Η πολυβραβευμένη μαύρη κωμωδία της Charlotte Jones «Άκρως Συμπαντικό» (πρωτότυπος τίτλος «Humble Boy») έρχεται στη Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ, στις 27 και 28 Μαρτίου.
Το θεατρικό έργο «Άκρως Συμπαντικό», σε σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, πριν ξεκινήσει την περιοδεία του στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, κάνει μία στάση στη συμπρωτεύουσα για δύο μόνον παραστάσεις.
«Τη λατρεύω τη Θεσσαλονίκη. Έχω έρθει σχεδόν με όλες τις παραστάσεις στις οποίες έχω παίξει. Είναι αγαπημένη μου πόλη, έχω πολλούς φίλους. Κι αγαπάει και το καλό θέατρο. Οι Θεσσαλονικείς ξέρουν πολύ καλά σε ποιο έργο πάνε, τι βλέπουν, γιατί το βλέπουν. Το εκτιμώ πολύ το κοινό της Θεσσαλονίκης», αναφέρει, μεταξύ άλλων, η ηθοποιός Μπέσσυ Μάλφα στο TheOpinion.
«Άκρως Συμπαντικό»
Οι δυσκολίες και η αδυναμία επικοινωνίας, αλλά, παράλληλα, η αξία και η ομορφιά των ανθρώπινων σχέσεων συνθέτουν το «παζλ» της παράστασης «Άκρως Συμπαντικό».
Η Μπέσσυ Μάλφα, υποδυόμενη τη Φλώρα, επισημαίνει στο TheOpinion: «Όπως αποδεικνύεται, οι ανθρώπινες σχέσεις είναι περίπλοκες. Γιατί κάθε άνθρωπος, τελικά, είναι ένα μικρό “σύμπαν”, το οποίο έρχεται σε επαφή με ένα άλλο “σύμπαν”. Κι έτσι έχουμε πολλές εκρήξεις, πολλά Big Bangs.
Πρόκειται για ένα καυστικό κείμενο, με ποιητικό τρόπο. Είναι ένα έργο που θίγει με χιούμορ, θα έλεγε κανείς, πολύ σοβαρά πράγματα, όπως είναι οι έννοιες της ζωής, της αγάπης και του θανάτου. Καθώς και των ανθρώπινων σχέσεων· φανερώνεται πώς επεμβαίνει ο ένας στη ζωή του άλλου και τι σχέσεις διαμορφώνονται από αυτό.
Η Μαρία η Φιλίππου έχει κάνει ένα εξαιρετικό σκηνικό· έχει φτιάξει έναν ολόκληρο κήπο που, ταυτόχρονα, είναι και μια μαύρη τρύπα του διαστήματος. Το έργο ασχολείται και με την κβαντική φυσική, οπότε έχει τη σημασία του να δούμε αυτό το κομμάτι της επιστήμης που μας λέει ότι τίποτα δεν τελειώνει».
«Είναι τραγικό αυτό που συμβαίνει. Έτρεμα να κοιμηθώ κάποια βράδια»
Λίγες μέρες έχουν περάσει από την τραγωδία των Τεμπών και μια κοινωνία «μουδιασμένη», προσπαθεί να αποκτήσει τη ροή της και πάλι. Ποιες είναι οι αντιδράσεις ηθοποιών και κοινού, κατά τη διάρκεια της παράστασης, έπειτα από όλα αυτά τα γεγονότα;
«Έχω μία φράση στο κείμενο, όπου λέω στον γιο μου: “Θα βρεις τρένο τέτοια ώρα ή θα πάρεις το αμάξι”; Στο τέλος του έργου, πια, όπου αποφασίζω να μοιρολογήσω τον άντρα μου, να δεχτώ τον θάνατό του, να αφήσω ό, τι ψεύτικο έχω πάνω μου και να οδηγηθώ προς το “φως”.
Είχε συμβεί, λοιπόν, η τραγωδία των Τεμπών κι όταν λέω: “Θα βρεις…”, χωρίς καν να πω τη λέξη, νιώθω στο κοινό κάτι να συμβαίνει. Kαι λέω τη λέξη και, βέβαια, πάθαμε όλοι σοκ! Δεν μπορούσα να συνέλθω.
Είναι τραγικό αυτό που συμβαίνει. Όμως, πώς να το αντιμετωπίσει κανείς; Πείτε! Κανένας δεν κοιμάται. Κι όποιος κοιμάται, βλέπει εφιάλτες. Εγώ έτρεμα να κοιμηθώ κάποια βράδια», εξομολογείται, συγκινημένη, η ηθοποιός στο TheOpinion.
Η κριτική της Charlotte Jones
Το θεατρικό «Άκρως Συμπαντικό» απέσπασε διθυραμβικές κριτικές από την ίδια τη συγγραφέα, Charlotte Jones, η οποία και παρακολούθησε την επίσημη πρεμιέρα, χαρακτηρίζοντας την παράσταση «αριστοτεχνική». Πώς λειτούργησε αυτό, όμως, στην υποκριτική στάση της ηθοποιού;
«Στη συγκεκριμένη περίπτωση, υπήρξε η απόλυτη ταύτιση. Από πολύ νωρίς έμαθα, δουλεύοντας με έναν εξαιρετικό συγγραφέα, τον Ανδρέα τον Στάικο, ότι αλλιώς βλέπει ο συγγραφέας ένα έργο, αλλιώς ο σκηνοθέτης, αλλιώς μπορεί να το βλέπεις ένας ηθοποιός και ο θεατής. Εξαρτάται από τις λαμβάνουσες του κάθε ανθρώπου.
Δεν μπορώ να σας πω ότι έχω τέτοιες φοβίες. Καλούμαι να υπηρετήσω το όραμα του σκηνοθέτη μου, των συναδέλφων μου και του έργου, σύμφωνα και με τις δικές μου λαμβάνουσες. Αλλά πάντα ακούγοντας τον σκηνοθέτη», σημειώνει η Μπέσσυ Μάλφα στο TheOpinion.
«Τα δικαιώματα δεν ανήκουν σε κανένα κόμμα»
Ερωτηθείσα και για το Προεδρικό Διάταγμα που αφορά στους εργαζόμενους της Τέχνης, δίνει τη δική της εξήγηση στο TheOpinion:
«Το Προεδρικό Διάταγμα ήρθε και “σκότωσε” αυτόν τον αγώνα που κάνουμε τόσα χρόνια. Ζητάμε να ανακληθεί, όπως γνωρίζετε. Το θέατρο δεν είναι μόνον ψυχαγωγία. Αυτό θέλουν να λένε. Είναι κάθαρση, τραγωδία, μίμηση πράξεως σπουδαίας και τελείας. Το θέατρο είναι ιερό. Είτε ψυχαγωγεί είτε καθοδηγεί.
Το κράτος, εκτός από τη Δημοκρατία, “γέννησε” και το θέατρο. Μην ξεχνάμε τον Πυθαγόρα με τη μουσική. Μετά από τόσα χρόνια δουλειάς, ποιοι είναι αυτοί οι σημερινοί οι Έλληνες που αποφασίζουν κάτι τέτοιο; Και πώς είμαι απόφοιτος Λυκείου, από τη στιγμή που έχεις βγάλει κι αυτό το μάθημα από το σχολείο; Κι επίσης, στις δραματικές ποιος θα διδάσκει; Ο θεατρολόγος θα διδάσκει υποκριτική; Στο ωδείο; Ο μουσικολόγος θα διδάσκει μουσική; Θέλω να μας απαντήσουν αυτά τα ερωτήματα.
Καταρχάς, μία Υπουργός Πολιτισμού που δεν είχε την ευθιξία, μετά το σκάνδαλο με τον Δημήτρη Λιγνάδη, να παραιτηθεί, ενώ το ζητούσε όλη η Ελλάδα, καταλαβαίνετε πως ό, τι και να λέμε εμείς, είναι σα να πηγαίνουν στον βρόντο.
Τώρα προσπαθούν να το πολιτικοποιήσουν. Ότι και καλά είμαστε ΣΥ.ΡΙΖ.Α., για να αποπροσανατολίσουν τον κόσμο. Τα δικαιώματα δεν ανήκουν σε κανένα κόμμα. Είναι το ένα σκάνδαλο πίσω από το άλλο. Βεβαίως, δεν φταίνε μόνον αυτοί. Έχουν προηγηθεί κι άλλες κυβερνήσεις. Για να μην λένε, λοιπόν, ότι ανήκουμε σε κάποιο κόμμα, εμείς τώρα, το 2023, ως πολίτες αυτού του κράτους και που θέλουμε να λεγόμαστε Ευρώπη, διεκδικούμε τα πολύ απλά αυτά δικαιώματα.
Και, φυσικά, πρέπει να καταλάβουν ότι δεν είναι τόσο αμαθείς οι Έλληνες. Συναντήσαμε πολλή αγάπη από τον κόσμο, όπως κι εμείς δίνουμε αγάπη για τους αγώνες που κάνουνε και τους συμπαραστεκόμαστε».
Πληροφορίες
«Άκρως Συμπαντικό», της Charlotte Jones
Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ (Τσιμισκή 136, Πλατεία ΧΑΝΘ)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα 27 και Τρίτη, 28 Μαρτίου στις 21.00
Εισιτήρια: 18€ Ζώνη Α/15€ Ζώνη Β
Προπώληση εισιτηρίων: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ, viva.gr
Τηλέφωνο: 231 023 0013
Διάρκεια παράστασης: 115 λεπτά
Δημιουργική ομάδα
Μετάφραση/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Σκηνικά: Μαρία Φιλίππου
Κοστούμια: Μαντώ Ψυχουντάκη
Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης Οικονόμου
Κίνηση: Χριστίνα Φωτεινάκη
Σχεδιασμός φωτισμών: Αργύρης Θέος
Βοηθός σκηνοθέτη: Πάμελα Οικονομάκη
Make-up artist: Ράνια Γιαννάκη
Creative Agency: Grid Fox
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού
Παραγωγή: A PRIORI
Παίζουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά)
Κώστας Καζανάς, Μπέσσυ Μάλφα, Μιχάλης Μαρκάτης, Κωνσταντίνος Μουταφτσής,
Φωτεινή Ντεμίρη, Τζούλι Τσόλκα