Ανοιχτή η αγορά της Θεσσαλονίκης, κλειστά τα… πορτοφόλια (ΦΩΤΟ)

Ανοιχτή η αγορά της Θεσσαλονίκης, κλειστά τα… πορτοφόλια (ΦΩΤΟ)
φωτο Σαββας Αυγητίδης / ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ

Κυριακή 20 Ιουλίου 2025, οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης  δεν έχουν κατακλυστεί από καταναλωτές αν και τα καταστήματα άνοιξαν  για την πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων, που ξεκίνησαν στις 14 Ιουλίου και θα κρατήσουν μέχρι το τέλος του Αυγούστου.

Ζέστη ή… ψύχρα;

Την ερημιά στους δρόμους και στα πεζοδρόμια άλλοι την απέδωσαν στον καύσωνα κι άλλοι «στο κακό μας τον καιρό» που δεν λέει να μας αφήσει να πάρουμε ανάσα λόγω ακρίβειας στα βασικά αγαθά. Οι Θεσσαλονικείς, όπως και οι υπόλοιποι Έλληνες, ζουν υπό την πίεση μιας δύσκολης οικονομικής πραγματικότητας κι αυτό φαίνεται σε βιτρίνες και εσωτερικό καταστημάτων ή πολυκαταστημάτων. Οι τιμές δε στα ράφια, ακόμα και με εκπτώσεις, φαντάζουν δυσπρόσιτες για πολλούς ενώ πολλές οικογενειακές επιχειρήσεις δεν έχουν ανοίξει καν διότι θα έβγαζαν ενδεχομένως μόνο τα έξοδα της χρήσης του… κλιματιστικού

Χωρίς σακούλες στα χέρια

Η νομοθεσία επιτρέπει στα καταστήματα να λειτουργούν αυτή την Κυριακή για να τονώσουν την αγορά, και οι έμποροι φρόντισαν να  επισημάνουν καθαρά τις αρχικές και τις μειωμένες τιμές, όπως ορίζει ο νόμος. Όμως, η διάθεση για αγορές δεν ακολουθεί πάντα την ευκαιρία. Πολλοί κοιτάζουν, συγκρίνουν, αλλά φεύγουν με άδεια χέρια, περιορίζοντας τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα. Η Θεσσαλονίκη, κάποτε γεμάτη ζωντάνια και εμπορική κίνηση, δείχνει εδώ και καιρό σημάδια κόπωσης, τουλάχιστον για τους μικρομεσαίους. Δρόμοι όπως πχ η Εγνατία έχει δεκάδες κλειστά μαγαζιά με τα ρολά μονίμως κατεβασμένα να θυμίζουν ότι η αγορά δυσκολα θα στηθεί ξανά στα πόδια της.

Μόνο η Βουλγαρία είναι… χειρότερα

Οι καταναλωτές, πιεσμένοι από το υψηλό κόστος ζωής και τον πληθωρισμό, γίνονται πιο προσεκτικοί. Τα στοιχεία της Eurostat για το 2024 σκιαγραφουν μια καθαρή εικόνα. Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων είναι 30% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την Ελλάδα να βρίσκεται στην προτελευταία θέση ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη. Μόνο η Βουλγαρία έχει χειρότερο δείκτη. Αυτό σημαίνει ότι το εισόδημα των Ελλήνων δεν αρκεί για να καλύψει εύκολα ούτε τις βασικές ανάγκες, πόσο μάλλον τις επιπλέον αγορές, ακόμα και σε περίοδο εκπτώσεων. Συγκεκριμένα, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας σε Μονάδες Αγοραστικής Δύναμης (ΜΑΔ) είναι 70% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ το Λουξεμβούργο και η Ιρλανδία κατέχουν τις πρώτες θέσεις με 138% και 111% αντίστοιχα.

Ισως ήρθε ο… καιρός που οι αποφάσεις του νομοθέτη και των αρχών, τοπικών και μη, να συγχρονιστούν  -τουλάχιστον- με την… κλιματική κρίση και την άνθηση του εμπορίου στο διαδίκτυο.

φωτορεπορτάζ Σάββας Αυγητίδης – Κέντρο Θεσσαλονίκης