Η παροχή ψηφιακών υπηρεσιών υγείας πρέπει να εξυπηρετεί και όχι να ταλαιπωρεί ασθενείς και φαρμακοποιούς

Αρθρογραφεί στο TheOpinion ο Διονύσιος Ευγενίδης, Πρόεδρος Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.

Η παροχή ψηφιακών υπηρεσιών υγείας πρέπει να εξυπηρετεί και όχι να ταλαιπωρεί ασθενείς και φαρμακοποιούς

Αρθρογραφεί στο TheOpinion ο Διονύσιος Ευγενίδης, Πρόεδρος Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.

 

«Σοβαρά προβλήματα στην καθημερινότητα των ασθενών και των φαρμακοποιών προκαλεί η εφαρμογή της υποχρεωτικής χρήσης κωδικού μίας χρήσης (OTP) στην εκτέλεση γνωματεύσεων αναλωσίμων, όπως για παράδειγμα οι ταινίες μέτρησης σακχάρου. Πρόκειται για έναν κωδικό, ο οποίος αποστέλλεται στον ασθενή μέσω μηνύματος (SMS) σε κινητό που έχει δηλώσει, μόλις ο γιατρός εκδώσει τη γνωμάτευση.

Ωστόσο, από την ημέρα έναρξης της συγκεκριμένης διαδικασίας, στις αρχές Φεβρουαρίου, οι δυσκολίες και τα εμπόδια που καταγράφονται είναι περισσότερα και μεγαλύτερα από τον αρχικό στόχο, που προφανώς είναι ο εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών και η διασφάλιση ότι κάθε γνωμάτευση αφορά τον ασθενή για τον οποίο έχει εκδοθεί.

Ταλαιπωρία είναι η λέξη που περιγράφει όσα διαδραματίζονται στα φαρμακεία μας, με τους ασθενείς να ψάχνουν εναγωνίως στο κινητό τους το μήνυμα με τον κωδικό OTP, ο οποίος συνήθως είτε δεν έρχεται ποτέ είτε οι ίδιοι οι ασθενείς τον έχουν διαγράψει για να μην γεμίζει το κινητό τους με άχρηστα, όπως τα χαρακτηρίζουν, μηνύματα. Χειρότερη είναι η κατάσταση αναφορικά με τους πιο ηλικιωμένους και όχι μόνο οι οποίοι δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και δεν βγάζουν άκρη, προστρέχοντας για βοήθεια στους φαρμακοποιούς, οι οποίοι συχνά καλούνται να παίξουν το ρόλο …ντετέκτιβ, στην προσπάθειά τους να εξυπηρετήσουν τους πολίτες.

Τα εμπόδια, όμως, δεν έχουν τελειωμό. Χαρακτηριστικότερα είναι ότι

  • αν και στην ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ αναφέρεται ότι την πρώτη φορά που ο φαρμακοποιός θα εκτελέσει μία τέτοια γνωμάτευση, μπορεί να το κάνει χωρίς τον κωδικό αυτό, κάτι τέτοιο δεν ισχύει
  • την ώρα που ο γιατρός γράφει τη γνωμάτευση, δεν έρχεται στο κινητό του ασθενούς κανένας κωδικός OTP. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι γιατρός έγραψε τριπλή συνταγή χωρίς να εκδώσει το σύστημα τον OTP, ενώ δεν ήρθε κανένα μήνυμα στον ασθενή
  • εάν τα στοιχεία του ασθενούς δεν είναι σωστά συμπληρωμένα στον φάκελο υγείας του, δεν έρχονται μηνύματα με OTP στο κινητό του
  • εάν κατά τη διάρκεια της συνταγογράφησης της γνωμάτευσης των αναλωσίμων, ένας γιατρός γράψει έστω και μία φορά λάθος το κινητό του ασθενούς, κάτι που συμβαίνει συχνά, αυτό μένει αποθηκευμένο κι αν δεν το αλλάξει, δεν θα λάβει ποτέ OTP ο ασθενής
  • η διαδικασία επικαιροποίησης των στοιχείων του ασθενούς μέσω του φακέλου υγείας του δεν είναι εύκολη για όλες τις ηλικίες και απαιτεί εξοικείωση με την τεχνολογία
  • η επιβεβαίωση των στοιχείων, αφού προηγηθεί είσοδος με κωδικούς taxis, ζητεί υποχρεωτικά τη συμπλήρωση email και επιβεβαίωση με κωδικό, αριθμό κινητού τηλεφώνου και επιβεβαίωση με κωδικό και αριθμό αστυνομικής ταυτότητας με την ημερομηνία λήξης. Εάν δεν συμπληρωθούν όλα τα στοιχεία που είναι υποχρεωτικά, δεν αποθηκεύονται οι αλλαγές. Το ότι χρειάζεται οπωσδήποτε την εισαγωγή email είναι παράλογο. Θα ήταν πιο χρήσιμο, όπως στην άυλη, να δίνει την επιλογή κινητού ή email και όχι να ζητάει απαραίτητα και τα δύo
  • ακόμη και μετά την αποθήκευση των παραπάνω στοιχείων, πάλι δεν έρχεται κωδικός OTP στον ασθενή
  • υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες αφού βρέθηκαν οι κωδικοί OTP στο φάκελο υγείας του ασθενούς κι εκτελέστηκαν οι γνωματεύσεις, κατόπιν ήρθαν όλοι οι κωδικοί στο κινητό του ασθενούς
  • ο φάκελος υγείας είναι χρήσιμος όταν ξέρεις τι κάνεις και πού να ψάξεις, αλλά μπορεί να εξελιχθεί σε εφιάλτη αν αγνοείς την ύπαρξή του, όπως πολλοί ασθενείς οι οποίοι σίγουρα χρειάζονται καθοδήγηση

Όλα τα παραπάνω αναδεικνύουν την προχειρότητα της πολιτείας στην υλοποίηση μιας διαδικασίας, η οποία αντί να εξυπηρετεί πολίτες και φαρμακοποιούς, τους αναγκάζει να υφίστανται καθημερινή και αδικαιολόγητη ταλαιπωρία.

Για το λόγο αυτό εμείς ως Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης στείλαμε επιστολή στο υπουργείο Υγείας, ζητώντας την άμεση αναστολή εφαρμογής αυτής της διαδικασίας μέχρι να λυθούν τα προβλήματα που εμφανίζει το σύστημα ώστε να γίνεται απρόσκοπτα η εξυπηρέτηση των ασθενών.

Άλλωστε μπορεί η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή να είναι αναγκαία, ωστόσο η υλοποίησή της πρέπει να γίνεται με σεβασμό στις ανάγκες και τις δυνατότητες όλων των ασθενών».