Ο Νίκος Ταχιάος ήταν πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη και σύμφωνα με το δελτίο τύπου που εκδόθηκε, συναντήθηκε με το νέο δήμαρχο, Στέλιο Αγγελούδη, με τον οποίο μεταξύ άλλων συζήτησαν την πρόταση του δημάρχου «να γίνει κυκλοφοριακή μελέτη για τον flyover». Τώρα να γίνει. Όχι πέρσι. Όχι όταν σχεδιάζονταν και εξαγγέλλονταν το έργο. Τώρα που ξεκίνησε και ταλαιπωρεί καθημερινά για ώρες εκατοντάδες χιλιάδες Θεσσαλονικείς.
Απίστευτη είδηση;
Το αστείο του πράγματος είναι πως ο υφυπουργός υποδομών και μεταφορών είπε στον δήμαρχο ότι «ναι, θα το προωθήσει το θέμα». Μιλάμε για δούλεμα άνευ προηγούμενου για το οποίο ευθύνεται αποκλειστικά ο… λαλίστατος υφυπουργός που συνεχώς μάς κουνάει το δάχτυλο γιατί, λέει, δεν αντιλαμβανόμαστε τα οφέλη αυτού του έργου.
Είναι ο ίδιος πολιτικός ο οποίος απέτυχε να εκλεγεί δήμαρχος με τη στήριξη της Νέας Δημοκρατίας το 2019, απέτυχε την ίδια χρονιά να εκλεγεί βουλευτής (παρότι το κόμμα του στη Θεσσαλονίκη εξέλεξε 7) αλλά… «επιβραβεύτηκε» τότε και διορίστηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη ως πρόεδρος της ΜΕΤΡΟ ΑΕ. Και να πει κανείς ότι ο Νίκος Ταχιάος ολοκλήρωσε την πρώτη φάση του μετρό Θεσσαλονίκης στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα; Ούτε το ‘21, ούτε το ‘23 (κι απ’ ότι φαίνεται) ούτε το ‘24 θα παραδώσει ένα έργο που υποτίθεται ο ίδιος «πονάει» περισσότερο ως Θεσσαλονικιός. Αυτός, λοιπόν, ο πολιτικός των αποτυχιών, ξεκίνησε το έργο κατασκευής του Flyover ως υφυπουργός (μη εκλεγμένος αλλά διορισμένος) χωρίς καμιά κυκλοφοριακή μελέτη, καμία ποιοτική έρευνα γνώμης, καμιά οργάνωση, κανένα πλάνο και τώρα που αποδείχθηκε ότι το έργο «έπνιξε» τη Θεσσαλονίκη και καταδίκασε τους πολίτες της σε απίστευτη ταλαιπωρία που επηρεάζει την καθημερινότητα τους, την ψυχική τους ισορροπία, το επαγγελματικό τους μέλλον, έρχεται να… «δεχθεί» την παραίνεση του Στέλιου Αγγελούδη και να υποσχεθεί μια κυκλοφοριακή μελέτη ώστε να αναζητηθούν εναλλακτικά μέτρα ελάφρυνσης του κυκλοφοριακού κομφούζιου που ζούμε καθημερινά.
Φυσικά ο Νίκος Ταχιάος δε ζει πια στη Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα είναι το γραφείο του. Δεν έχει ξεκινήσει ποτέ από τη Σίνδο στις 4 το απόγευμα για να φτάσει στις 6.30 στο σπίτι του. Δεν έχει χρειαστεί να πάει στις 6 το απόγευμα το παιδί του για προπόνηση στο Καυτανζόγλειο. Δεν έχει χρειαστεί να πάει στα νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424 για να εξεταστεί στις 9 το πρωί. Έτσι εμμένει να «κουνάει το δάχτυλο» υποστηρίζοντας πως το έργο πρέπει με κάθε τρόπο να συνεχιστεί γιατί αλλιώς θα χαθούν τα κονδύλια ή θα υπάρξουν επιβαρύνσεις στον προϋπολογισμό. Από μακριά είναι ευκολότερο να ζητάς «υπομονή πέντε χρόνια». Από μακριά είναι «προσωρινή η ταλαιπωρία και μόνιμα τα έργα».
Το πρώτο εξοργιστικό είναι ότι έχει πέσει μουγκαμάρα σε αυτήν την πόλη γενικώς αλλά και ειδικώς με αυτό το έργο. Υπάρχουν άραγε βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας; Ζουν; Πηγαίνουν ποτέ τους από τον περιφερειακό; Θα μιλήσουν ποτέ γι αυτό που βιώνουν οι ψηφοφόροι τους οποίους εκπροσωπούν; Κανένας δεν παίρνει θέση. Το αποφεύγουν όπως ο διάολος το λιβάνι.
Το δεύτερο εξοργιστικό είναι η κοροϊδία με τα μέτρα που παρθήκαν ώστε να μειωθεί η κυκλοφοριακό επιβάρυνση ελέω flyover. Το μόνο μέτρο που εφαρμόστηκε ήταν η αστυνόμευση των κεντρικών δρόμων και η επιβολή προστίμων. Καμία πρόβλεψη για εξτρά θέσεις πάρκινγκ, καμία ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων, καμία ενθάρρυνση για χρησιμοποίηση των ποδηλάτων και των μικρών μηχανών. Μάλιστα είναι τέτοια η εμμονή στα πρόστιμα για στάθμευση στο κέντρο (φυσικά είναι παράνομη και πρέπει να τιμωρείται) που η τροχαία γράφει τα αυτοκίνητα ακόμα και τα μεσάνυχτα της Παρασκευής και του Σαββάτου στην Τσιμισκή. Λες και εκείνη την ώρα υπάρχει μποτιλιάρισμα στον περιφερειακό.
Λοιπόν, για να τελειώνουμε με αυτήν την κοροϊδία: Η κατασκευή του flyover είναι το πρώτο έργο που θα έπρεπε να ξεκινήσει ΜΟΝΟΝ όταν θα ήταν απολύτως μελετημένο και επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι δε θα καταρρακώσει την καθημερινότητα των πολιτών και δε θα τους καταδικάσει οικονομικά και ψυχολογικά. Γιατί θα έπρεπε ΠΡΩΤΑ να αποδειχθεί όλο αυτό και μετά να αρχίσουν οι εργασίες; Γιατί η κατασκευή του Flyover είναι το πρώτο έργο σε μεγάλη πόλη που γίνεται σε σημείο όπου ήδη κινούνται χιλιάδες αυτοκίνητα. Δεν είναι η νέα δυτική είσοδος που κατασκευάστηκε ενώ τα αυτοκίνητα κινούνταν ως τότε από την 26ης Οκτωβρίου. Δεν είναι η εξωτερική περιφερειακή που κατασκευάστηκε μέσα στα βουνά. Δεν είναι οι ανισόπεδοι κόμβοι του περιφερειακού που έγιναν ενώ ο δρόμος λειτουργούσε απρόσκοπτα, έστω με φανάρια. Είναι ένα έργο το οποίο – υποτίθεται – θα βελτιώσει ένα παλαιότερο αλλά στην ουσία για να το βελτιώσει (που δεν είμαστε καθόλου σίγουροι πως θα το πετύχει) πρέπει πρώτα να το απαξιώσει / υπονομεύσει / αχρηστέψει. Και δε μιλάμε για έξι μήνες κι έναν χρόνο. Μιλάμε για ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ τέσσερα με πέντε χρόνια τα οποία όταν θα περάσουν πιθανόν η πόλη να έχει μια εντελώς άλλη μορφή / ανάγκες / συνήθειες και ρυθμούς ζωής.
Διαβάζουμε σήμερα πως η δημοτική παράταξη «Η πόλη ανάποδα» συλλέγει υπογραφές ώστε να τεθεί σε συζήτηση το ζήτημα του Flyover στο δημοτική συμβούλιο. Σαφώς και η πρόταση είναι σωστή. Η Θεσσαλονίκη πρέπει να έχει λόγο και οι εκπρόσωποι των δημοτικών παρατάξεων οφείλουν να πάρουν θέση. Το ζήτημα, ωστόσο, είναι πως το συγκεκριμένο έργο δεν αφορά μόνον τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Αφορά όλο το πολεοδομικό συγκρότημα που μετακινείται καθημερινά με τον περιφερειακό. Αφορά εξίσου όλους τους δήμους ακόμα και της Β περιφέρειας. Επίσης, δεν είναι μόνον η Θεσσαλονίκη που επιβαρύνεται. Καθημερινά διασχίζουν τον περιφερειακό πολίτες όλης της Μακεδονίας και της Θράκης για να πάνε στο αεροδρόμιο Μακεδονία ή για να επισκεφθούν ένα νοσοκομείο. Το πρόβλημα αφορά και αυτούς αλλά και τους επαγγελματίες του τουρισμού στη Χαλκιδική, στην Πιερία, στις ανατολικές ακτές. Το τί θα γίνει το καλοκαίρι είναι επίσης κάτι που κανένας δεν υπολόγισε και δεν έψαξε να μελετήσει. Το περιμένουμε κι αυτό για να το διαπιστώσουμε εκ των υστέρων όταν θα αρχίσουν τα καλοκαιρινά πήγαινέλα.
Υ.γ.: Την ώρα που γράφω αυτές τις λέξεις, το μποτιλιάρισμα με μέτωπο ανατολικά ξεκινάει από τον Εύοσμο και φτάνει στην Τούμπα. Απόγευμα Τετάρτης. Χωρίς ανοιχτή αγορά. Χωρίς βροχή και κρύο. Κάποια στιγμή πρέπει να κάνουμε και μια μελέτη για τις συνολικές ανθρωποώρες που χάθηκαν ως τώρα στον ενάμιση μήνα έργων του Flyover. Θα τρομάξετε με το νούμερο.
Ειδικά αν το κάνετε αναγωγή όχι στον ενάμιση μήνα αλλά στους 60 που θα διαρκέσουν οι εργασίες. Ξέρω, ξέρω: λαϊκίζουμε, γκρινιάζουμε, μιζεριάζουμε, εμποδίζουμε τα έργα πνοής αυτής της πόλης. Θα σταματήσω, λοιπόν. Μαζεύω δυνάμεις και για το προσεχές «μέτωπο» που θα ανοίξει: την ανάπλαση της ΔΕΘ και την ενδεχόμενη παραμονή της στο κέντρο της πόλης.