«Βουλιάζουν» καθημερινά στα υπέρογκα έξοδα τα μικρά καταστήματα ψιλικών ειδών, την στιγμή που ο τζίρος έχει μειωθεί κατακόρυφα από πέρυσι.
Το απότομο κύμα ακριβείας που «χτυπά» τα ελληνικά νοικοκυριά έχει ανατρέψει τις καταναλωτικές συνήθειες των μέσων πολιτών, με τον αντίκτυπο να φανερώνεται άμεσα στη λειτουργία των περιπτέρων και των επιχειρήσεων με διάφορα ψιλικά.
Ο γγ. της Ένωσης Καπνοπωλών, Ψιλικών και Περιπτέρων Μακεδονίας, Νίκος Αρβανίτης και ο Πρόδρομος Κετζετζής, ιδιοκτήτης επιχείρησης στην περιοχή της Αγίας Τριάδας, μιλούν στο TheOpinion για την δυσβάσταχτη και αβέβαιη καθημερινότητα την οποία αντιμετωπίζουν.
30% πτώση στον τζίρο
«Έχω αυτό το κατάστημα πάνω από από 30 χρόνια, από το 1990. Δεν έχω ξανά δει τέτοια κατάσταση. Λέγαμε ότι το μεγάλο πρόβλημα στην Ελλάδα ήταν με την οικονομική κρίση ή τον κορονοϊό, αλλά τότε ήμασταν καλύτερα απ’ ό,τι τώρα. Ειδικά εμάς τα συνοικιακά καταστήματα μπορώ να πω ότι τα βοήθησε η περίοδος της πανδημίας. Τώρα δεν κινείται τίποτα», αναφέρει ο κ. Κετζετζής εκτιμώντας ότι ο τζίρος της φετινής περιόδου είναι πεσμένος κατά 30% από πέρυσι.
«Το ρεύμα και το αέριο ήταν η καταστροφή μας. Εγώ είμαι από τους τυχερούς που δεν πληρώνω και ενοίκιο, αλλά το ρεύμα από τα 350 ευρώ έφτασε στα 700. Δεν βγαίνουν πια αυτά τα λεφτά. Δεν ψωνίζει πλέον ο κόσμος. Παραμένουν κάποιοι πελάτες ίσως, που τους γνωρίζω 30 χρόνια, αλλά γενικά η περιοχή έχει ερημώσει και το βιοτικό επίπεδο έχει πέσει πολύ», και εκφράζει ταυτόχρονα την σκέψη του να εγκαταλείψει την επιχείρηση του το επόμενο διάστημα, εάν δει ότι δεν υπάρχει κέρδος.
Υπερωρίες δουλειάς
Όπως δηλώνει και ο κ. Αρβανίτης, που έχει το δικό του περίπτερο στην Εγνατία «Πλέον αναγκαζόμαστε να δουλεύουμε 10 και 11 ώρες μόνοι μας για να αποφύγουμε όσο γίνεται την απασχόληση υπαλλήλων και τα περιττά έξοδα, όμως δεν βλέπουμε και πάλι κανένα κέρδος. Ειδικότερα για εμάς τους περιπτεράδες, εκτός από τον ανταγωνισμό που προέκυψε από το άνοιγμα νέων 24ωρων πολυκαταστημάτων με προϊόντα, ένα ακόμη πρόβλημα είναι οι πληρωμές με πιστωτικές κάρτες. Σε προϊόντα μικρής αξίας όπως το νερό, τα εισιτήρια και τα τσιγάρα, η πληρωμή με κάρτα αφήνει σε εμάς ελάχιστο κέρδος, μόλις λίγα λεπτά του ευρώ, αφού οι τράπεζες κρατούν τη δική τους προμήθεια».
Μείωση προϊόντων και παραγγελιών
Όπως αναφέρουν και οι δύο, τα νέα δεδομένα τους έχουν αναγκάσει να αναπροσαρμόσουν τον τρόπο λειτουργίας τους προκειμένου να συνεχίσουν να διατηρούν την επιχείρηση τους.
Οι παραγγελίες που κάποτε γίνονταν στους προμηθευτές σε ποσότητες, πλέον έγιναν τεμάχια και μάλιστα μόνο για προϊόντα που έχουν διαπιστώσει ότι έχουν την ανάλογη ζήτηση.
«Παλαιότερα είχα σχεδόν όλους τους κωδικούς από τσιγάρα. Πλέον δεν συμφέρει σε καμία περίπτωση να παραγγείλω μια κούτα με δέκα πακέτα που εμένα θα μου κοστίσει σχεδόν 40 ευρώ και πάνω, για να πουλήσω μία στο τόσο ένα πακέτο. Έχω αποσύρει αρκετές μάρκες τσιγάρων γιατί δεν έχω ουσιαστικό κέρδος ούτως ή άλλως, ούτε μπορώ να κρατάω στοκ εμπόρευμα στο περίπτερο», εξηγεί ο κ. Αρβανίτης.
Το ίδιος ισχύει και για τον κ. Κετζετζή που τέτοιες μέρες, κοντά στα Χριστούγεννα, όπως λέει, έκανε παραγγελίες σε κάθε λογής προϊόντα, ποτά, γλυκίσματα, ξηρούς καρπούς, γνωρίζοντας ότι το ποσό των παραγγελιών που έφτανε τις 8.000 ευρώ θα το ξεπλήρωνε μέσα σε 15 μέρες στους προμηθευτές του από τα κέρδη των πωλήσεων.
Αυτή την στιγμή όμως βρίσκεται στην αντίθετη πλευρά, στέλνοντας πίσω στις εταιρείες εμπορεύματα που δεν πωλήθηκαν από το καλοκαίρι και παρήλθε η ημερομηνία λήξεως τους.