H ομάδα «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ» παρουσιάζει την παράσταση «Ημερολόγιον Ντελίβερι», βασισμένη στα κείμενα του δημοσιογράφου Σάκη Αποστολάκη και σε σκηνοθεσία Κλαίρης Χριστοπούλου, στον Πολυχώρο Τέχνης Alte Fablon έως τις αρχές Ιουνίου.
Έπειτα από τριάντα πέντε χρόνια δημοσιογραφίας, ο Σάκης Αποστολάκης χάνει τη δουλειά του όταν κλείνει η εφημερίδα «Ελευθεροτυπία». Η ανεργία, σε συνδυασμό με την έκπτωση της ποιοτικής δημοσιογραφίας, τον οδηγούν να στραφεί στο επάγγελμα του διανομέα. Άλλωστε, όπως ο ίδιος έχει παραδεχτεί, δύο πράγματα ήξερε να κάνει καλά: να είναι δημοσιογράφος και να οδηγά μηχανάκι.
Συνδυάζοντας το ρεπορτάζ με τη νέα επαγγελματική του ταυτότητα, αρχίζει να δημοσιεύει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το «Ημερολόγιον Ντελίβερι»· ένα χιουμοριστικό και πρωτότυπο ρεπορτάζ, που αποτελεί καταγραφή και σχολιασμό των κωμικοτραγικών επεισοδίων που αντιμετωπίζει στην εργασία του, τόσο από τους ιδιόρρυθμους πελάτες όσο και από τους εργοδότες του.
Κυρία Χριστοπούλου, ως ιδρυτικό μέλος, συστήστε μας την ομάδα «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ».
Η ιδέα για την ομάδα «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ» γεννήθηκε την περίοδο της κρίσης του 2010, ως προσπάθεια για ένα θέατρο που να ερευνά νέους τρόπους για να «συνομιλήσει» με την εποχή του. Ουσιαστικά, προέρχεται από την ανάγκη για ένα θέατρο συνόλου, που να λειτουργεί ως εμπειρία ομαδική και να αποτελεί «σχεδία» για τον άνθρωπο στη θάλασσα.
Η ομάδα «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ» στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του κοινού σε κοινωνικο-πολιτικά ζητήματα και, παράλληλα, στην αναζήτηση της κατάλληλης καλλιτεχνικής φόρμας και προσέγγισης, που θα καταφέρει αυτό να το μετουσιώσει σε συλλογική εμπειρία, συγκινησιακό βίωμα και πνευματική απόλαυση. Μία αναζήτηση που, πια, μετράει δεκατρία χρόνια παρουσίας στη Θεσσαλονίκη.
Μπορώ να ομολογήσω ότι χρειάζεται μεγάλη τρέλα και πείσμα για να κάνει θέατρο ένας άνθρωπος σ’ αυτήν την πόλη και, γενικότερα, για να δραστηριοποιείται στον πολιτισμό σ’ αυτήν τη χώρα…
Τι ήταν αυτό που σας παρακίνησε ώστε να αποφασίσετε να μεταφέρετε, επί σκηνής, μέρος της ιστορίας του Σάκη Αποστολάκη;
Το κείμενο του Σάκη Αποστολάκη είναι ένα πρωτότυπο και απολαυστικό ρεπορτάζ που με κέρδισε, από την πρώτη στιγμή, με το καυστικό χιούμορ του.
Παρουσιάζει, με τη μορφή «απίστευτων κι όμως αληθινών» επεισοδίων, την καθημερινότητα του διανομέα. Ενώ, παράλληλα, ρίχνει «κλεφτές» ματιές μέσα από τις μισάνοιχτες πόρτες μας και αποκαλύπτει εκείνη την πλευρά του εαυτού μας, που εμφανίζεται μόλις περάσουμε το κατώφλι του σπιτιού μας και εγκαταλείψουμε τον καθωσπρεπισμό μας και τα καλά μας ρούχα…με αποτέλεσμα κωμικοτραγικό.
Καθώς μιλάμε για την ανθρώπινη συμπεριφορά και τις παθογένειές της, ποιο «επεισόδιο» από αυτά που πραγματεύεστε στην παράσταση «Ημερολόγιον Ντελίβερι» έχει χαραχτεί περισσότερο στη μνήμη σας;
Αυτό που βρήκα πραγματικά αδιανόητο, ήταν το επεισόδιο όπου ο πελάτης ενοχλεί τον διανομέα στις τέσσερις το πρωί, στο σπίτι του, για να παραλάβει την παραγγελία που εξαιτίας του δεν έχει παραδοθεί. Η παραβίαση του προσωπικού χρόνου και χώρου, δηλαδή, και γενικότερα η αντίληψη ότι μπορούμε να «παραγγέλνουμε» τους προσωπικούς μας δούλους με το πάτημα ενός κουμπιού!
Από σκηνοθετικής πλευράς, πώς επιλέξατε να προσεγγίσετε το όλο εγχείρημα;
Θέλοντας να αναδείξουμε το στοιχείο της στιγμιαίας εγγύτητας πελάτη και ντελιβερά, διαμορφώσαμε με την σκηνογράφο, Μαρία Όσσα, τον χώρο, επιμερίζοντάς τον και δημιουργώντας μικρά διαμερίσματα με κατώφλια και θυροτηλέφωνα.
Τρεις ηθοποιοί (Μάριος Μεβουλιώτης, Μύριαμ – Σοφία Αρτζανίδου και Άννα – Μαρία Γάτου) αφηγούνται συλλογικά και «ζωντανεύουν» τα επεισόδια, που συνδέονται μεταξύ τους με κινητικά μοτίβα από τη γλώσσα των χειρονομιών και των καθημερινών κινήσεων των διανομέων, με την πρωτότυπη μουσική του Ανδρέα Ασημακόπουλου.
Ένα μικρό πατάρι, βήμα και παλκοσένικο, προσφέρει στους διανομείς φωνή και ορατότητα και στους performers τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν στοιχεία από το τσίρκο και το κουκλοθέατρο. Η εγγύτητα perfomer και θεατή, τα διαδραστικά στοιχεία και τα διάφορα ζωντανά συμβάντα -συχνά συνδεδεμένα με την επικαιρότητα- είναι στοιχεία που στοχεύουν να προσφέρουν στον θεατή μία εμπειρία που θα τον διασκεδάσει και θα τον προβληματίσει.
Μετά το πέρας της εν λόγω παράστασης, θα φύγει ο θεατής λίγο «καλύτερος» άνθρωπος ως προς την αντιμετώπιση των διανομέων;
Θα έχει, ίσως, καταφέρει να γελάσει με τα μούτρα του στον καθρέφτη. Να ταυτιστεί με τον καταπιεζόμενο, τον «αόρατο» άνθρωπο. Ή να οραματιστεί μια ευτυχία που πηγάζει από μία αποταύτιση από αυτό που κάνουμε ή κατέχουμε κι εξουσιάζουμε, και να εμπνευστεί από την ελευθερία που κερδίζει η αξιοπρέπεια.
Πληροφορίες
«Ημερολόγιον Ντελίβερι»
Πολυχώρος Τέχνης Alte Fablon (Φιλίππου 71 & Χριστοπούλου, Θεσσαλονίκη)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Πέμπτη (εκτός από 18/05 & 25/05), Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.15 κι έως 01 Ιουνίου
Εισιτήρια: 14€ Κανονικό, 10€ Μειωμένο (φοιτητών, ανέργων, ΑμεΑ, πολυτέκνων & άνω των 65), 5€ ατέλειες κάθε Πέμπτη
Κρατήσεις – Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 690 909 4180
Διάρκεια: 90’
Η παράσταση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενα: Σάκης Αποστολάκης
Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Κλαίρη Χριστοπούλου
Σκηνικά: Μαρία Όσσα
Κοστούμια: Πένη Ντάνη
Μουσική: Ανδρέας Ασημακόπουλος
Σχεδιασμός Φωτισμού: Βαλάντης Νέστωρας
Εμψύχωση κούκλας: Μάριος Μεβουλιώτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Μαντά
Δημιουργικό αφίσας: Φωτεινή Φιλοξενίδου
Φωτογραφίες: Χρήστος Κυριαζίδης
Trailer: Γιώργος Γεωργακόπουλος
Μίξη – Ηχητική επεξεργασία: Mass Room Studio
Επικοινωνία: Νατάσσα Αστρεινίδη, Κατερίνα Κανδυλίδου
Παραγωγή: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΑΜΚΕ
Επί σκηνής
Μύριαμ – Σοφία Αρτζανίδου
Άννα – Μαρία Γάτου
Μάριος Μεβουλιώτης