Δύσκολοι έπονται οι επόμενοι μήνες για πολλές επιχειρήσεις στο χώρο της εστίασης στη Θεσσαλονίκη, με τους ιδιοκτήτες μη βλέπουν φως στο μακρύ τούνελ του χειμώνα.
Η ακρίβεια έχει «χτυπήσει» τον χώρο της εστίασης από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, με τους ανθρώπους του χώρου να έχουν κάνει τα αδύνατα δυνατά, προκειμένου να απορροφήσουν οι ίδιοι τις ανατιμήσεις στα προϊόντα και όχι ο πελάτης.
Όμως, οι καιρικές συνθήκες και οι αναγκαστικά μεγαλύτερες καταναλώσεις είναι είναι φαινόμενο χωρίς σταθερές παραμέτρους, που κάνει τους ιδιοκτήτες τέτοιων επιχειρήσεων να μη ξέρουν αν θα «βγάλουν» τον ερχόμενο χειμώνα.
Η ανατίμηση των προϊόντων έχει επηρεάσει και τα προϊόντα που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για θέρμανση, όπως τα γκάζια για τα μανιτάρια και οι θερμάστρες. Εκτός αυτών, η ακρίβεια στο ρεύμα και οι υπερ φουσκωμένοι λογαριασμοί δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο την διαβίωση μιας επιχείρησης, με τους ιδιοκτήτες να μετρούν τα κουκιά..των εξόδων τους.
Στροφή στα…μανιτάρια
Οι φουσκωμένοι λογαριασμοί ρεύματος, έχουν κάνει αρκετούς επιχειρηματίες να απομακρύνουν τις εξωτερικές θερμάστρες και να στρέφονται στα μανιτάρια, προκειμένου να μπορούν να ζεσταθούν οι πελάτες. Αυτό επιβεβαιώνει ο Δημήτρης Γαλατσόπουλος, επιχειρηματίας της εστίασης στην ανατολική Θεσσαλονίκη, αναφέροντας στο The Opinion ότι «Από τις δύο θερμάστρες, επιλέξαμε τα μανιτάρια για την ζέστη. Τα βάλαμε κάτω και είπαμε πως δεν μπορούμε να υπολογίσουμε το ρεύμα που καίνε οι θερμάστρες, ενώ με τα μανιτάρια τα έξοδα είναι σταθερά, εκτός απροοπτου. Ο χειμώνας πάντως θα είναι ελαφρώς δυσκολότερος από τον περσινό σε θέματα ενέργειας και ακρίβειας».
Για κλείσιμο μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Την εύνοια για την επισκεψιμότητα και την κατανάλωση στα μαγαζιά της εστίασης, λόγω του καλού καιρού, δεν κρύβουν οι επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης, ξέροντας παράλληλα ότι με τις πρώτες βροχές και την πτώση της θερμοκρασίας, οι συνθήκες θα αλλάξουν.
«Ο χειμώνας θα είναι πολύ δύσκολος. Μια επιχείρηση που βγάζει τα προς το ζην, δεν μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα και δεν ξέρω αν θα αντέξει. Το 60-70 % των μικρομεσαίων επιχειρήσεων θα κλείσουν. Κι αυτό γιατί, όποιο κέρδος θα έχουν θα το δώσουν στην ενέργεια. Είναι η θανατική ποινή για εμάς. Μέχρι τώρα, όλη την ακρίβεια στα τρόφιμα την κάλυψαν οι επιχειρήσεις και δεν την κατάλαβε ουσιαστικά ο πελάτης. Όμως τα ενεργειακά δεν μπορούν να καλυφθούν. Βοήθησε και αρκετά ο καλός καιρός και η αγορά κινούνταν. Τώρα με τα πρώτα κρύα υπάρχει ήδη μια πτώση και στην επισκεψιμότητα και στην ψυχολογία του πελάτη. Για εμάς η περίοδος 20 Νοεμβρίου με 15 Δεκεμβρίου πριν τις γιορτές, θα είναι ζόρικη και όλοι ευχόμαστε να μην πιάσουν «γερά» κρύα, για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε και να υπάρχει κινητικότητα» αναφέρει ο Μαρίνος Σαραφίδης, ιδιοκτήτης εστιατορίου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Όπως όλοι βλέπουμε και ζούμε υπάρχει μια αύξηση σε όλα και αυτό μας οδηγεί αναγκαστικά πολλές φορές να αυξήσουμε και τις τιμές μας, προκειμένου να επιβιώσουμε. Ευτυχώς μέχρι στιγμής, βοήθησε και ο καιρός, και δεν καίγαμε θερμάστρες και μανιτάρια, αλλά τώρα αυτό θα γίνει αναγκαστικά» τονίζει ο Ανέστης Λιάνης, επιχειρηματίας του ίδιου χώρου.
Πόσο αυξήθηκαν τα προϊόντα υγραερίου
Η αύξηση στις φιάλες αερίου στα 3-5 ευρώ ανά τεμάχιο έχει ρίξει την δουλειά και στις επιχειρήσεις με ανάλογα προϊόντα. Εκτός των αυξήσεων, παίζει ρόλο και το καλός μέχρι στιγμής καιρός, που δεν έχει αναγκάσει τους επιχειρηματίες της εστίασης να έχουν ξεκινήσει να λειτουργούν τα μανιτάρια για την ζέστη στους εξωτερικούς χώρους.
«Η δουλειά για εμάς ξεκινάει τώρα. Μέχρι στιγμής είχαμε δουλειά από τα γκάζια στις κουζίνες, που αυτό είναι πάνω κάτω κάτι σταθερό. Από τώρα και μέχρι και τις αρχές της άνοιξης θα υπάρχει δουλειά για εμάς» αναφέρει στο The Opinion υπάλληλος σε μαγαζί για προμήθεια φιαλών αερίου.