Κατακόρυφη αύξηση του κόστους των διοδίων στην Εγνατία οδό, που από 3 λεπτά του ευρώ σήμερα, θα φτάσουν στα 6,7 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο σε τρία χρόνια!
Μετά την κοινή υπουργική απόφαση που υπογράφηκε την Τετάρτη, το τίμημα των διοδίων από 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο σήμερα, θα αυξηθεί στα 0,04 για να φτάσει μέσα στα επόμενα τρία χρόνια τα 0,065 ενώ θα καταργηθούν άμεσα οι δωρεάν μετακινήσεις για τις τοπικές κοινωνίες και τους άνεργους που χρησιμοποιούν την Εγνατία, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά οι εργαζόμενοι της Εγνατίας Οδού Α.Ε.
Ήδη εκδόθηκε και το σχετικό ΦΕΚ με τις νέες τιμές των διοδίων.
Πιο συγκεκριμένα, για ένα Ι.Χ. οι τιμές στους μετωπικούς σταθμούς διοδίων της Εγνατίας Οδού διαμορφώνονται ως εξής:
Τύριας 2,70 ευρώ (από 2,10 ευρώ, αύξηση 28,5%)
Παμβώτιδας 1,55 ευρώ (από 1,20 ευρώ, αύξηση 29,1%)
Μαλακασίου 1,90 ευρώ (από 1,40 ευρώ, αύξηση 35%)
Σιάτιστας 1,90 ευρώ (από 1,50 ευρώ, αύξηση 26%)
Πολύμυλου 1,90 ευρώ (από 1,40 ευρώ, αύξηση 35%)
Μαλγάρων 0,90 ευρώ (από 1,20 ευρώ, μείωση 25%) (πρόκειται για μείωση, καθώς αναμένεται να δημιουργηθεί νέος σταθμός διοδίων στην Αλεξάνδρεια, από τον παραχωρησιούχο)
Θεσσαλονίκης 0,55 ευρώ (από 0,50 ευρώ, αύξηση 10%)
Ανάληψης 2,35 ευρώ (από 1,80 ευρω, αύξηση 30%)
Ασπροβάλτας 1,10 ευρώ (από 0,90 ευρώ, αύξηση 22%)
Μουσθένης 2,15 ευρώ (από 1,60 ευρώ, αύξηση 34%)
Καβάλας 1,85 ευρώ (από 1,40 ευρώ, αύξηση 32%)
Ιασμου 1,80 ευρώ (από 1,40 ευρώ, αύξηση 28%)
Μεστής 2,20 ευρώ (από 1,70 ευρώ, αύξηση 29%)
Αρδανίου 1,60 ευρώ (από 1,20 ευρώ, αύξηση 33%).
Στους κάθετους άξονες της Εγνατίας
Ιεροπηγής 1,85 ευρώ (από 1,40 ευρώ, αύξηση 32%)
Ευζώνων 2,40 ευρώ (από 1,80 ευρώ, αύξηση 33%)
Προμαχώνα 1,90 ευρώ (από 2 ευρώ, μείωση 5%)
Στρυμονικού 1,90 ευρώ (από 1 ευρώ, αύξηση 90%)
Ανάλογες είναι οι αυξήσεις και στους 19 πλευρικούς σταθμούς, ενώ τα διόδια της υποθαλάσσιας ζεύξης Ακτίου – Πρέβεζας παραμένουν ως έχουν.
Η απόφαση αυτή ήταν προαπαιτούμενο ώστε να μπουν οι τελικές υπογραφές (κάτι που θα γίνει σήμερα) στη σύμβαση που θα παραχωρεί για 35 χρόνια τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων της από το δημόσιο στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ (75%) – EGIS PROJECTS SA (25%) που κέρδισε τον σχετικό διαγωνισμό.
Το δημόσιο προχώρησε στην παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου, υπό το ΤΑΙΠΕΔ, παρά τις αντιδράσεις εργαζομένων της «Εγνατία Οδός ΑΕ», που τάσσονται υπέρ της δημόσιας διαχείρισης της οδού. Διευκρινίζεται ότι αυτό που παραχωρείται είναι ο αυτοκινητόδρομος και όχι η ίδια η εταιρία.
Ο σύλλογος εργαζομένων προχωρά σε απεργία και κινητοποίηση σήμερα Παρασκευή 29 Μαρτίου στις 12 το μεσημέρι στο υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης.
Όπως εξηγεί στο TheOpinion, ο πρόεδρος του συλλόγου Σταύρος Σάκκος, δεν τίθεται θέμα φόβου απώλειας θέσεων εργασίας, αφού η εταιρία Εγνατία Οδός ΑΕ έχει ούτως ή άλλως επεκταθεί πέραν της «φροντίδας» της λειτουργίας του κυρίως αυτοκινητοδρόμου.
Ο κ. Σάκκος εξηγεί ότι με αδιάσειστα οικονομοτεχνικά στοιχεία αποδεικνύεται ότι μόνο η δημόσια διαχείριση της οδού προασπίζεται το πραγματικό δημόσιο συμφέρον. Οι εργαζόμενοι μιλούν για ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος και της δημόσιας οικονομίας που ξεκίνησε από το 2011 μέσα από αμφισβητούμενες διαδικασίες του ΤΑΙΠΕΔ και συνεχίστηκε μέχρι σήμερα για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης.
Τι δείχνουν τα οικονομικά στοιχεία
Όπως εξηγούν οι εργαζόμενοι, «με την παρούσα διαχείριση η εκμετάλλευση της υποδομής μπορεί να αποφέρει στο Ελληνικό Δημόσιο κέρδη της τάξης των 5 δσεκατομμυρίων ευρώ στα επόμενα 35 χρόνια». Επιπλέον, τονίζουν ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» είναι ο μοναδικός φορέας στην Ελλάδα που συμβάλλει άμεσα στη μείωση του εθνικού χρέους με κατάθεση ποσού 10 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως απευθείας στον σχετικό Λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδας, από τα έσοδα μόνο δύο εκ των σταθμών διοδίων που λειτουργούν κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου.
«Μάλιστα, ως δευτερεύουσα διεκδίκησή μας, ζητήσαμε από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών να ορίσει την “Εγνατία Οδός Α.Ε.” ως φορέα εποπτείας της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού λόγω της αντικειμενικής τεχνογνωσίας του έργου που μελέτησε, κατασκεύασε και λειτούργησε, ώστε να εκπροσωπεί το Δημόσιο στις δεδομένες μελλοντικές διεκδικήσεις του παραχωρησιούχου, αλλά το υπουργείο δεν δέχθηκε αλλαγή του σχετικού όρου της σύμβασης πριν την υπογραφή της», προσθέτει ο κ. Σάκκος.
Σήμερα η υπογραφή
Σύμφωνα με τον Σύλλογο Εργαζομένων, σήμερα Παρασκευή θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των Καθέτων Αξόνων της από το δημόσιο και τον πλειοδότη του διαγωνισμού εκποίησης του παγίου.
«Πρόκειται για μια διαδικασία που άρχισε χρόνια πριν, αφού η Εγνατία εντάχθηκε την εποχή των μνημονίων στα “φιλέτα” που θα μπορούσαν να παραχωρηθούν, αλλά μετά τα μνημόνια κανείς δεν μπήκε στον κόπο να επαναξιολογίσει τη σχετική λίστα. Το δημόσιο θα λάβει ως προκαταβολή ένα ποσό άνω του 1 δις από ό,τι μαθαίνουμε αλλά με βάση την οικονομοτεχνική μελέτη λόγω της αύξησης στα διόδια τα τελικά έσοδα θα είναι πολύ περισσότερα σε βάθος 30ετίας που την παραχωρούμε εμείς», επισημαίνει ο κ. Σάκκος.
Μάλιστα, προσθέτει, ότι τα έσοδα θα είναι πολύ περισσότερα αν αξιοποιηθούν με οποιαδήποτε χρήση και οι χώροι που είχαν απαλλοτριωθεί, στο πλαίσιο κατασκευής της Εγνατίας οδού.