Αρθρογραφεί στο TheOpinion η Δρ. Ιφιγένεια Κωφού, Καθηγήτρια αγγλικής γλώσσας, Υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος Πυλαίας-Χορτιάτη.
Οι Δήμοι μέσω των Σχολικών Επιτροπών, σύμφωνα με τον Νόμο 3463/2006, διαχειρίζονται τις πιστώσεις που διατίθενται για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των σχολείων (θέρμανσης, φωτισμού, ύδρευσης, τηλεφώνου και Internet, αγοράς αναλώσιμων υλικών κ.λπ.), την αμοιβή καθαριστριών, την επισκευή και συντήρηση των σχολείων και του εξοπλισμού τους, διαχειρίζονται τα έσοδα από τα σχολικά κυλικεία και λαμβάνουν μέτρα αναγκαία για τη στήριξη της διοικητικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
Είναι όμως οι ενέργειες αυτές επαρκείς για τη λειτουργία σχολείων του 21ου αιώνα και της 4ης βιομηχανικής επανάστασης;
Κτιριακά, πολλά δημόσια σχολεία δεν έχουν επαρκείς αίθουσες διδασκαλίας, στεγάζονται σε λυόμενα κτίρια, δεν έχουν αντισεισμική ή ανττικεραυνική προστασία, έχουν παλαιωμένα δίκτυα θέρμανσης, ηλεκτρισμού, ύδρευσης κλπ. ή έχουν εξαντλήσει το προσδόκιμο ζωής τους, καθώς πολλά είναι της δεκαετίας του 1950 ή ακόμη και του 1930, όπως συμβαίνει με ειδικά σχολεία του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη. Στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, επιβάλλεται να αξιοποιηθούν χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027 και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την κτιριακή αναβάθμιση των δημόσιων σχολείων και τη δημιουργία βιοκλιματικών σύγχρονων σχολείων, που θα μειώσει το κόστος της ενέργειας. Παράλληλα, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα, ώστε να εξυπηρετούνται τα άτομα με αναπηρία αλλά και άτομα που προσωρινά αντιμετωπίζουν ένα κινητικό πρόβλημα στο πλαίσιο της κοινωνικής ενσωμάτωσης και της συμπεριληπτικής και ισότιμης εκπαίδευσης.
Αναφορικά με τον τεχνολογικό εξοπλισμό των δημόσιων σχολείων, σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη και την έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και κατάρτισης 2020 της ΕΕ για την Ελλάδα, στην εκπαίδευση διατίθεται ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά του ΑΕΠ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Επιπλέον, παρά τη στροφή στην τηλεκπαίδευση την περίοδο της πανδημίας, στην Ελλάδα το ποσοστό των ατόμων με γενικές ψηφιακές δεξιότητες άνω του βασικού επιπέδου (32%) είναι πολύ κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. (57%). Συνεπώς, στο πλαίσιο της ψηφιακής μετάβασης, προγραμματικός στόχος πρέπει να είναι η προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης τόσο σε επίπεδο πρόσβασης όσο και σε επίπεδο εφαρμογής. Οι Δήμοι μπορούν να αξιοποιήσουν πόρους και να λειτουργήσουν επικουρικά με την Κεντρική Διοίκηση, για να εξοπλίσουν τα σχολεία της αρμοδιότητάς τους με σύγχρονα ψηφιακά μέσα σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας και να συμβάλουν στην αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών.
Στην κατεύθυνση της αναβάθμισης της παιδείας, το έργο των Δήμων δεν σταματά στην συντήρηση και εξοπλισμό των κτιριακών υποδομών και στη διαχείριση των πόρων. Οι Δήμοι μπορούν να συμμετέχουν ως φορείς σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα, ημερίδες και διαγωνισμούς σε συνεργασία με τα σχολεία, συλλόγους και Πανεπιστήμια. Μπορούν ακόμη να συνεργάζονται με τα σχολεία στο πλαίσιο λειτουργίας των εκπαιδευτικών ομίλων για θέματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και πολιτιστικά.
Η παράταξή μας ‘Ορμή.Όραμα.Ομάδα’, με υποψήφιο Δήμαρχο Πυλαίας-Χορτιάτη τον κ. Πάρη Τσογκαρλίδη, βάζει ψηλά στην ατζέντα το θέμα της εκπαίδευσης και θα συμπεριλάβει στον προγραμματικό της λόγο συγκεκριμένες προτάσεις για τα σχολεία του Δήμου.