Το θεατρικό έργο «Αυτόχειρες Παρθένοι Dollhouse» του Χρήστου Καρασαββίδη, ένα «μανιφέστο» για μια γενιά που χάνεται, ανεβαίνει στο Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ, στη Θεσσαλονίκη, από 24 έως 26 Μαρτίου.
Ο Χρήστος Καρασαββίδης, απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης, ασχολείται με τη σκηνοθεσία σχεδόν οκτώ χρόνια. Δηλώνει αθεράπευτα ρομαντικός, προοδευτικός, ξεροκέφαλος και…λάτρης του ποδοσφαίρου.
Εμπνεόμενος από την ομώνυμη ταινία της Σοφίας Κόπολα, έγραψε και σκηνοθέτησε ένα πρωτότυπο κείμενο· έρωτας, θάνατος, φλερτ, σεξ, χιούμορ, αυτοκτονία, σε μια εξόχως προκλητική και βέβηλη παράσταση. Για μια γενιά που «έφυγε» κρεμασμένη από μια θηλιά και μεθυσμένη από χάπια. Αλλά πάντα πανέμορφη.
«Αυτόχειρες Παρθένοι Dollhouse»: με οδοδείκτη την ταινία της Σοφίας Κόπολα, καθώς και το ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζέφρι Ευγενίδη, ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που διαφοροποιούν τη δική σου προσέγγιση, Χρήστο;
Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Υπάρχει, ασφαλώς, η θεμελιώδης σύνδεση με τον τίτλο και, κατά συνέπεια, με τη σχέση τριών κοριτσιών, αδελφών, που οδηγούνται στην αυτοκτονία. Αλλά εδώ το κίνητρο και ο πυρήνας του έργου διαφέρουν παρασάγγας.
Στην εκδοχή της παράστασης, τα κορίτσια βιώνουν την ακραία ενδοοικογενειακή βία στη χειρότερή της μορφή· κάτι το οποίο επηρεάζει κομβικά τη ζωή και τη σκέψη τους. Γι’ αυτό και τοποθετείται, χρονικά και τοπικά, στην κοινωνικά αποπνικτική Αθήνα του σήμερα, περίοδο κατά την οποία στη χώρα δεν υπάρχει μέρα που δεν ακούμε για μια νέα κακοποίηση και γυναικοκτονία.
Το έργο πραγματεύεται φαινόμενα που απασχολούν διαχρονικά το κοινωνικό γίγνεσθαι. Πώς τα χειρίστηκες; Πότε ξεκίνησες να το δουλεύεις;
Ασφαλώς ορμώμενοι από ειδήσεις και γεγονότα που τους τελευταίους μήνες έχουν «στοιχειώσει» την ελληνική κοινωνία, αποφασίσαμε να καταπιαστούμε με το θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης και μάλιστα, συγκεκριμένα, εντός των τειχών· ενδοοικογενειακά. Κι αυτό ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία του έργου. Καθώς, τέτοια θέματα, απαιτούν χειρουργική προσοχή κι ευαισθησία προκειμένου να αποδοθούν σωστά και με πλήρη σεβασμό στις ιστορίες των θυμάτων.
Κάναμε πολύ μεγάλη έρευνα, πρόβες επί προβών. Προσωπικά, θεώρησα πως δεν πρέπει να «στρογγυλέψουμε» την πραγματικότητα, αλλά να φτιαχτεί μια παράσταση «γροθιά στο στομάχι» ώστε να μετατοπίσουμε τον θεατή, να τον προβληματίσουμε. Ακόμα και να τον σοκάρουμε.
Αυτή η διάχυτη σήψη της κοινωνίας, η αποκτήνωση και η χυδαιότητα, μάρτυρες των οποίων γινόμαστε τα τελευταία χρόνια, υπήρξαν καθοριστικά στο να αποφασίσω να καταπιαστώ με ένα τέτοιο θέμα θεατρικά. Υπήρξαν πραγματικά υποθέσεις που είδαν το «φως» της δημοσιότητας και με σόκαραν, όπως όλους. Με άφησαν άναυδο από τη σκληρότητα και την ακρότητά τους. Ιδιαίτερα οι περιπτώσεις που αφορούσαν παιδιά, ήταν πέρα από κάθε φαντασία.
Το θέατρο οφείλει να τοποθετείται και να παίρνει θέση, ιδίως σε τόσο σημαντικά θέματα. Το θέατρο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας, αφορά τους πάντες. Έχει μια εγγενή πολιτική θέση.
Ως προς τη συνεργασία σου με τις ηθοποιούς που δίνουν «σάρκα και οστά» στο θεατρικό σου εγχείρημα;
Φέτος επέλεξα, μέσω ακρόασης, τις τρεις υπέροχες ηθοποιούς που υποδύονται τις τρεις μικρές αδελφές, οι οποίες, μάλιστα, αποφοίτησαν πρόσφατα από τη δραματική σχολή τους.
Είναι η Μάιρα Άμσελεμ, η Σεμέλη Μητροπούλου και η Ναταλία Πελέκα. Δουλέψαμε πολύ σκληρά, βρήκαμε κοινούς υποκριτικούς κώδικες κι, ασφαλώς, λειτουργήσαμε ομαδικά. Είμαι περήφανος και για εκείνες και για το τελικό αποτέλεσμα της παράστασης.
Το κοινό, πώς αντιλαμβάνεσαι ότι εισπράττει τα μηνύματα της παράστασης;
Η αλήθεια είναι πως η συγκεκριμένη παράσταση είναι αρκετά σκληρή, είτε λόγω θεματολογίας είτε λόγω κάποιων σκηνών οι οποίες είναι ακραίες. Και γι’ αυτό προτείνεται μόνον σε άτομα που είναι άνω των 18 ετών.
Έχουμε ζήσει στιγμές, όπου θεατές δεν αντέχουν τη σκληρότητα της παράστασης και αποχωρούν. Ακόμα και περίπτωση λιποθυμίας θεάτριας, όπου αναγκαστήκαμε να διακόψουμε για λίγο την παράσταση. Στην πλειονότητά τους, βέβαια, οι θεατές συγκινούνται. Έστω κι αν σε κάποιες σκηνές σοκάρονται.
Πληροφορίες
«Αυτόχειρες Παρθένοι Dollhouse», του Χρήστου Καρασαββίδη
Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ (Τσιμισκή 136, Πλατεία ΧΑΝΘ)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή 24/03, Σάββατο 25/03 και Κυριακή 26/03 στις 21.00
Εισιτήρια: 18€ Κανονικό, 16€ Φοιτητικό, Ανέργων, ΑμεΑ
Προπώληση: Ταμείο Θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ, viva.gr
Τηλέφωνο: 2310 230013
Διάρκεια: 100 λεπτά
Η παράσταση είναι κατάλληλη μόνον για ενήλικες
Συντελεστές
Κείμενο – Σκηνοθεσία – Μουσική επιμέλεια: Χρήστος Καρασαββίδης
Παίζουν: Μάιρα Άμσελεμ, Σεμέλη Μητροπούλου, Ναταλία Πελέκα
Σκηνογράφος: Στέφανος Λώλος
Φωτογραφίες: Κώστας Γκιόκας
Παραγωγή: Tempus Verum