Μία μουσικο-θεατρική παράσταση για τη ζωή και τα τραγούδια της Dalida, μίας εμβληματικής γυναίκας που έγραψε ιστορία στη γαλλική και την παγκόσμια μουσική σκηνή, θα παρουσιαστεί από την ηθοποιό Εύα Κοτανίδη, από 1 έως 5 Μαρτίου 2023, στο Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ.
Η ηθοποιός Εύα Κοτανίδη, θεωρώντας «χρέος» να ειπώνεται η ιστορία εξεχουσών προσωπικοτήτων του παρελθόντος –κάτι, άλλωστε, που διδάχθηκε από τον πατέρα της, τον αείμνηστο Γιώργο Κοτανίδη- έρχεται στο Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ, για να παρουσιάσει στο κοινό της Θεσσαλονίκης μία πολύ προσωπική παράσταση για τη ζωή και το έργο της Dalida.
«Δεν πρόκειται απλώς για μία μουσικο-θεατρική παράσταση, που εκείνη λέει κάποια πράγματα για τον εαυτό της κι ακούμε και τα τραγούδια της. Είναι μία δραματουργική κατάθεση ψυχής, δική της, καθώς και μέσα από τα τραγούδια της. Έκανα μία σύνθεση δικών της καταθέσεων από συνεντεύξεις της, για να μπορέσω να βάλω όλα τα κομμάτια του παζλ στη σειρά, και να εντάξω και τα τραγούδια μέσα δραματουργικά. Εκεί ήταν τo “στοίχημα”», αναφέρει η ηθοποιός στο TheOpinion.
«Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος»
Η Εύα Κοτανίδη είναι ελληνογαλλικής καταγωγής, με αποτέλεσμα να έχει αντίστοιχα ακούσματα και ερεθίσματα από πολύ μικρή ηλικία.
Η Dalida, όπως μας πληροφορεί, ήταν αξιαγάπητη και στην Ελλάδα, έχοντας, μάλιστα, τραγουδήσει Χατζιδάκι και Θεοδωράκη. Κι αν δεν είχε γίνει κάποιο αφιέρωμα σε εκείνην μέχρι πρότινος, οι λόγοι που αποφάσισε η ίδια να ασχοληθεί ξεπερνούν τα προφανή αίτια. Παραδέχεται στο TheOpinion:
«Η Dalida ξεκίνησε ως ηθοποιός και κατέληξε να κάνει καριέρα τραγουδίστριας. Μάλιστα, ονόμασε τον εαυτό της “ηθοποιό του τραγουδιού”. Εγώ, επίσης είμαι μία ηθοποιός που τραγουδάει. Οπότε, αυτές οι δύο ιδιότητες, να το θέσω έτσι, συγχωνεύονταν μεταξύ τους· ο τρόπος που ερμήνευε τα τραγούδια της ήταν μέσα από την υποκριτική. Έβαζε, δηλαδή, υποκριτική στην ερμηνεία της.
Γεννήθηκε στην Αίγυπτο, ήταν Ιταλικής καταγωγής και έκανε καριέρα στη Γαλλία. Όπως κι εγώ, είμαι μισή Γαλλίδα μισή Ελληνίδα. Κι εκεί την “συναντώ”.
Όλοι οι καλλιτέχνες, πιστεύω, έχουμε και τα πολύ “φωτεινά”, αλλά και τα πιο “σκοτεινά” μας κομμάτια. Και η Dalida προσπαθούσε, όλη της τη ζωή, να ισορροπήσει ανάμεσα στο “φως” και στο “σκοτάδι”, ανάμεσα στην απόλυτη επιτυχία και στα προσωπικά της αδιέξοδα. Αυτός ήταν κι ο βασικός λόγος για τον οποίον θέλησα και δραματουργικά να ασχοληθώ. Με ενδιέφερε πάρα πολύ να το διερευνήσω. Δηλαδή, γιατί ένας άνθρωπος που έχει κάνει τόσο μεγάλη επιτυχία -που στα δικά μου μάτια τα έχει όλα, όλον τον κόσμο στα πόδια του- φτάνει σε σημείο να αυτοκτονήσει; Πώς μπορεί κάποιος να είναι τόσο δυστυχισμένος ή να αφήσει τον εαυτό του να είναι τόσο δυστυχισμένο; Μ’ αρέσει να θέτω ερωτήματα και να τα απαντάω μέσα από τον δικό μου τρόπο. Για ‘μένα τα ερωτήματα είναι: “Είναι η επιτυχία το παν”; “Η επιτυχία ισούται με την ευτυχία”; “Μήπως χρειάζονται κι άλλα πράγματα στη ζωή για να είναι κανείς ευτυχής;”».
Και συμπληρώνει: «Είναι μία παράσταση για μία τολμηρή και πρωτοπόρα, για την εποχή της, γυναίκα, η οποία έκανε καθολική επιτυχία· ήταν ο πρώτος άνθρωπος και η πρώτη γυναίκα στην οποία αποδόθηκε πλατινένιος δίσκος. Η γυναίκα αυτή ήταν pop είδωλο.
Τα τραγούδια στην παράσταση είναι στα γαλλικά, παρόλο που η Dalida τα τραγούδησε και σε άλλες γλώσσες. Οι στίχοι των τραγουδιών είναι συγκλονιστικοί, oπότε τους έχω μεταφράσει ώστε να τους βλέπει το κοινό την ώρα που τραγουδάω. Επέλεξα τα τραγούδια να είναι στα γαλλικά, εκτός από “Salma Ya Salama” που το τραγουδάω στα αραβικά και κάποια ιταλικά που ακούγονται κατά τη διάρκεια, γιατί εκεί έκανε και τη μεγάλη της καριέρα· στη Γαλλία ξεκίνησε, πηγαίνοντας -δεκαοκτώ χρονών- με έναν τίτλο Miss Αίγυπτος και κατέκτησε ολόκληρο τον κόσμο».
Eva and The Apples
Η σχέση της ηθοποιού, βέβαια, με το τραγούδι δεν περιορίζεται μόνον στην εν λόγω θεατρική παράσταση.
«Πάντα τραγουδούσα καλά ως ηθοποιός. Πέρα από το γεγονός αυτό, κάποια στιγμή με προσέγγισε ένας τζαζίστας, ένας κιθαρίστας καταπληκτικός, και μου πρότεινε να τραγουδήσω στο σχήμα του, σε γαλλικό στίχο. Εκείνο το group τότε εισήγαγε το gipsy swing στην ελληνική αγορά. Ξεκίνησα μαζί τους να τραγουδάω επαγγελματικά και μετά έκανα το δικό μου σχήμα “Eva and The Apples”. Είναι ένα σχήμα το οποίο μετράει ήδη δέκα χρόνια τώρα και έχουμε παίξει σε πολλές μουσικές σκηνές», σημειώνει η Εύα Κοτανίδη στο TheOpinion.
«Με το Προεδρικό Διάταγμα ξεχείλισε το ποτήρι πολλών προβλημάτων που προϋπήρχαν»
Απόφοιτη της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου, η Εύα Κοτανίδη νιώθει περήφανη που οι καλλιτέχνες πρωτοστάτησαν, με τον συγκεκριμένο τρόπο, διεκδικώντας τα δικαιώματά τους. Επισημαίνει στο TheOpinion:
«Έχουμε ένα σωματείο που διεκδικεί τα αυτονόητα, γιατί αυτά είναι πράγματα που χρόνια τώρα εκκρεμούν και χρόνια τα “παλεύει” το σωματείο. Δεν είναι κάτι, δηλαδή, για το οποίο δεν έχουν αγωνιστεί και προηγούμενες διοικήσεις. Απλώς, με αυτό το Προεδρικό Διάταγμα, ξεχείλισε το ποτήρι πολλών προβλημάτων που προϋπήρχαν.
Είμαι περήφανη που βγήκαμε μπροστά με αυτόν τον τρόπο. Που είμαστε όλοι μαζί, είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό. Και οι ηθοποιοί, όλοι μαζί ενωμένοι, αλλά και με τους φοιτητές. Είμαι περήφανη και για αυτά τα παιδιά. Αν δεν ήταν αυτοί, ίσως το πράγμα να μην είχε πάρει την τωρινή του διάσταση. Δώσαμε όλοι το “παρών”, έπρεπε να γίνει! Υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα στον κλάδο μας, τα οποία, πια, πρέπει να λυθούν. Όπως μπορούμε και με το κόστος που έχει για όλους μας, θα επιμείνουμε.
Ο κάθε χώρος έχει τα προβλήματά του. Έχει πολύ μεγάλη σημασία ένα σωματείο να δίνει το παράδειγμα, έτσι ώστε κάποιο άλλο σωματείο να μπορεί να διεκδικήσει αντίστοιχα πράγματα. Και μέσα από αυτό το Προεδρικό Διάταγμα δεν είμαστε ο μόνος κλάδος εμείς, είναι πάρα πολλοί άλλοι καθώς και ειδικότητες που έχουν ανάλογα προβλήματα».
Πληροφορίες
«Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος»
Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ (Τσιμισκή 136, Πλατεία ΧΑΝΘ)
Παραστάσεις: 1- 5 Μαρτίου 2023
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Κυριακή στις 20:00, Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο στις 21:15
Εισιτήρια: Τετάρτη και Πέμπτη: 17€ κανονικό, 15€ φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ | Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή: 18€ κανονικό, 16€ φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ
Προπώληση εισιτηρίων: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ, ticketservices.gr
Τηλέφωνο: 231 023 0013
Διάρκεια: 90 λεπτά
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Νεκταρία Γιαννουδάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστιάννα Μαριόλη, Πάνος Κούλης
Κείμενα: Εύα Κοτανίδη, με τη συμβολή της Ευσταθίας
Οργάνωση Παραγωγής: Αναστασία Παπαγεωργίου (Τέχνης Πολιτεία)
Στο πιάνο ο Παντελής Μπενετάτος
Ενδυματολόγος – Σκηνογράφος: Βασιλική Σύρμα
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Χορογράφος: Άννα Αθανασιάδη
Video παράστασης: Κλεοπάτρα Κοραή
Μουσική επιμέλεια: Νίκος Ασημάκης (Music Art Lab)
Παραγωγή: Σαλτιμπάγκοι
Ερμηνεύει η Εύα Κοτανίδη
Με τη χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού