Πελοπόννησος: Σεζόν για… γερά νεύρα – Συγκρατημένη αισιοδοξία αλλά με ερωτηματικά
Αγαπημένος προορισμός για τους Βορειοελλαδίτες, και όχι μόνο, η Πελοπόννησος κινείται με συγκρατημένους ρυθμούς, κυρίως σε θέματα κατανάλωσης
Με το 70% των επισκεπτών στην Πελοπόννησο να είναι Έλληνες και το υπόλοιπο 30% αλλοδαποί με κύριες εθνικότητες τους Γερμανούς, τους Βρετανούς και τους Γάλλους (εν συνεχεία Ιταλούς και Αμερικάνους), η σεζόν στην Περιφέρεια πορεύεται με ερωτηματικά. Κρατήσεις της τελευταίας στιγμής και μια σεζόν για… γερά νεύρα, όπως την χαρακτηρίζει ο πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου Κώστας Μαρινάκος.
Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου ([email protected])
Θάλασσες και βουνά, γραφικά χωριά παραθαλάσσια και ορεινά, ποικίλες δραστηριότητες, κάστρα, σπήλαια, ποτάμια και λίμνες, ιστορικά μοναστήρια, αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία, πολιτισμός, φύση, γαστρονομία και εμπειρίες μοναδικές!
Η Πελοπόννησος αποτελεί δημοφιλή προορισμό για τους Θεσσαλονικείς και γενικότερα για τους Βορειοελλαδίτες. Μάλιστα, τα τουριστικά γραφεία έχουν όλα ενσωματωμένα στα ταξιδιωτικά τους προγράμματα τη δημοφιλέστατη εκδρομή ‘Γη της Ελιάς’ που συνδυάζουν την Μάνη – Λακωνική και Μεσσηνιακή- και επισκέψεις σε βασικά αξιοθέατα της περιοχής. Περιλαμβάνουν όμως και άλλες εκδρομές σε Μονεμβασιά, Ελαφόνησο, Ορεινή Αρκαδία (Βυτίνα, Δημητσάνα κλπ.), Ναύπλιο, Επίδαυρο, Μυστρά κλπ.
Η πορεία της φετινής σεζόν
Τα μηνύματα που λαμβάνανε οι επιχειρηματίες του τουρισμού για φέτος το καλοκαίρι, τουλάχιστον στο 1ο εξάμηνο του έτους ήταν πολύ αισιόδοξα, κυρίως από το διεθνές αεροδρόμιο της Καλαμάτας που κατέγραφε μια αύξηση της τάξεως του +7% σε σχέση με το 2024.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ INTELLIGENCE, για το εξάμηνο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2025 καταγράφηκαν 55.765 αφίξεις, αυξημένες κατά 4.000, σημειώνοντας αύξηση 6,8%.
«Και ενώ τα μηνύματα ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, προσγειωθήκαμε σε μια πιο συγκρατημένη πραγματικότητα» δηλώνει στο TheOpinion.gr ο Κώστας Μαρινάκος πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου (ΤΟΠ), γ’ αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αρκαδίας.
Παρά τις αρχικές τους προσδοκίες για μια χρονιά ρεκόρ, η σεζόν εξελίχθηκε σε ένα «παιχνίδι για γερά νεύρα» όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζει.
Κρατήσεις της τελευταίας στιγμής
Αυτές τις ημέρες, και γενικότερα το πρώτο 15νθήμερο του Αυγούστου, η Πελοπόννησος κινείται με πολύ υψηλές πληρότητες.
«Η σεζόν εξελίσσεται με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής και αυτές είναι που ρυθμίζουν την εικόνα» αναφέρει ο πρόεδρος του ΤΟΠ εξηγώντας ωστόσο ότι αυτή η τακτική έχει κατά κάποιο τρόπο παγιωθεί από την περίοδο του covid και μετά.
Μείωση στην κατανάλωση
Άλλωστε, και οι Έλληνες που είναι το μεγαλύτερο target group της Πελοποννήσου, είναι της τελευταίας στιγμής.
Επιπρόσθετα, μειωμένη εμφανίζεται η κατανάλωση σε εστίαση και ψυχαγωγία, συμπαρασύροντας σε ένα ποσοστό και τα ξενοδοχεία, καθώς οι τουρίστες προτιμούν καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και ενοικιαζόμενα με κουζινάκια, για μείωση του κόστους δαπανών.
Μικρή σεζόν, ελπίδες για… επιμήκυνση
Η Πελοπόννησος έχει το πλεονέκτημα ότι φτάνει κανείς οδικώς και δη από το λεκανοπέδιο όπου η πρόσβαση είναι εύκολη και το μεταφορικό κόστος χαμηλότερο σε σχέση με άλλους προορισμούς – ηπειρωτικούς και νησιωτικούς που απαιτούνται ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Ωστόσο, έχει το μειονέκτημα ότι είναι μικρή η σεζόν της.
Δεδομένου του μείγματος των τουριστών όπου το 65%-70% είναι Έλληνες, από αρχές Σεπτεμβρίου, «χάνουμε από την ελληνική αγορά» αναφέρει ο κ. Μαρινάκος προσθέτοντας πως το στοίχημα είναι να μπορέσει να επιμηκυνθεί η σεζόν τουλάχιστον έως τα τέλη Σεπτεμβρίου.
Οι αλλοδαπές αγορές
Εκεί έρχονται να καλύψουν τα κενά, οι Γερμανοί, οι Βρετανοί, σε χαμηλότερα ποσοστά οι Γάλλοι, οι Ιταλοί αλλά και οι Αμερικάνοι, οι οποίοι έχουν και την υψηλότερη κατά κεφαλήν δαπάνη.
Να σημειωθεί ότι κύμα ακυρώσεων υπήρξε από τους Ισραηλινούς, γεγονός που επηρέασε κυρίως την Αχαΐα και την Νοτιοανατολική Πελοπόννησο.
Το μειωμένο budget αφορά και επηρεάζει τους πάντες
Και δεν είναι μόνο οι Έλληνες που έχουν περιορίσει την κατανάλωση, αυτό παρατηρείται και από τις αλλοδαπές αγορές που είναι και σ’ αυτές μειωμένο το budget των διακοπών τους.
«Κάτι τέτοιο ‘τραυματίζει’ τον τουρισμό, όταν από τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, απορροφάτε το 60% των εσόδων των επαγγελματιών» επισημαίνει με προβληματισμό στο TheOpinion.gr ο πρόεδρος του ΤΟΠ και γ’ αντιπρόεδρος της ΠΟΞ κ. Μαρινάκος.
Επίσης, και σε επίπεδο διανυκτερεύσεων έχει υπάρξει συρρίκνωση, κάτι το οποίο ισχύει και για την ελληνική αγορά.
Σχετικά με τις τιμές, όπως επισημαίνεται έχει μειωθεί η μέση ημερήσια τιμή δωματίου σε σχέση με το 2024. Οι τιμές, βεβαίως, διαμορφώνονται ανάλογα με τη ζήτηση, την χρονική περίοδο, τις παροχές του καταλύματος, την τοποθεσία του κλπ.
Η θέση της Πελοποννήσου πανελλαδικά
Σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ INTELLIGENCE με τίτλο «Ποιος πάει που; Πόσο μένει; Πόσα ξοδεύει;» για το 2024, η Περιφέρεια Πελοποννήσου βρίσκεται στην 8η θέση με 757.000 επισκέψεις. Οι κύριες αγορές ήταν η Γερμανία (116.000), ΗΠΑ (88.000) και η Γαλλία (80.000). Η ποσοστιαία κατανομή των επισκέψεων ανέρχεται μόλις στο 1,9% σε σύγκριση με τις υπόλοιπες Περιφέρειες.
Βάσει διανυκτερεύσεων, η Πελοπόννησος υποχώρησε στην όγδοη θέση, με 5.373.000 διανυκτερεύσεις και μείωση -3,0%. Οι βασικές αγορές ήταν η Γερμανία (1.197.000), η Γαλλία (609.000) και οι ΗΠΑ (470.000).
Βάσει εισπράξεων, βρίσκεται στην όγδοη θέση με 371 εκατ. € έναντι 383 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση -3,1%. Κύριες πηγές είναι η Γερμανία (79 εκατ. €), οι ΗΠΑ (38 εκατ. €) και η Γαλλία (32 εκατ. €).
Η δαπάνη ανά επίσκεψη στην Πελοπόννησο κινείται στα 491 € έναντι 524 ευρώ το 2024, σημειώνοντας πτώση -6%. Η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση παρέμεινε σταθερή στα 69 €.
Η μέση διάρκεια παραμονής διαμορφώθηκε σε 7,1 διανυκτερεύσεις (από 7,6), καταγράφοντας πτώση -6%.