Μηδενική πληροφόρηση έχουν προς το παρόν φορείς της Θεσσαλονίκης για το θέμα της επέκτασης πλωτού τερματικού σταθμού αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Θερμαϊκό!
Καμία ενημέρωση προς το παρόν δεν έχει ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Κώστας Γιουτίκας, ενώ για το θέμα δεν έχει ενημερωθεί ακόμη ούτε η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου ως επικεφαλής της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης, φορέας που τυπικά θα έπρεπε να ενημερωθεί για να γνωμοδοτήσει για έργα ενέργειας στην περιοχή.
Άγνοια δηλώνει, όμως, και ο Δήμαρχος Δέλτα, Γιάννης Ιωαννίδης, αλλά και ο Δήμαρχος Κορδελιού – Ευόσμου, Κλεάνθης Μανδαλιανός.
Τι είναι και πού θα γίνει
Σύμφωνα πάντως με την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας τον Σεπτέμβριο του 2022, χορηγείται άδεια για το έργο «Thessaloniki FSRU» στην εταιρία «Elpedison – Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας Μονοπρόσωπη ΑΕ», και συγκεκριμένα για Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ).
Πρόκειται στην ουσία για τη μία από τις πέντε πλωτές μονάδες αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου, που σχεδιάζουν ιδιώτες επενδυτές, στον «δρόμο» για την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με την άδεια, ο πλωτός τερματικός σταθμός θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένος στην περιοχή του Θερμαϊκού κόλπου και συγκεκριμένα σε απόσταση περίπου 3,4 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,27 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής, ενώ ο υποθαλάσσιος αγωγός θα έχει μήκος περίπου 4.500 μέτρα, με τμήμα του (για λόγους ασφαλείας) να είναι επιχωματωμένος.
Πρόσφατα, ξεκίνησε διαδικασία τροποποιήσεων αυτής της άδειας Ανεξάρτητου Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) για το πρότζεκτ Thessaloniki FSRU. Κατά πληροφορίες, η μετατόπιση του σταθμού είναι μικρής κλίμακας και παραμένει εντός του Θερμαϊκού, ζητείται όμως τροποποίηση για την αλλαγή όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού. Προστίθεται επίσης και δεύτερο πλοίο FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό ΥΦΑ, ο οποίος κατά τον αρχικό σχεδιασμό αποτελούνταν από ένα πλοίο.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα για την αδειοδότηση του πρότζεκτ από τη ΡΑΕ, τον Σεπτέμβριο του 2022 είχε διάρκεια 50 ετών. Η αδειοδοτική διαδικασία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, την άδεια χρήσης αιγιαλού και θαλασσίου χώρου καθώς και την άδεια εγκατάστασης.
Η «Πόλη Ανάποδα»
Στο θέμα αναφέρθηκε, κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, η επικεφαλής της παράταξης «Η Πόλη Ανάποδα», Λουκία Αργυριάδου.
«Ήρθε σε γνώση μας η ενημέρωση που έστειλε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (κατά κόσμον ΡΑΕ) προς τους Δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης που γειτνιάζουν με τον Θερμαϊκό Κόλπο, για την τροποποίηση της άδειας της ELPEDISON και τη μετακίνηση πλωτού τερματικού σταθμού αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ ή LNG) στον Θερμαϊκό. Και μάλιστα ορίζεται διάστημα 15 ημερών για τυχόν αντιρρήσεις από πλευράς των Δήμων.
Aπευθύνομαι στις αντίστοιχες αντιδημαρχίες των Τεχνικών Έργων και του Περιβάλλοντος: έχετε υπόψη σας αυτή την επιστολή και τον γενικότερο σχεδιασμό για την Περιοχή Εγκατάστασης,την αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού, την προσθήκη δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό ΥΦΑ κλπ; Θα απαντήσετε στην επιστολή; Και κυρίως, αφού τώρα ζητείται γνωμοδότηση για τη μετατόπιση, προφανώς θα είχε ζητηθεί παλιότερα και για την εγκατάσταση, χωρίς να ενημερωθούμε, γι’ αυτό το πρώτο που ζητάμε να μάθουμε σήμερα είναι αν είχε ζητηθεί τότε γνωμοδότηση, αν δόθηκε και τι αναφέρει. Θα ενημερωθούμε από κάποιον αρμόδιο για αυτό το θέμα ή έχετε αποφασίσει ότι οτιδήποτε αφορά το περιβάλλον της Θεσσαλονίκης, δεν είναι άξιο αναφοράς; Αναμένουμε απαντήσεις. Και τώρα και γραπτά. Χθες.», επισήμανε χαρακτηριστικά η κα Αργυριάδου.
Το ΜεΡΑ25
Λίγες μέρες νωρίτερα, με ανακοίνωσή του το ΜεΡΑ25 έκανε λόγο για «Επικίνδυνες μπίζνες στον Θερμαϊκό», αναφερόμενη στο θέμα.
«Πλωτός τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη μέση του όρμου της Θεσσαλονίκης, στην αγκαλιά της πόλης», γράφει το ΜεΡΑ25 και συνεχίζει: «σύμφωνα με δημοσιεύματα, η απόφαση της επέκτασης της πλατφόρμας της Elpedison στα 80 και πλέον στρέμματα, μια μικρή τεχνητή νησίδα δηλαδή 3,4χλμ από τις ακτές της Θεσσαλονίκης, πάρθηκε από την ΡΑΑΕΥ δύο μέρες μετά τις εκλογές, στις 23 Μαΐου!
Είναι γνωστό από την παγκόσμια εμπειρία, πως τα ατυχήματα σε αυτού του είδους τις εγκαταστάσεις είναι συχνά, ειδικά στην διάρκεια των συνδέσεων – αποσυνδέσεων, στην διαδικασία μεταφόρτωσης, για τις οποίες ο κοινός νους αντιλαμβάνεται πως θα είναι συνεχείς και σε μεγάλο αριθμό. Στοιχείο που αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο.
Στην περίπτωση ατυχήματος, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να δημιουργηθεί ένα φλεγόμενο νέφος, του οποίου η διασπορά θα είναι απρόβλεπτη, φτάνοντας χιλιόμετρα μακριά. (Πιθανολογείται η απόσταση έως και των 5 χλμ!)
Οι συνέπειες για την πόλη της Θεσσαλονίκης θα είναι ανυπολόγιστες.
Όπως στο Χαϊδάρι και στο Βόλο, στεκόμαστε στο πλευρό των κατοίκων. Αγωνιζόμαστε ενάντια στην περιβαλλοντική υποβάθμιση. Καλούμε τους πολίτες της Θεσσαλονίκης να αντιδράσουν σε αυτήν την καταστροφική επιλογή».