Προσωρινή «άγκυρα» έριξε μετά από μόλις 40 ταξίδια και 50 μέρες παρουσίας το πολυτελές επιβατηγό και οχηματαγωγό “Smyrna di Levante” που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Σμύρνη.
Η αναγγελία της ακτοπλοϊκής σύνδεσης που ξεκίνησε στις 10 Οκτωβρίου -με την Levante Ferries να έχει επενδύσει σ’ αυτό το εγχείρημα 16 εκατ. ευρώ- έγινε μέσα σε κλίμα ενθουσιασμού από την πλευρά των τοπικών Αρχόντων, κάνοντας λόγο για ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε επικοινωνιακό κόμβο Ευρώπης – Ασίας.
Ωστόσο, η είσοδος στον Χειμώνα και η αλλαγή που συνεπάγεται στις τουριστικές ροές, ανάγκασε την ναυτιλιακή εταιρεία αρχικά να αναπροσαρμόσει τα δρομολόγια της μειώνοντας τα από τρία σε δύο την εβδομάδα, ώσπου τελικά αποφάσισε να «δέσει» το πλοίο μέχρι νεωτέρας, προκειμένου να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα και να αποφύγει τις ζημίες χιλιάδων ευρώ.
Τι έφταιξε
Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι τα προβλήματα στην εν λόγω γραμμή είναι πολύ βαθύτερα από την έλλειψη απλώς του τουριστικού ενδιαφέροντος.
Όπως αναφέρουν, για να καταστεί λειτουργική μια τέτοια ακτοπλοϊκή γραμμή χρειάζονται εκτενείς μελέτες και διαρκής επικοινωνία από τους τοπικούς φορείς με την απέναντι πλευρά, εν προκειμένω την Τουρκία, ώστε να εκτιμηθεί σωστά η δυναμική της τόσο για εμπορική, όσο και για ψυχαγωγική χρήση.
Χαρακτηριστικό σημείο στην σύντομη διάρκεια πλεύσης του πλοίου, είναι το μικρό ενδιαφέρον που επέδειξαν οι Τούρκοι οδηγοί φορτηγών στο μεταφορικό μέσο, ενώ θα μπορούσε να αποτελέσει μια καλή λύση διευκολύνοντας την προσέγγισή τους στην Ευρώπη.
Το πλοίο μάλιστα, ενώ διαθέτει περί τις 55 με 60 θέσεις αποκλειστικά για φορτηγά, σε κάθε δρομολόγιο του δεν επιβιβάζονταν πάνω από 5 τουρκικές νταλίκες, με την εταιρεία να χάνει από εκεί και μόνο ένα πολύ σημαντικό μερίδιο των επιβατών.
«Η Περιφέρεια θα στηρίξει το δρομολόγιο»
Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Αλέξανδρος Θάνος, μιλώντας στο TheOpinion, επισημαίνει ότι τον καθοριστικό ρόλο για αυτή την εξέλιξη διαδραμάτισε η μειωμένη ζήτηση εξαιτίας του Χειμώνα, αλλά και το τεταμένο κλίμα που επικρατεί ανάμεσα στις δύο χώρες, ειδικότερα μετά την περιπέτεια του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα στην Σμύρνη.
«Αυτή την εποχή δεν ευνοείται η ακτοπλοϊκή σύνδεση, λόγω των απαγορευτικών και της χαμηλής πληρότητας. Παρόλο που η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προσπάθησε να στηρίξει αυτή τη γραμμή, και ο ίδιος ο Περιφερειάρχης πηγαίνοντας με το πλοίο στην Σμύρνη, οι γεωπολιτικές και οι κλιματικές συνθήκες δεν ευνόησαν τη διατήρηση της σύνδεσης κατά τη διάρκεια του Χειμώνα. Σίγουρα κι εμείς θέλαμε να πετύχει για την εξωστρέφεια του λιμανιού και της πόλης, όμως μέλημα της εταιρείας ήταν η βιωσιμότητα της γραμμής», υπογραμμίζει ο κ. Θάνος.
Όπως προσθέτει ο ίδιος «γίνεται μια παύση για να ξανά ζεσταθεί το ενδιαφέρον τον Μάρτιο», οπότε και ξεκινά η τουριστική σεζόν και τέτοιου είδους δρομολόγια θα ήταν οικονομικά βιώσιμα για την εταιρεία που επενδύει τα χρήματα της σε αυτό το εγχείρημα.
Ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού τονίζει ότι η Περιφέρεια έχει όλη την πρόθεση να στηρίξει την ακτοπλοϊκή γραμμή, ωστόσο αυτή την στιγμή δεν ευνοούν οι γεωπολιτικές εξελίξεις που προκαλούν τη δυσαρέσκεια των Ελλήνων, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται το έργο της τουριστικής προβολής και της εξωστρέφειας αυτού του δρομολογίου.
Σε ερώτηση του TheOpinion αναφορικά με την χρονική στιγμή που επιλέχθηκε να «ανοίξει» αυτό το δρομολόγιο ο κ. Θάνος απαντά ότι «Μπορούσε να γίνει μια καλύτερη προετοιμασία. Ίσως αν ξεκινούσε αργότερα να ήταν καλύτερα για την προετοιμασία της αγοράς, τα τουριστικά πακέτα και τους tour operators».
«Το θέλουμε αυτό το δρομολόγιο, δεν το αφήνουμε. Η Περιφέρεια θα το στηρίξει», καταλήγει ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού.
Τι υποστηρίζει η ακτοπλοϊκή
Ο ναυτιλιακός πράκτορας της Levante Ferries στη Θεσσαλονίκη σχολίασε την απόφαση για παύση των δρομολογίων ως «εντός του προγράμματος», κάνοντας λόγο για ένα ενδεχόμενο που είχε ήδη προβλέψει η εταιρεία κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών.
Παράλληλα, τονίζει ότι η Θεσσαλονίκη πρέπει να βλέπει πιο μπροστά, την επόμενη μέρα. «Η επόμενη μέρα μας θέλει να ξεκινάμε κοντά στο καλοκαίρι με περισσότερη επιβατική κίνηση».