Μια ενδιαφέρουσα έρευνα αναφορικά με την υγεία και το πόσο ευχαριστημένοι είναι οι πολίτες αναφορικά με το σύστημα υγείας στη χώρα, πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Καταναλωτών.
Στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε το διάστημα 20/10-31/10 2022 συμμετείχαν πάνω 250.000 πολίτες, οι οποίοι απάντησαν στις ερωτήσεις που τους τέθηκαν.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, την οποία παρουσίασε ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών, Κωνσταντίνος Παμπουκίδης, απάντησε το 54% των γυναικών και κατά κύριο λόγο άτομα ηλικίας 50 ετών κι άνω. Το 60% των ερωτηθέντων κατοικούν σε πόλη των 100.000 και παραπάνω κατοίκων, ενώ το 25% έχει αποφοιτήσει από Πανεπιστήμιο. Το ίδιο ποσοστό δήλωσε ότι έχει ένα εισόδημα της τάξης των 12.000-20.000 ευρώ.
Η πλειοψηφία των πολιτών ασφαλισμένοι στον ΕΟΠΠΥ – Αβεβαιότητα στη δουλειά
Στα πιο επιμέρους της έρευνας, το 51,8 % των ερωτηθέντων είναι ασφαλισμένοι στον ΕΟΠΠΥ, ενώ σε ό,τι αφορά το εργασιακό περιβάλλον, το ποσοστό του 32% δήλωσε ότι υπάρχει η αβεβαιότητα και το 39% εξέφρασε σταθερότητα.
Οικονομική κρίση, κορονοϊός κι εμπιστοσύνη στο ΕΣΥ
Σε ερώτηση αν η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών έχει επιδράσει την υγεία τους, το 37% δήλωσε πως έχει επηρεαστεί, είτε σωματικά είτε ψυχικά.
Από την άλλη το 48% έχει νοσήσει με κορονοϊό, ωστόσο η συντριπτική πλειοψηφία είχε ήπια νοσήματα και δεν χρειάστηκε να νοσηλευτούν.
Ωστόσο, μεγάλη μερίδα του κόσμου φαίνεται να μην είναι ευχαριστημένο από τις παροχές που προσφέρει το ΕΣΥ, είτε στον covid19 είτε γενικά, με πολλούς να στρέφονται στην ιδιωτική υγεία.
Σχολιάζοντας το πρώτο σκέλος της έρευνας, ο Πέτρος Παππάς, εντατικολόγος και Διευθυντής του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών στο Νοσοκομείο του Κιλκίς, τόνισε ότι είναι πολύ ανησυχητικό ότι οι περισσότεροι (64%) δήλωσαν ότι έχουν εισόδημα μικρότερο των 20.000 ευρώ.
Από την μεριά του, ο δικηγόρος παρ Αρείω Πάγω, Παναγιώτης Γεωργιάδης, ανέφερε ότι «περάσαμε μία πάρα πολύ δύσκολη περίοδο, όπου δοκιμάστηκαν οι αντοχές και των καταναλωτών και των ασθενών και για αυτό και πολλές φορές έχουμε αντικρουόμενα συναισθήματα, κάτι που αποτυπώθηκε και στην έρευνα».
Πόσο προσβάσιμα είναι τα ιατρεία – Πόσο καθυστερεί να κλείσει το ραντεβού
Στο δεύτερο σκέλος της έρευνας, το οποίο αφορά την πρόσβαση στα ιατρεία και τα έγκαιρα ραντεβού, οι απόψεις διίστανται.
Στην ερώτηση για το πόσο διάστημα περιμένει κάποιος για να κλείσει το ραντεβού του, το 36% απάντησε ότι καθυστερεί και το 32% ότι είναι σε μια μέτρια κατάσταση.
Σε ερώτηση για το πόσο καλή είναι η τηλεφωνική επικοινωνία με το ιατρείο, και εδώ οι απόψεις διίστανται, καθώς το 25% αναφέρει ότι είναι κακή και το 29% ότι είναι μέτρια.
Στην μεγάλη «πληγή» της αναμονής στα ιατρεία το 38% δήλωσε ότι έχει μία μέτρια αναμονή, το 25% τη χαρακτήρισε ως κακή ,το 22% ως καλή και μόλις το 11% ως πολύ καλή.
Αναφορικά με τον χρόνο που πέρασαν οι ασθενείς με τον γιατρό, πάλι οι απόψεις είναι μοιρασμένες στα δύο, αφού το 33,5% έχει χαρακτηρίσει αυτό το χρόνο ως καλό και το 35% ως μέτρια, ενώ στην ερώτηση για το αν η επεξήγηση του γιατρού είναι καλή, το 32,6% συμφώνησε στο ότι ήταν καλή και το 29,8% σε ως μέτρια.
Σε ό,τι αφορά τις δεξιότητες του γιατρού, όπως η επιμέλεια και ευγένεια, το 32,3% τη χαρακτήρισε καλή, το 25% μέτρια και το 26% πολύ καλή, ενώ για τους τρόπους του εκάστοτε γιατρού το 32,6% εμφανίστηκε ευχαριστημένο.
«Το γεγονός ότι το 50% των ερωτηθέντων είναι δυσαρεστημένο σε σχέση με το πως μπορεί να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με τον γιατρό του και το 65% είναι δυσαρεστημένο για τον χρόνο αναμονής στο ιατρείο αποτελεί ένα μεγάλο πρόβλημα για το ΕΣΥ», ανέφερε ο κ. Παππάς.
Περίθαλψη κι εξετάσεις
Το τρίτο σκέλος της έρευνας είχε να κάνει με το αν οι πολίτες είναι ευχαριστημένοι από την περίθαλψη που τους παρέχεται και τις εξηγήσεις που παίρνουν από τους γιατρούς.
Έτσι, το 43% των ασθενών εξέφρασε την ικανοποίησή του στο ότι γιατροί τους εξηγούν τον λόγο των εξετάσεων που τους γράφουν, ενώ το 29% απάντησε ότι δεν είναι σίγουροι.
Σε ερώτηση για το αν το ιατρείο είναι κατάλληλα εξοπλισμένο για την εκάστοτε περίπτωση, το 31% απάντησε πως ναι, όμως το 37% απάντησε έτσι και έτσι, ενώ στο αν η ιατρική περίθαλψη που λαμβάνει ο ασθενής θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως τέλεια, το συντριπτικό 34% έδειξε να διαφωνεί με την ερώτηση και το 30% να συμφωνεί.
Ωστόσο, κάποιες φορές οι πολίτες φαίνεται να αναρωτιούνται για το αν η διάγνωση που τους κάνει ο γιατρός είναι σωστή αφού το 44,2% του πληθυσμού εξέφρασε το γεγονός ότι δεν είναι απόλυτα σίγουροι με τη διάγνωση.
Στην ερώτηση για το αν η εκάστοτε ιατρείο προσέχει τα εργαλεία του το 40,2% δεν μπόρεσε να εκφέρει άποψη ενώ διαφώνησε το 17,5% ωστόσο το 28,7% συμφώνησε με στην ερώτηση για το άνω ο ασθενής ξοδεύει χρήματα για την περίθαλψη του το 39,6% έδειξε να πληρώνει παραπάνω χρήματα από αυτά που έχει η ασφάλιση του.
Στο εάν έχουν πρόσβαση σε εξειδικευμένους γιατρούς για διάφορες εξετάσεις φάνηκε ότι το 33,5% των ερωτηθέντων έχει πολύ μεγάλη απόκλιση από τους ειδικούς γιατρούς.
Στο επαγγελματικό κομμάτι, το ότι οι γιατροί θεωρούνται απρόσωποι και υπερβολικά επαγγελματίες δείχνει να συμμερίζεται το 31% και το 26 να διαφωνεί, ωστόσο στο αν οι γιατροί φέρονται φιλικά στον ασθενή, το 40% έδειξε ότι οι γιατροί εκφέρουν μία φιλική και γλυκιά όψη.
Όμως, το 31% απεφάνθη ότι οι γιατροί δεν συμμερίζονται την άποψή τους ως ασθενείς, ενώ το 28,3% εξέφρασε την ανησυχία του για τις ικανότητες των γιατρών.
Τέλος, το 42% των ασθενών-πολιτών εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για την ιατρική περίθαλψη που λαμβάνει.