Αρθρογραφεί στο TheOpinion ο Στέλιος Αγγελούδης, υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, επικεφαλής του συνδυασμού «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη».
Οι επερχόμενες δημοτικές εκλογές θα οδηγήσουν τις ελληνικές πόλεις στις δεκαετία του 2030. Το κυκλοφοριακό συνεχίζει να αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα των αστικών περιοχών και της Θεσσαλονίκης ιδιαίτερα που δεν έχει εξαντλήσει τα προηγούμενα χρόνια όλες τις δυνατότητες που είχε. Με αλλά λόγια, η απερχόμενη δημοτική αρχή στάθηκε κατώτερη των περιστάσεων. Για τη Θεσσαλονίκη η περίοδος που διανύουμε αποκτά ένα πρόσθετο νόημα καθώς μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα θα διαθέτει Μετρό, που μπορεί να αποτελέσει τη θρυαλλίδα για τον επαναπροσδιορισμό του βιώσιμου σχεδιασμού της πόλης. Τι πρέπει να γίνει και τι πρέπει να σχεδιαστεί;
Συνοψίζω 10 κεντρικές προτάσεις του συνδυασμού μας «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη» και την προσωπική μου δέσμευση ότι θα προχωρήσουμε άμεσα στην υλοποίησή τους εφόσον οι πολίτες μας εμπιστευτούν.
- Αν η έναρξη λειτουργίας του Μετρό δεν συνοδευτεί από μια εκ βάθρων αναδιοργάνωση των λεωφορειακών γραμμών και δεν γίνει αντιληπτό πως το κέρδος πρέπει να μεταφραστεί σε γενναίους περιβαλλοντικούς και αστικούς ανασχεδιασμούς, θα είναι δώρο άδωρον. Θα συνεχίσουμε να έχουμε κυκλοφοριακά προβλήματα και συμφόρηση στην Τσιμισκή παρά τη λειτουργία του Μετρό.
- Ο σχεδιασμός των ποδηλατοδρόμων, των σηματοδοτών και των λεωφορείων πρέπει να αναχθούν σε επίπεδο μητροπολιτικής διοίκησης, καθώς η πόλη λειτουργεί ως μία πολεοδομική οντότητα άσχετα από την διοικητική διάκριση των επιμέρους Δήμων.
- Η πόλη πρέπει να στρέψει το πρόσωπο στη θάλασσα με την ανάπλαση ολοκλήρου του ανατολικού παραλιακού μετώπου, την επανενεργοποίηση της ιδέας της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, την κατασκευή μικρής μαρίνας στο Μέγαρο Μουσικής και πλήρη αξιοποίηση της πτήσης των υδροπλάνων, που μπορούν να συνδέσουν την πόλη με τη Χαλκιδική, την Πιερία, το Άγιο Όρος και τις Σποράδες.
- Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα γενναίο πρόγραμμα δενδροφύτευσης κατά μήκος των οδικών αξόνων, που θα αλλάξει το μικροκλίμα θα φέρει δροσισμό και προστασία, συμβάλλοντας στην άμβλυνση των κλιματικών προβλημάτων.
- Οι πράσινοι χώροι (πάρκα, παιδικές χαρές κτλ.) πρέπει να πυκνώσουν, να διασυνδεθούν μεταξύ τους με αναβαθμισμένη προσπελασιμότητα, ενώ γύρω από τα σχολεία οφείλουμε να σχεδιάσουμε ασφαλείς θύλακες για τις μετακινήσεις των μαθητών.
- Άμεσα να προχωρήσει η κατασκευή του πάρκου Μνήμης στην πλατεία Ελευθερίας και η στάθμευση σε ολόκληρη την πόλη να γίνει με έξυπνους, ψηφιακούς τρόπους δίνοντας κίνητρο σε άλλες περιοχές στους κατοίκους, και σε άλλες την εναλλαγή στάθμευσης για την τόνωση της εμπορικότητας. Νέοι πεζόδρομοι και δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας να συνδέσουν την Άνω Πόλη και το κέντρο με τη Θάλασσα.
- Οφείλουμε να σχεδιάσουμε περιφερειακούς χώρους στάθμευσης σε σχετική απόσταση από το κέντρο, που θα συνδέονται άμεσα και με υψηλές συχνότητες με mini buses.
- Μέσα σε έναν διευρυμένο ποδηλατόδρομο να σχεδιαστούν μικρά κέντρα βιώσιμης κινητικότητας όπου να ενταχθούν ηλεκτρικά ποδήλατα, πατίνια και αυτόνομα μέσα μεταφοράς.
- Το οδικό δίκτυο πρέπει να ανασχεδιαστεί με βάση τις νέες σύγχρονες ανάγκες, να υιοθετηθεί ένα σύγχρονο σύστημα οριζόντιας σήμανσης (ανάλογο των ευρωπαϊκών) και να διατίθεται ένα πυκνό πληροφοριακό σύστημα σήμανσης, που να καθοδηγεί κάθε οδηγό και κάθε πεζό στον προορισμό του. Σήμερα χάνονται ανώφελα οχηματοχιλιόμετρα μέσα στην πόλη ασκόπως και επιβαρυντικά για το περιβάλλον.
- Το κυκλοφοριακό πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί με την ολιστική αντίληψη του κλιματικού και περιβαλλοντικού πλαισίου. Σήμερα η πρόκληση της κλιματικής κρίσης και της βιώσιμης ανάπτυξης είναι τα κριτήρια που καθοδηγούν τον σχεδιασμό και όχι αποσπασματικές τεχνικές παρεμβάσεις.
Η πόλη είναι ένας ενιαίος ζωντανός οργανισμός.