Έξι συν μία παρεμβάσεις για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού χάους στην πόλη που έχει ενταθεί μετά τις εργασίες για το FlyOver, ανακοινώθηκαν μετά την ευρεία σύσκεψη του Συντονιστικού οργάνου που έγινε σήμερα στη Θεσσαλονίκη, υπό την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών.
Εκτός από τις έξι παρεμβάσεις που ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Εσωτερικών υπεύθυνος για τη Μακεδονία και τη Θράκη, Στάθης Κωνσταντινίδης ανακοίνωσε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο εφαρμογής τηλεργασίας στη Θεσσαλονίκη, εφόσον χρειαστεί.
Οι κύριες παρεμβάσεις που ανακοίνωσε ο κ. Σταϊκούρας, και που εν μέρει υιοθετούν προτάσεις που είχαν κάνει τόσο ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας όσο και ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης, είναι οι εξής:
1 Με ευθύνη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, θα γίνουν μελέτες για την άμβλυνση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων, οι οποίες θα περνούν από το Συντονιστικό Φορέα και στη συνέχεια το υπουργείο, σε ό,τι το αφορά, θα φροντίζει για την άμεση έγκριση των αποφάσεων που το αφορούν.
2. Υπεγράφη σύμβαση με το Ταμείο Εθνικής Άμυνας στις 14 Φεβρουαρίου για την εκμίσθωση τμημάτων εντός του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου για την εξασφάλιση διαδρόμου για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία των ασθενοφόρων προς τα νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424. Θα ακολουθήσει η κατασκευή της οδού από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης.
3. Υπεγράφη την προηγούμενη εβδομάδα υπουργική απόφαση για ανάθεση αρμοδιοτήτων στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ για τη λειτουργία της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, από τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ12 (σύνδεση με Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Μουδανιών). Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν γερανοφόρα οχήματα ώστε αν χρειαστεί, να απομακρυνθεί ένα όχημα που έχει κλείσει τον δρόμο στον περιφερειακό και να έρθει η οδική βοήθεια.
4. Απόδοση χώρων της ΓΑΙΑΟΣΕ και της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κατασκευή υπαίθριων χώρων στάθμευσης. Η λειτουργία αυτών και άλλων χώρων είναι αρμοδιότητα του δήμου, ο οποίος έχει κάνει ήδη τη σχετική επαφή.
5. Περιοδική και συστηματική ενημέρωση των φορέων σχετικά με την εξέλιξη του έργου, στο πλαίσιο του Συντονιστικού Οργάνου.
6. Ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του ΟΑΣΘ, με λεωφορεία και προσωπικό. Όπως είπε ο υπουργός, στον ΟΑΣΘ εξετάζεται η παράταση των συμβάσεων (οκτάμηνες σήμερα) των 150 νέων οδηγών μέχρι το τέλος του 2024, ενώ θα ακολουθήσουν 40 ακόμη προσλήψεις.
Επίσης, εκτός από την ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων με τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία το δεύτερο τρίμηνο του έτους, προχωρά ο διαγωνισμός για ανάθεση λεωφορειακών γραμμών (όχημα, οδηγός και συντήρηση) σε 250 λεωφορεία, 10 ετών ή νεότερα, για τα επόμενα 10+1 έτη στη Θεσσαλονίκη, ενώ στη φάση σχεδιασμού είναι και ένας δεύτερος διαγωνισμός προμήθειας 750 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων περίπου τα 225 λεωφορεία αναλογούν στη Θεσσαλονίκη.
Τον Μάιο του 2027
Ο κ. Σταϊκούρας επανέλαβε ότι η ημερομηνία παράδοσης του έργου είναι η 14η Μαίου του 2027 και επανέλαβε την κρισιμότητα και την αναγκαιότητά του. «Και αυτό γιατί από τη νέα περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης θα μπορούν να διέρχονται – ελεύθερα διοδίων – 10.000 οχήματα ανά ώρα, όταν σήμερα διέρχονται 5.000 οχήματα, ενώ, παράλληλα, αυξάνεται το επίπεδο οδικής ασφάλειας και μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Όπως είπε, οι συμβατικές υποχρεώσεις έχουν ξεκινήσει από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης έργου, που ήταν ο Δεκέμβριος του 2022, και αφορούν περίοδο 30 ετών.
«Σε κάθε περίπτωση, είμαστε διατεθειμένοι, να προχωρήσουμε και σε πρόσθετες παρεμβάσεις, ανάλογα με την πορεία και τη δυναμική των επιπτώσεων υλοποίησης αυτού του σημαντικού – για την πόλη – έργου», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.
Παράλληλα, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους δεν αποτελεί αντικείμενο μόνο του εν λόγω υπουργείου, αλλά είναι υπόθεση όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
Για αύξηση κατά 30% των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης (σ.σ. συν αυτά των ΚΤΕΛ) έκανε λόγο η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου. Η κα Αλεξοπούλου αναφέρθηκε στις πέντε νέες γραμμές εξπρές, που πρόσθεσαν 250 δρομολόγια. Όπως είπε, σήμερα τα λεωφορεία στην πόλη ανέρχονται σε 475, όταν τον Σεπτέμβριο του 2019 ήταν 325 (αύξηση 30%).
Ν. Ταχιάος: «Αν δεν υπάρξουν άλλες εμπλοκές, που θα προκληθούν σκοπίμως…»
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, επισήμανε ότι η Θεσσσαλονίκη έχει αρχίσει ξανά να αντιμετωπίζει κυκλοφοριακό πρόβλημα. «Αν δόθηκε η εντύπωση στη διάρκεια του κορονοϊού ότι η κατάσταση διορθώθηκε, ότι το μόνο πρόβλημα ήταν η κατάληψη των χώρων στους σταθμούς του μετρό, ήταν λάθος. Η κυκλοφορία αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς, τα αυτοκίνητα πολλαπλασιάζονται και η μόνη λύση για την αποτροπή εισόδου αυτοκινήτων στο κέντρο ήταν ο περιφερειακός. Επελέγη η λύση του Flyover που θα επιτρέψει να μη ζούμε σε περίπου τρία χρόνια από σήμερα σε συνθήκες όπως αυτές που διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν σήμερα, λόγω της εργοταξιακής κατάληψης. Παρόλα αυτά, η συζήτηση ανακυκλώνεται αλλά αυτό είναι μια παθογένεια που δεν θα τη λύσουμε τώρα. Να έχετε εμπιστοσσύνη ότι αν δεν υπάρξουν άλλες εμπλοκές που θα προκληθούν σκοπίμως και εξυπηρετώντας συμφέροντα, θα έχουμε την περαίωση του έργου στο χρόνο που ειπώθηκε», τόνισε χαρακτηριστικά.
Επανέλαβε πάντως ότι μαγικό ραβδάκι δεν υπαρχει.
Εξετάζεται η τηλεργασια
«Έχουν γίνει πολλές παρεμβάσεις από συναρμόδια Υπουργία όπως είναι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το οποίο έχει ενισχύσει σημαντικά την Τροχαία Θεσσαλονίκης. Αυτή την στιγμή 150 αστυνομικοί εποπτεύουν τους βασικούς οδικούς άξονες της πόλης. Παράλληλα υπάρχει ενίσχυση του ΕΚΑΒ με προσωπικό και μηχανές ενώ έχει δημιουργηθεί μια βάση για τοποθέτηση ασθενοφόρου στον Δήμο Νεάπολης Συκεών προκειμένου να υπάρχει άμεση επέμβαση σε οποιοδήποτε περιστατικό», επισήμανε ο υπουργός Εσωτερικών, Στάθης Κωνσταντινίδης.
Ανέφερε ότι προκειμένου να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα εξετάζεται ακόμη και το θέμα της τηλεργασίας για το δημόσιο τομέα, ωστόσο μένει να φανεί κατά πόσον αυτό είναι εφικτό να υλοποιηθεί.
Στη σύσκεψη εκτός από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, τον υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο, την υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου και τον υφυπουργό Μακεδονίας και Θράκης Στάθη Κωνσταντινίδη, συμμετείχαν επίσης ο διευθυντής του Γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη Μιχάλης Μπεκίρης, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, η διευθύντρια της Τροχαίας Θεσσαλονίκης Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΣΕΘ Γιάννης Καλογερούδης, ο διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕΘ Γιάννης Τόσκας, ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Εγνατίας Οδού Γιώργος Κωνσταντόπουλος, η διευθύντρια του ΙΜΕΤ, Γεωργία Αυφαντοπουλου, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Κώστας Ταγγιρης, ο διευθύνων Σύμβουλος της Εγνατίας Οδού Κώστας Κουτσούκος ο αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ Ντίνος Μπενρουμπή και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.