Με τρεις μελέτες… μείον, υπό την έννοια ότι δεν έχουν παρουσιαστεί ακόμη (η μία μάλιστα θα κατατεθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024, λέει το υπουργείο), ξεκίνησαν οι εργασίες για το Flyover.
Αυτό επισήμαναν, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, εκπρόσωποι των τριών συλλόγων κατοίκων και φορέων που προσέφυγαν κατά του έργου στο ΣτΕ. Υπενθυμίζεται ότι χτες Τρίτη το ανώτατο δικαστήριο έβαλε προσωρινό «φρένο» στις εργασίες τουλάχιστον έως τις 17 Απριλίου, ημερομηνία εκδίκασης της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων, επί δύο αιτήσεων ακυρώσεως που έχουν καταθέσει κάτοικοι.
Συγκεκριμένα, από τους δύο χονδροειδείς φακέλους που κάτοικοι και φορείς έχουν στα χέρια τους για το έργο, απουσιάζουν η οριστική κυκλοφοριακή μελέτη, η οριστική μελέτη στατικότητας για την υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρο, αλλά και η μελέτη οδοποιίας. Μάλιστα, απαντώντας στα επανειλημμένα αιτήματα των κατοίκων για αυτές τις μελέτες, το υπουργείο σε απάντησή του τόνισε ότι όλες οι μελέτες θα καταθεθούν στο πρώτο εξάμνηνο του 2024.
Δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη ουτε και σχέδιο κίνησης οχημάτων εκτάκτου ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά κλπ), είπε μεταξύ άλλων ο νομικός εκπρόσωπος του Συνδέσμου Κωνσταντινουπολιτών, Αλέξανδρος Αδαμίδης και εξήγησε ότι από τους φορείς που έπρεπε να έχουν μελετήσει σωστά το έργο πρέπει να αναζητηθούν οι ευθύνες για την ταλαιπωρία των κατοίκων.
«Αυτή τη στιγμή το έργο όπως έχει σχεδιαστεί και μελετηθεί έχει σοβαρότατες πλημμέλιες τις οποίες επισημαίνουμε με νομικό τρόπο. Χαρακτηριστήκαμε και παλαιοχριστιανοί. Ζητάμε να ξεκινήσει μια συζήτηση που έπρεπε να έχει γινει πριν την έναρξη εργασιών.
«Η κατάσταση είναι απαράδεκτη, ο περιφερειακός έχει τεράστιο πρόβλημα, αλλά αυτοί που ευθύνονται είναι αυτοί που ξεκίνησαν ένα πρόχειρα μελετημένο έργο», ξεκαθάρισε και πρόσθεσε: «Με την παρουσα κατάσταση και τις φωτιές να έχουν ήδη ξεκινήσει, εμείς κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου, όπως κάποιοι άλλοι είχαν κάνει πριν την τραγωδία των Τεμπών στον υπουργό Κ. Καραμανλή. Το “πάμε κι όπου βγει” πρέπει να σταματήσει σε αυτή τη χώρα».
Μέχρι πότε θα υπαρχει αναστολή εργασιών;
Όπως εξήγησε ο κ. Αδαμίδης , η δικαστής στο ΣτΕ αποφάσισε αναστολή εργασιών, όχι λόγω των προσφυγών, αλλά καθώς δεν είχε στα χέρια της τα απαραίτητα στοιχεία για το έργο από το υπουργείο και παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις, το υπουργείο δεν είχε καταθέσει τον φάκελο του έργου.
ΤΙ θα γίνει αν δεν καταθέσει άμεσα το αρμόδιο υπουργείο φάκελο; «Τότε, ο εισηγητής δεν θα μπορέσει να καταθέσει εισήγηση όπως υποχρεούται μέχρι την Παρασκευή, άρα πιθανότατα η υπόθεση θα αναβληθεί. Εμείς δεν θα ζητήσουμε αναβολή. Μπορεί το δικαστήριο να αναβάλει την εκδίκαση και θα αποφασίσει αν θα συνεχίσει και η αναστολή των εργασιών ή όχι μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης», επισήμανε.
Αναφερόμενος στη συνέχιση των εργασιών νωρίς σήμερα το πρωί στο εργοταξιο του Flyover, ο κ. Αδαμίδης επισήμανε ότι τα διάδικα μέρη είναι υποχρεωμένα να εφαρμόσουν την αναστολή των εργασιών όταν λάβουν γνώση γι’αυτή. «Γνωρίζουμε ότι ο υπουργός έκανε κάποια δήλωση, άρα ενημερώθηκε. Βέβαια σε τέτοιες περιπτώσεις γίνονται κάποιες αναγκαστικές εργασίες αποφυγής κινδύνου, και αυτές έγιναν ενδεχομένως σήμερα το πρωί. Από την πλευρά μας, όμως, εμείς δεν έχουμε καμία διάθεση να στείλουμε κάποιον εργαζόμενο στο αυτόφωρο», είπε.
Οι αιτίες των προσφυγών – Στο «κόκκινο» η ατμοσφαιρική ρύπανση
Οι κάτοικοι αναφέρθηκαν και στην αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην περιοχή.
«Στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων υπάρχουν μετρήσεις που έγιναν Μάιο και Ιούνιο του 2020, όταν ούτε… κατσαρίδες δεν περνούσαν στον περιφερειακό», είπε ο κ. Αδαμίδης και επισήμανε ότι στα Κωνσταντινουπολίτικα λειτουργούν τέσσερα σχολεία, σε μια περιοχή δηλαδή που σήμερα έχει δυομιση φορές παραπάνω ατμοσφαιρική ρύπανση από τα επιτρέπόμενα όρια.
Η Γενική Γραμματέας της Επιτροπής Προστασίας Σέιχ Σου, Λευκοθέα Βυζέλη, αναφέρθηκε στις επιπτώσεις που θα έχει το έργο στο Σέιχ Σου και είπε μεταξύ άλλων: «Σε περίοδο κλιματικής κρίσης είναι αδιανόητο να προσφέρονται χιλιόμετρα για αυτοκινητοδρομους παρά να προκρίνονται φιλικοι τρόποι μετακίνησης. Λύση είναι η δημιουργία μαζικών μέσων μεταφοράς, το ποδήλατο κα».
Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Λαμπρινίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης, επισήμανε ότι τόσο ο Σύλλογος Δρομέων όσο και η Επιτροπή Προστασίας Σέιχ Σου, έχουν καταθέσει προσφυγή από το 2020 κατά του έργου στο ΣτΕ και αναμένουν την εκδίκασή της. «Αναγκαζόμαστε να υπερασπιστούμε με κάθε νόμιμο μέσο το Σέιχ Σου, θα θυσιαστούν χιλιάδες στρέμματα δάσους, με κίνδυνο πλημμυρών, ενώ η σχεδιαζόμενη κατεδάφιση γεφυρών θα καταστήσει δύσκολη την πρόσβαση πυροσβεστικών οχημάτων σε περίπτωση φωτιάς», πρόσθεσε.
«Δεν νοιάζονται για το Σέιχ Σου. Νοιάζονται μόνο για τα κέρδη», είπε ο κ. Λαμπρινίδης και επισήμανε ότι στις 12 Μαίου διοργανώνονται αγώνες τρξείματος στο Σέιχ Σου ως δράση διαμαρτυρίας κατά της κατασκευής του Flyover.
«Έργο δημοσίου συμφέροντος»
«Έργο δημοσίου συμφέροντος» χαρακτήρισε το Flyover ο δρ. Περιβαλλοντολογος Κώστας Νικολάου.
Επισήμανε ότι λύση είναι η καλή λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς, που για τη Θεσσαλονίκη είναι προς το παρόν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, με καλύτερη αστυνόμευση στις λεωφορειολωρίδες, περισσότερα λεωφορεία κλπ. «Το Flyover θα οδηγήσει σε νέα μποτιλιαρίσματα αλλά και θα εκτοξεύσει την ατμοσφαιρική ρύπανση σε μια ήδη επιβαρημένη πόλη, που βρίσκεται ήδη στην “κόκκινη ζώνη” από την έναρξη εργασιών για το έργο και μετά», πρόσθεσε.
Χίλιοι Θεσσαλονικείς πεθαίνουν κάθε χρόνο από τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, υπενθύμισε ο κ. Νικολάου.
Τι συμβαίνει με τις απαλλοτριώσεις για2.500 ιδιοκτησίες
Την ίδια ώρα δεν έχουν καταβληθεί στο σύνολό τους οι αποζημιώσεις για απαλλοτριώσεις. Πρόκειται για 2.500 ιδιοκτησίες.
Σύμφωνα με την Ελένη Μπουτούλα, εκπρόσωπο κατοίκων Πυλαίας, είτε οι 72.000 κάτοικοι της Πυλαίας θα εκκενώσουν τον οικισμό είτε δεν θα γίνει το έργο. «Όλη η κίνηση θα διοχετεύεται στον κεντρικό δρόμο της Πυλαίας με τις δύο λωρίδες κυκλοφορίας!», είπε.
Η κα Μπουτούλα επισήμανε ότι στις 3 Ιουνίου θα συζητηθούν στο ΣτΕ και προσφυγές ιδιοκτητών που αφορούν το θέμα των απαλλοτριώσεων. «Καταβλήθηκε το 70% αποζημιώσεων ενός ποσού που έκανε ένας εκτιμητής με τιμές που όμως εκτιμήθηκαν από 1 ευρώ έως 168 ευρώ το περισσότερο το τ.μ, την ώρα που οι αντικειμενικές αξίες είναι πολύ μεγαλύτερες και ο κόσμος έχει χρυσοπληρώσει τα σπίτια. Το έργο ρίχνει αυλές και περιφράξεις», τόνισε.
Να σημειωθεί ότι ο Σύλλογος Κωνσταντινουπολιτών έχει ξεκινήσει τη διαδικασια και για αναφορά στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.