Στο… θεμελιώδες αυτό ερώτημα, απαντά (μεταξύ άλλων) στη συνέντευξή της στο TheOpinion η νέα Διευθύντρια Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου
«Θα με προβλημάτιζε έντονα να ξεκινήσει η διαδικασία κατασκευής του flyover, χωρίς να έχω ένα εναλλακτικό μέσο μαζικής μεταφοράς», τονίζει μεταξύ άλλων στη συνέντευξή της στο TheOpinion η νέα Διευθύντρια Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου. Όσο για την επίλυση – έστω ανακούφιση – του κυκλοφοριακού στην πόλη, προτείνει κάτι «φρέσκο», που θα αξιοποιεί την τεχνολογία και θα εφαρμόζεται σε real time, μόλις συμβαίνει κάτι στο οδικό δίκτυο που «μπλοκάρει» την κυκλοφορία.
Κυρία Παπαγεωργοπούλου, δεν είστε γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιά, ζείτε όμως εδώ και χρόνια στην πόλη και προέρχεστε από το στελεχιακό δυναμικό της Τροχαίας στον Νομό. Γνωρίζετε επομένως από πρώτο χέρι και το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη.
«Πράγματι, δεν είμαι γέννημα θρέμμα της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, ζω και εργάζομαι στην πόλη αυτή από το 2001. Συνεπώς, ως δημότης της, αλλά και υπηρεσιακά, ως τροχονόμος, γνωρίζω και βιώνω τα προβλήματα και τις παθογένειες».
Σας έχουμε δει δηλαδή στον δρόμο, στην κίνηση;
«Ναι, με είδατε σίγουρα στον δρόμο και θα εξακολουθείτε να με βλέπετε. Από τον βαθμό του αστυνόμου έως και τώρα, που είμαι στο “τιμόνι” της Διεύθυνσης Τροχαίας, είμαι στον δρόμο, υπό την έννοια ότι θέλω κάθε μέρα να έχω εικόνα της κυκλοφορίας στο οδικό δίκτυο ευθύνης μου και μαζί με τους τροχονόμους καταβάλλουμε φιλότιμες προσπάθειες για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής μέσα από τη ρύθμιση της κυκλοφορίας και την ανταπόκριση στις κλήσεις των συμπολιτών μας. Ειδικά, το πρωί, εκεί περίπου στις 7 με 9 δίνουμε έμφαση στη διευκόλυνση της κυκλοφορίας, φροντίζοντας ταυτόχρονα να υπάρχει περιπολικό που κινείται κι επιβλέπει την περιφερειακή. Θεωρώ πολύ σημαντικό να υπάρχει περιπολικό εκεί, καθώς η παρουσία της Τροχαίας πολλές φορές δρα αποτρεπτικά για παραβατικές συμπεριφορές».
Ας πάμε στο θεμελιώδες ερώτημα, αυτό που εκφράζουν οι οδηγοί όταν συχνά μποτιλιάρονται στους δρόμους της πόλης μετά από ένα τροχαίο, πίσω από ένα αρρύθμιστο φανάρι, ή όταν για οποιοδήποτε λόγο μπλοκάρει η περιφερειακή: «Μα καλά, πού είναι η Τροχαία σε αυτή την πόλη;»
«Θα αντιστρέψω την ερώτηση και θα ρωτήσω: Ξέρετε με τι πραγματικά ασχολείται η Τροχαία; Η ρύθμιση της κυκλοφορίας, στην οποία αναφέρεστε, αποτελεί μόνο ένα μέρος των αρμοδιοτήτων μας. Εξαιρετικά σημαντική είναι η διενέργεια προανάκρισης για τα τροχαία ατύχηματα, κάτι που δε γνωρίζει ο πολίτης. Η Τροχαία καλείται τόσο για τροχαίο ατύχημα, που μπορεί να έχει ως συνέπεια μόνο υλικές ζημιές των εμπλεκόμενων οχημάτων όσο και με το τροχαίο ατύχημα που μπορεί να περιλαμβάνει τραυματισμό ή και θάνατο. Σε όλα αυτά επιλαμβάνεται τροχονόμος, που έχει αντίστοιχη εκπαίδευση, καθώς πρέπει να συλλέξει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα βοηθήσουν στην απόδοση της δικαιοσύνης. Σε κάθε περίπτωση προσπαθούμε να δίνουμε λύσεις στα προβλήματα που ανακύπτουν. Έτσι, όταν το οδόστρωμα καταλαμβάνεται από ακινητοποιημένα οχήματα σπεύδει ο γερανός της Τροχαίας για την άρση του οχήματος ώστε καμία λωρίδα κυκλοφορίας να μην καταλαμβάνεται από ακινητοποιημένα οχήματα κι επιβαρύνεται έτσι η κυκλοφορία. Ενώ στην περίπτωση των φωτεινών σηματοδοτών που για κάποιον λόγο δε λειτουργούν, βοηθούμε την κυκλοφορία με τη ρύθμισή της από τροχονόμο. Συνεχίζουμε έργο που ξεκίνησε η Τροχαία από ιδρύσεώς της».
Πηγαίνετε άμεσα με το που σας καλούν για ένα τροχαίο;
«Στόχος μου είναι στο τροχαίο ατύχημα να βελτιώσουμε τον χρόνο ανταπόκρισης. Για τον λόγο αυτό ήδη κινείται ένα ακόμη περιπολικό στο πολεοδομικό συγκρότημα, σε ενδιάμεσο ωράριο, προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος αναμονής. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι μια μητέρα με ανήλικο παιδί ή ένα άτομο με προβλήματα κινητικότητας που έχει εμπλακεί σε τροχαίο θα περιμένει μια ώρα το περιπολικό».
Ασχολείστε, όμως και με ελέγχους, με τροχαίες παραβάσεις.
«Πράγματι, η Τροχαία ασχολείται επίσης με την τροχονομική αστυνόμευση και μέσα από στοχευμένους ελέγχους προβαίνει στη βεβαίωση παραβάσεων που οδηγούν ευθέως στο τροχαίο ατύχημα. Δεν υπάρχει τροχαίο ατύχημα χωρίς παραβίαση τουλάχιστον μιας παράβασης του Κ.Ο.Κ.
Επίσης, στις διαδηλώσεις ακόμη κι αν οι συμμετέχοντες είναι 50 άτομα, απαιτείται δύναμη της Τροχαίας για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας.
Παράλληλα, βέβαια, είμαστε πολύ ενεργοί και στην κυκλοφοριακή αγωγή. Εφαρμόζουμε ένα πρωτότυπο πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής, με επιδαπέδιους τάπητες και επιδαπέδια παζλ. Με προσομοιωτές μέθης και αντίδρασης τροχοπέδησης. Video game, επιτραπέζια παιχνίδια και επιτραπέζια παζλ που έχουμε σχεδιάσει στη Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης. Το πρόγραμμα μπορεί να εφαρμοστεί σε ηλικίες από 5 μέχρι 95 ετών με τις αντίστοιχες προσαρμογές κάθε φορά. Έχουμε βραβευτεί μάλιστα με το πρώτο βραβείο οδικής ασφάλειας από το ΙΜΕΤ ΕΚΕΤΑ».
Πόσα άτομα έχει για όλα αυτά στο δυναμικό της η Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης;
« Έχουμε συνολικά 350 τροχονόμους για όλη την περιφερειακή ενότητα (νομό) Θεσσαλονίκης, δηλαδή περίπου 1 τροχονόμος αντιστοιχεί σε 20.000 κατοίκους».
Πώς θα ιεραρχούσατε τους παράγοντες που τελικά συμβάλλουν σε αυτό που ονομάζουμε “κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη”;
«Καταρχάς, πολεοδομικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης χωροθετούνται οι περισσότερες υπηρεσίες και επαγγελματικές στέγες όπως τα ιατρεία και τα δικηγορικά γραφεία, επομένως στην περιοχή του κέντρου κατευθύνονται όχι μόνο όσοι θέλουν να απολαύσουν τον καφέ τους στο παραλιακό μέτωπο της πόλης, αλλά κυρίως όσοι θέλουν να εξυπηρετηθούν. Όταν λοιπόν όλοι συγκλίνουν στο κέντρο της πόλης, τα πράγματα δεν είναι εύκολα, αφού οι συγκεκριμένοι οδικοί άξονες, έχουν σχεδιαστεί πριν τουλάχιστον μισό αιώνα και με βάση τις κυκλοφοριακές ανάγκες εκείνης της εποχής . Παράλληλα όπως διαφαίνεται από την καθημερινότητα η περιφερειακή στις ώρες αιχμής δεν αποτελεί πλέον λύση στο κυκλοφοριακό. Θα θέλαμε μια σύγχρονη περιφερειακή οδό με πέντε λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και τη δημιουργία χώρων στάθμευσης εκατέρωθεν αυτής. Από την άλλη, γίνεται προσπάθεια να τηρηθεί το ωράριο φορτοεκφορτώσεων.
Σημαντικό ρόλο παίζει, επίσης, και η έλλειψη εναλλακτικών μέσων μαζικής συγκοινωνίας. Ο ΟΑΣΘ διαθέτει συγκεκριμένο αριθμό λεωφορείων. Η παράλληλη λειτουργία του Μετρό θα διευκόλυνε ακόμη περισσότερο τις μετακινήσεις. Τέλος, πρέπει να επισημάνουμε και την ατομική μας συμπεριφορά. Δεν μπορεί να θέλουμε να είμαστε σε πέντε λεπτά στη δουλειά μας μ ε το αυτοκίνητο, αλλά παράλληλα σταματάμε στη λεωφορειολωρίδα ή διπλοσταθμεύουμε με alarm “πέντε λεπτά” για να πάρουμε τον καφέ μας…».
Θα δούμε, τελικά, πιο πολλούς τροχονόμους στους δρόμους;
«Γίνονται προσπάθειες για να δούμε περισσότερους συναδέλφους στον δρόμο, αλλά αυτό δεν θα λύσει το κυκλοφοριακό της πόλης. Η Τροχαία είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες για το κυκλοφοριακό πρόβλημα, δεν είναι όμως ο μόνος. Προς την κατεύθυνση αυτή εντείνουμε τους τροχονομικούς ελέγχους αναφορικά με την παράνομη στάθμευση».
Τι θα προτείνατε;
«Θα προτείνω ένα συντονιστικό κέντρο, ένα control room με άμεση εικόνα από τους δρόμους της πόλης, είτε μέσα από υφιστάμενες κάμερες είτε και μέσα από τις δυνατότητες που μας παρέχει η τεχνολογία, όπως το Google maps. Στο συντονιστικό αυτό κέντρο, θα υπάρχουν και δύο έμπειροι τροχονόμοι, που άμεσα θα δίνουν οδηγίες, με την εμφάνιση ενός προβλήματος, η κυκλοφορία να ρυθμίζεται από εκεί, ρυθμίζοντας ανάλογα τους φωτεινούς σηματοδότες».
Θα συμβάλλει στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Θεσσαλονίκης η Flyover; Τι θα γίνει στην πόλη κατά τη διάρκεια των εργασιών; Υπάρχουν σκέψεις για κάποιες έκτακτες ρυθμίσεις (πχ Δακτύλιος;)
«Θα πρέπει να γίνει πολύ καλός προγραμματισμός. Θα με προβλημάτιζε ιδιαίτερα, αν το έργο του flyover ξεκινούσε να κατασκευάζεται πριν λειτουργήσει το Μετρό. Ήδη η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι στα όριά της κυκλοφοριακά. Ασφαλώς, το έργο χρειάζεται. Θα δώσει πνοή και ανάσα στην κυκλοφορία της πόλης, αλλά επαναλαμβάνω ότι κατά τις εργασίες, πρέπει να γίνει πολύ καλός προγραμματισμός και συντονισμός. Θα με προβλημάτιζε έντονα να ξεκινήσει η διαδικασία κατασκευής του flyover, χωρίς να έχω ένα εναλλακτικό μέσο μαζικής μεταφοράς».