Κόκκινα δάνεια: Όλες οι νέες ρυθμίσεις για τους servicers
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις για την προστασία των οφειλετών και την ενίσχυση των ρυθμίσεων
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε έως τις 22 Οκτωβρίου το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με στόχο να ψηφιστεί την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις για την προστασία των οφειλετών και την ενίσχυση των ρυθμίσεων, αλλά και διατάξεις για τη διαφάνεια, την εποπτεία και τη λογοδοσία των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων.
Τα «κόκκινα» δάνεια: Τέλος στον Κώδικα Δεοντολογίας με σαφείς προθεσμίες
Το νέο θεσμικό πλαίσιο εισάγει αυστηρά χρονικά όρια και υποχρεώσεις για τις τράπεζες και τους servicers, με σκοπό την ταχεία και διαφανή διευθέτηση των οφειλών: • Αυστηρό Χρονοδιάγραμμα: Ο πιστωτής οφείλει πλέον να απαντά στο αίτημα του δανειολήπτη εντός τριών μηνών, ενώ ολόκληρη η διαδικασία της διμερούς ρύθμισης πρέπει να ολοκληρώνεται το αργότερο σε έξι μήνες. • Υποχρεωτική Πρόταση προ Πλειστηριασμού: Τρεις μήνες πριν από οποιονδήποτε προγραμματισμένο πλειστηριασμό, ο πιστωτής υποχρεούται να υποβάλει γραπτή πρόταση ρύθμισης. Αυτή πρέπει να είναι κατάλληλη, βιώσιμη και τεκμηριωμένη, βασισμένη στην πραγματική ικανότητα αποπληρωμής, τα εισοδήματα και την περιουσία του οφειλέτη. Αν υπάρχουν δύο εναλλακτικές λύσεις, κατατίθενται υποχρεωτικά και οι δύο, ενώ κάθε απόρριψη ρύθμισης απαιτεί έγγραφη αιτιολογία. • Πλαφόν 15% στην Προκαταβολή: Μπαίνει οριστικό φρένο στις πρακτικές όπου οι servicers απαιτούσαν το 30% ή το 50% της οφειλής για να ενεργοποιήσουν μια συμφωνία. Το ανώτατο όριο της προκαταβολής για απευθείας διμερή ρύθμιση ορίζεται πλέον στο 15%. • Θεσμός Διαμεσολάβησης: Παρέχεται η δυνατότητα προσφυγής στον Ελληνικό Χρηματοοικονομικό Μεσολαβητή για την εξεύρεση κοινά αποδεκτής λύσης.
Ισχυρότερη προστασία και δικαιώματα για τους συνεπείς οφειλέτες
Το νομοσχέδιο θωρακίζει όσους τηρούν τις ρυθμίσεις τους και εισάγει βαριές κυρώσεις για τους παραβάτες: • Απόλυτη Ασυλία στη Ρύθμιση: Όσο ο οφειλέτης είναι συνεπής, απαγορεύονται ρητά η καταγγελία της ρύθμισης, η έκδοση ή εκτέλεση διαταγής πληρωμής, οι κατασχέσεις και η συνέχιση πλειστηριασμών. • Άμεσες Συνέπειες για Αυθαιρεσίες: Κάθε παραβίαση των παραπάνω από τον πιστωτή καθιστά την πράξη αυτοδικαίως άκυρη. Ο οφειλέτης πιστώνεται με ποσό ίσο με πέντε μηνιαίες δόσεις, η ρύθμιση παρατείνεται για πέντε μήνες εντελώς δωρεάν, ενώ επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από 50.000 έως 500.000 ευρώ (με αυξημένες εποπτικές συνέπειες σε περίπτωση υποτροπής). • Δωρεάν Ενημέρωση & Πάγωμα Τόκων: Ο δανειολήπτης δικαιούται να λάβει δωρεάν πλήρη εικόνα της οφειλής του (συμβάσεις, ιστορικό πληρωμών, ανάλυση κεφαλαίου, τόκων και προμηθειών) εντός 45 ημερών. Αν η προθεσμία παρέλθει άπρακτη, αναστέλλεται αυτόματα η τοκοφορία μέχρι να δοθούν τα στοιχεία. • Διεύρυνση Κριτηρίων και Παλιές Οφειλές: Επανέρχεται η ευνοϊκή ρύθμιση του άρθρου 39 του ν. 3259/2004 για παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές χωρίς χρονικό περιορισμό υποβολής. Παράλληλα, η αυξημένη προστασία που ισχύει για ΑμεΑ επεκτείνεται πλέον και στους γονείς ή νόμιμους φροντιστές εξαρτώμενων τέκνων με πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 67%.
Αγροτικό πετρέλαιο: Επιστροφή του ΕΦΚ έως 31 Οκτωβρίου
Σημαντικές είναι οι ειδήσεις και για τον πρωτογενή τομέα. Προβλέπεται ότι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο αγροτικό πετρέλαιο θα επιστραφεί απευθείας στους δικαιούχους αγρότες έως τις 31 Οκτωβρίου 2026. Από τον Νοέμβριο αλλάζει το σύστημα: η έκπτωση θα εφαρμόζεται ψηφιακά και απευθείας στο τιμολόγιο αγοράς. Το αντίστοιχο ποσό μαζί με τον ΦΠΑ θα επιστρέφεται στους πρατηριούχους, όντας ακατάσχετο και ασυμψήφιστο με οποιαδήποτε οφειλή προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τις τράπεζες.
Courier: Μόνο ηλεκτρονικές πληρωμές στις παραδόσεις
Στο μέτωπο της πάταξης της φοροδιαφυγής, το νομοσχέδιο καθιστά υποχρεωτική τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής (κάρτες, POS κ.λπ.) για τις παραδόσεις αγαθών από εταιρείες courier, ανεξαρτήτως του ποσού της συναλλαγής.
Στις εταιρείες ταχυμεταφορών που θα δέχονται μετρητά θα επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο της αξίας της συναλλαγής. Πριν την έναρξη ισχύος του μέτρου, θα εκδοθεί υπουργική απόφαση που θα ορίζει τις κατηγορίες φυσικών προσώπων που εξαιρούνται (κατ’ αναλογία με τις εξαιρέσεις που ισχύουν για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου).