Ο διαφημιστικός «πυρετός» καίει τις μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις και αλυσίδες καταστημάτων από τις αρχές του Νοεμβρίου χτίζοντας τις προσδοκίες για την πολυπόθητη ημέρα. Την λεγόμενη Black Friday.
Το ξενόφερτο έθιμο, που έχει μακρόχρονη ιστορία στην αμερικανική ήπειρο, εδώ και μια εφταετία έχει υιοθετηθεί από την ελληνική κοινωνία και τις επιχειρήσεις, οι οποίες με κάθε τρόπο πασχίζουν να ξεπουλήσουν τα επιλεγμένα προϊόντα τους με δέλεαρ τις θεαματικές προσφορές που συγκεντρώνουν την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου.
Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται έντονα το φαινόμενο της έναρξης των εκπτώσεων πολύ νωρίτερα από τα τέλη του μήνα, ενώ παράλληλα λόγω της ραγδαίας αύξησης των διαδικτυακών αγορών, την Black Friday ακολουθεί η “Cyber Monday” ή ακόμα και επεκτείνεται στην καλύτερη σε «Μαύρη εβδομάδα». Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία διετία βλέπουμε ένα 20ημερο εκπτώσεων και προσφορών πριν και μετά την σημερινή μέρα.
Πάντως οι εκπτώσεις της τάξης του 80% για επιλεγμένα προϊόντα που βλέπουμε στην Αμερική, στην Ελλάδα είναι ζήτημα αν υπάρχουν προϊόντα με έκπτωση του 50% με την πλειοψηφία να κινείται σε ένα εύρος 20-30%.
Οι προσδοκίες
Σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πώλησης (ΣΕΛΠΕ) οι έμποροι αναμένουν τζίρο άνω των 120 εκατ. ευρώ αυτή τη μέρα, ποσό αυξημένο κατά 50% από μια συνηθισμένη Παρασκευή.
Ωστόσο σύμφωνα με την ίδια έρευνα οι πολίτες που σκοπεύουν να δαπανήσουν χρήματα για αγορές στο πλαίσιο της Black Friday, δεν ξεπερνούν το 20% του γενικού πληθυσμού.
Η αμερικανική και η ελληνική πραγματικότητα
Στην Αμερική ο θεσμός έχει ταυτιστεί με τον πανικό που προκαλούν στους καταναλωτές οι εξαιρετικά χαμηλές τιμές ειδικά σε ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές.
Αναζητώντας αμερικανικά διαδικτυακά καταστήματα παρατηρούνται αξιόλογες εκπτώσεις σε προϊόντα τεχνολογίας, που ενδιαφέρουν και το μεγαλύτερο μέρος του καταναλωτικού κοινού, ενώ διαφαίνονται και οι σημαντικές αποκλείσεις από τα ελληνικά δεδομένα.
Χαρακτηριστικά, το ίδιο μοντέλο φορητού υπολογιστή στην Αμερική κοστίζει 998 δολάρια, όταν σε ελληνική αλυσίδα ηλεκτρικών συσκευών σε τιμή «Black Friday» πωλείται στα 1179 ευρώ με αρχική τιμή 1279 ευρώ.
Επαναφορτιζόμενη σκούπα σε εκπτωτική τιμή πωλείται προς 399 δολάρια, ενώ στη χώρα μας στα 480 ευρώ, όταν μάλιστα στις 2 Νοεμβρίου η τιμή της κυμαινόταν στα 461 ευρώ.
Ακουστικά Bluetooth, σε αλυσίδα πολυκαταστημάτων της Αμερικής, πωλούνται από 99 σε 79 δολάρια, ενώ σε ελληνικά καταστήματα ηλεκτρονικών αγγίζουν τα 136 ευρώ και ακριβώς πριν από ένα μήνα (25/10) κόστιζαν 126 ευρώ.
Οργιάζει η αισχροκέρδεια
Όπως δηλώνει στο TheOpinion ο Παναγιώτης Γεωργιάδης, εκπρόσωπος του Νέου Ινστιτούτου Καταναλωτών, τα φαινόμενα αισχροκέρδειας χτυπούν «κόκκινο» στην ελληνική αγορά με το πιο σύνηθες να είναι η δημιουργία μιας πλασματικής τιμής για το προϊόν και η μετέπειτα «έκπτωση» του.
«Παρατηρείται το φαινόμενο να αυξάνουν την τιμή ενός προϊόντος, ούτως ώστε να το προσφέρουν θεωρητικά σε έκπτωση 20 – 30 – 50%, με αποτέλεσμα η τιμή να είναι ακριβώς ίδια με το προϊόν που θα μπορούσε ο καταναλωτής να αγοράσει ένα, δύο μήνες νωρίτερα», υπογραμμίζει και προσθέτει ότι η υπερβολικά μεγάλες εκπτώσεις θα έπρεπε να ανησυχούν τους καταναλωτές όταν δεν πρόκειται για προϊόντα σε stock.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα από την ελληνική αγορά για ένα από τα διαφημιζόμενα προϊόντα της Black Friday, ένας ψυγειοκαταψύκτης φέρεται να είχε 810 ευρώ αρχική τιμή και το κατάστημα να τον πουλάει με έκπτωση στα 459 ευρώ. Εκ πρώτης όψεως πρόκειται για μια εξαιρετική ευκαιρία, στην πραγματικότητα όμως διαπιστώνεται, με βάση το ιστορικό τιμών, ότι η συγκεκριμένη οικοσυσκευή τον περασμένο μήνα, από το ίδιο κατάστημα κόστιζε 420 ευρώ.
Προς αποφυγή των παγίδων, ο κ. Γεωργιάδης συνιστά στους καταναλωτές αρχικά, οργανωμένη έρευνα αγοράς πριν από την περίοδο της Black Friday και στη συνέχεια έρευνα για τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που τους ενδιαφέρει, καθώς και για την πολιτική που ακολουθούν τα καταστήματα ως προς τις επιστροφές.