό μείωνε το ελκυστικό της προφίλ. Αντίθετα, σήμερα, και οι ίδιοι οι ξενοδόχοι βλέπουμε πλέον πως ενδιαφέρονται να δημιουργούν ολοκληρωμένα πακέτα εκδρομών από τη Θεσσαλονίκη, να κάνουν την πόλη επίκεντρο, που εμπλουτίζεται όμως με κοντινές αποδράσεις”, προσθέτει και εξηγεί: “Με άλλα λόγια, για να κερδίσεις τη διανυκτέρευση του τουρίστα στην πόλη, πρέπει να κάνεις ακόμη πιο ενδιαφέρουσα τη διημέρευση”.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που τα τελευταία χρόνια πολλές επιχειρήσεις (τουριστικά πρακτορεία, εταιρίες με λεωφορεία μεταφορών κλπ) έχουν επενδύσει στις μετακινήσεις των επισκεπτών της πόλης με εννιαθέσια βανάκια, σε συνεργασία με τα ξενοδοχεία. “Δημιουργείται έτσι σιγά σιγά ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τον προορισμό “Θεσσαλονίκη”, πλεονέκτημα που και εμείς στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δουλέψαμε όλα αυτά τα χρόνια με επιμονή και μέσα από ψηφιακά εργαλεία προβολής και αντίστοιχες εφαρμογές”, προσθέτει ο αντιπεριφερειάρχης.
Στον Όλυμπο και στα μέρη του Μ. Αλέξανδρου
Τι προτιμά, λοιπόν σήμερα ο τουρίστας της Θεσσαλονίκης, εκτός από την υπέροχη θάλασσα και τις παραλίες της Χαλκιδικής; Σε ποια μέρη επιλέγει να περιηγηθεί με εκδρομές;
Πρώτο στις προτιμήσεις είναι το βουνό του Ολύμπου, με περιπατητικές διαδρομές και γνωριμία με τον φυτικό του πλούτο. Ορισμένοι το συνδυάζουν με αναβάσεις, άλλοι δεν χάνουν την ευκαιρία για μια βουτιά στις ακτές της λεγόμενης ολυμπιακής ριβιέρας, κατά μήκος της Πιερίας.
Ο Μέγας Αλέξανδρος και η ιστορία του μαγεύουν τους ξένους επισκέπτες και για τον λόγο αυτό ο προορισμός Βεργίνα – Πέλλα είναι πάντα στη λίστα των εκδρομών που κάνουν από τη Θεσσαλονίκη
Τον τελευταίο χρόνο, καταγράφεται αύξηση στο ενδιαφέρον των επισκεπτών για περιηγήσεις στη φύση και στα μοναδικά τοπία της Κερκίνης (παρατήρηση πουλιών, βαρκάδα, ποδηλασία ή μια απλή βόλτα γύρω από τη λίμνη)
Το μοναδικό Άγιο Όρος, φημισμένο για την αρχιτεκτονική των μοναστηριών του μέσα σε ένα περιβάλλον φυσικής ομορφιάς με πολιτιστικούς θησαυρούς των μοναστηριών, είναι πάντα πόλος έλξης ακόμη κι αν το βλέπει κανείς με καραβάκι
Περιηγήσεις στην πόλη
Όσο για το τι αγαπά να κάνει ο επισκέπτης της πόλης μέσα στην πόλη, η πρόεδρος του Συνδέσμου Ξεναγών Θεσσαλονίκης και Βόρειας Ελλάδας, Αναστασία Γαϊτάνου τονίζει στο TheOpinion: “Οι περισσότεροι τουρίστες που έρχονται στην πόλη περιηγούνται στα μνημεία της, ενώ έχουν πάντα ελεύθερο χρόνο να κάνουν τις βόλτες τους στο ιστορικό κέντρο. Τώρα το καλοκαίρι, οι περισσότεροι έρχονται στη Θεσσαλονίκη από τη Χαλκιδική και συνήθως έρχονται εδώ για μονοήμερη εκδρομή. Τα οργανωμένα πακέτα που προσφέρονται περιλαμβάνουν, λοιπόν, σίγουρα τα μνημεία όπως ο Λευκός Πύργος, η Καμάρα – Ροτόντα, τα Βυζαντινά τείχη και η Άνω Πόλη, ορισμένοι (περισσότερο οι Ευρωπαίοι, λιγότερο οι Αμερικανοί) θέλουν τα μνημεία της Unesco, ενώ σίγουρα έχουν χρόνο για να περιηγηθούν στην πόλη. Επίσης, πολύ μεγάλο είναι φέτος το ενδιαφέρον για τη γαστρονομία της Θεσσαλονίκης, επομένως σίγουρα στο πακέτο που δουλεύουμε περιλαμβάνεται πάντα μια… στάση για μπουγάτσα, κουλούρι, τσουρέκι, αλλά και βόλτες στις παραδοσιακές αγορές του κέντρου”.