Κάλεσμα διαμαρτυρίας από τη ΔΑΣ ΟΑΣΘ για τη σύγκρουση λεωφορείων – «Επιχειρείται υποβάθμιση των σοβαρών ζητημάτων ασφάλειας»

Ντοκουμέντα με ιστορικό βαβλών του ενός λεωοφορείου - Τι απάντησε ο ΟΑΣΘ για το περιστατικό

Κάλεσμα διαμαρτυρίας από τη ΔΑΣ ΟΑΣΘ για τη σύγκρουση λεωφορείων – «Επιχειρείται υποβάθμιση των σοβαρών ζητημάτων ασφάλειας»

Απάντηση στην ανακοίνωση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, δίνει η ΔΑΣ ΟΑΣΘ, σχετικά με τη σύγκρουση δύο αστικών λεωφορείων, το πρωί της Τετάρτης στην Κ. Καραμανλή, με συνέπεια τον τραυματισμό πέντε επιβατών.

Όπως τονίζει στη σημερινή ανακοίνωσή της, «το χθεσινό περιστατικό με τη σύγκρουση λεωφορείων του ΟΑΣΘ και τον τραυματισμό 5 επιβατών δεν είναι απλά ”δυσάρεστο” όπως αναφέρει ο ΟΑΣΘ στο Δελτίο Τύπου του αλλά ΑΝΕΠΙΤΡΕΠΤΟ και ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ να συμβαίνει και μάλιστα όταν αυτό έχει επισημανθεί από τους εργαζόμενους επί μήνες! Επιχειρείται και με αυτό το περιστατικό υποβάθμιση των σοβαρών ζητημάτων ασφάλειας που θίγουμε οι εργαζόμενοι εδώ και καιρό συνολικά στη συγκοινωνία με συσκότιση των αιτιών τους».

Με αφορμή τη σύγκρουση του λεωφορείου της γραμμής 2Κ με λεωφορείο της γραμμής 43Υ που εξυπηρετεί το ΚΤΕΛ και τον ελαφρύ τραυματισμό πέντε επιβατών, τα μέλη της παράταξης ΔΑΣ των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ έδωσαν στη δημοσιότητα και ντοκουμέντα, που δείχνουν ότι υπήρξε ιστορικό βλαβών και είχαν γίνει δηλώσεις βλα΄βης για το συγκεκριμένο λεωφορείο.

Παράλληλα, η ΔΑΣ ΟΑΣΘ καλεί φορείς, σωματεία, συλλόγους και όλους τους πολίτες της πόλης, αύριο στις 11:00 το πρωί, έξω από τα γραφεία της διοίκησης του Οργανισμού στην Παπαναστασίου 90 και Μ. Μπότσαρη «για να διαμαρτυρηθούμε για την κατάσταση στη συγκοινωνία και να διεκδικήσουμε εκείνα τα μέτρα που θα προστατεύσουν την ζωή μας».

Οι εργαζόμενοι, στη χθεσινή τους ανακοίνωση, υπογράμμισαν χαρακτηριστικά, πως, «οι οδηγοί του ΟΑΣΘ προειδοποιούσαν…. οι αρμόδιοι κώφευαν!», και τόνιζαν ότι «το ατύχημα συνέβη επειδή δεν έπιασαν τα φρένα του λεωφορείου του ΟΑΣΘ που συγκρούστηκε με άλλο προπορευόμενο αστικό του ΚΤΕΛ και ότι το συγκεκριμένο αρθρωτό (δηλ. διπλό) λεωφορείο του ΟΑΣΘ με αριθμό 2210 της εταιρίας ενοικίασης είχε ιστορικό βλαβών αλλά κυκλοφορούσε κανονικά!».

Στη σημερινή τους ανακοίνωση εξηγούν, πως, «για το συγκεκριμένο προμελετημένο “ατύχημα” και αφού αποδείξαμε την ιστορικότητα των βλαβών του οχήματος (που δε διορθώθηκε αμετάκλητα όπως αποδείχτηκε και δυστυχώς δεν είναι το μοναδικό περιστατικό) χωρίς να μπορεί να το αρνηθεί πλέον ο ΟΑΣΘ, ισχυρίζεται ότι τα φρένα του λεωφορείου δούλευαν κανονικά καθώς “στο ΚΤΕΟ διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει βλάβη στο σύστημα πέδησης” ενώ θα ακολουθήσει “περαιτέρω τεχνική διερεύνηση των συνθηκών του ατυχήματος”.

Στο χθεσινό δελτίο τύπου μας (23-10-2024) αναφέραμε ότι η σύγκρουση έγινε επειδή δεν έπιασαν τα φρένα και αυτό δεν το βγάλαμε από το κεφάλι μας. Τα δελτία βλαβών και αυτά που αναφέρουν οι οδηγοί είναι ξεκάθαρα και δε χωρούν ερμηνείες. Το πρόβλημα της απώλειας πέδησης συμβαίνει σε κάποιες περιπτώσεις και δεν είναι μόνιμο, δηλαδή το λεωφορείο δεν εκτελούσε τα δρομολόγια χωρίς καθόλου φρένα.

Στο χθεσινό ατύχημα το υπ’ αριθμόν 2210 λεωφορείο εκτελούσε το δεύτερο δρομολόγιο του από την αρχή της βάρδιας που σημαίνει ότι μέχρι εκείνη την ώρα κατά την υπηρεσία “όλα έβαιναν καλώς”.

Αν όμως προσέξουμε για παράδειγμα στο δελτίο βλάβης στις 7-10-2024 ο οδηγός γράφει ότι “Το αυτοκίνητο κάνει υπερφόρτωση ΣΤΙΓΜΙΑΙΑ και πετάει έξω το ABS/ASR” που σημαίνει ότι το όχημα παθαίνει στιγμιαία κάποιο “black out” για κάποια δευτερόλεπτα και μένει χωρίς φρένα όπως συμπληρώνει παρακάτω στο ίδιο δελτίο ο οδηγός γράφοντας “παραλίγο να χτυπήσω”.

Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται και από το δελτίο βλάβης στις 15-9-2024 όπου ο οδηγός αναφέρει ότι η βλάβη που παρουσίασε το λεωφορείο επανήλθε μετά από «reset» αλλά μετά παρουσιάστηκε ξανά που σημαίνει ότι με το “reset” (επαναφορά) το λεωφορείο λειτουργεί κανονικά μέχρι να επανεμφανιστεί η βλάβη».

«Το ζήτημα δεν είναι τι ενέργειες έκανε ο ΟΑΣΘ ΜΕΤΑ το ατύχημα αλλά ΤΙ ΔΕΝ ΕΚΑΝΕ ΠΡΙΝ το ατύχημα διότι με τέτοιες δηλώσεις από την πλευρά του ΟΑΣΘ προκύπτει ότι ο Οργανισμός δεν φέρει καμία ευθύνη κι ότι φταίει ο οδηγός για το ατύχημα ! Ε όχι, αυτό δεν θα το δεχτούμε!», σημειώνει η ΔΑΣ ΟΑΣΘ και συνεχίζει:

«Δεν πάει άλλο με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην αστική συγκοινωνία της πόλης αλλά και γενικότερα. Θα περίμενε κανείς μετά το έγκλημα των Τεμπών που μας συγκλόνισε όλους κάτι να είχε αλλάξει σε αυτή τη χώρα αλλά η καθημερινότητα αποδεικνύει το αντίθετο.

Οι αρμόδιοι κωφεύουν επιδεκτικά στις καταγγελίες των εργαζομένων και των σωματείων τους για τις ελλείψεις προσωπικού στα συνεργεία αλλά και στην κίνηση, για τις ελλείψεις σε ανταλλακτικά και αναλώσιμα, για τα παλιά και ασυντήρητα οχήματα που έχουν φέρει από το εξωτερικό εταιρίες ενοικίασης αλλά και συγκοινωνιακοί φορείς για να βγάλουν γρήγορο και εύκολο κέρδος.

Να θυμίσουμε ότι η έλευση μεταχειρισμένων αστικών λεωφορείων σε περιοχές των ΟΑΣΘ-ΟΑΣΑ έγινε μετά από τροπολογία που ψήφισε η ΝΔ υποτίθεται για να λύσει το πρόβλημα της έλλειψης οχημάτων, στην πραγματικότητα όμως για να ανοίξει το δρόμο στις εταίρες leasing και στα ΚΤΕΛ που ανέλαβαν συγκοινωνιακό έργο γιατί μέχρι τότε προβλέπονταν υποχρεωτικά η αντικατάσταση παλαιοτέρων και η ένταξη επιπλέον αστικών λεωφορείων στην κυκλοφορία να γίνεται μόνο με καινούργια λεωφορεία.

Θυμίζουμε επίσης ότι την πατέντα με τις εργολαβίες των ΚΤΕΛ στις γραμμές του ΟΑΣΘ και ΟΑΣΑ τις έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ με νόμο το 2018.

Το κράτος και οι κυβερνήσεις των «επενδυτών» έχουν συνέχεια όταν διασφαλίζουν τα κέρδη των λίγων. Το κέρδος το δικό τους όμως το μετράει ο λαός μας σε νεκρούς και τραυματίες!

Στην πολιτική του «πάμε κι όπου βγει», που αφήνει νεκρούς και σακατεμένους, δεν θα μείνουμε αδιάφοροι.

Ο λαός που χρησιμοποιεί τη συγκοινωνία για τις καθημερινές ανάγκες του δεν φταίει σε τίποτα και δεν μπορεί να καταλήγει στα νοσοκομεία επειδή σε κάποιους η συντήρηση των οχημάτων κοστίζει και μειώνει το κέρδος τους.

Επίσης και οι εργαζόμενοι οδηγοί ενώ προειδοποιούν και αναφέρουν τις βλάβες δεν φταίνε να φορτώνονται τις ευθύνες και να οδηγούν επικίνδυνα σαπάκια εκθέτοντας τον εαυτό τους και τους επιβάτες τους καταλήγοντας -στην καλύτερη περίπτωση- κατηγορούμενοι σε δικαστήρια.

Διεκδικούμε άμεσα:

  • Να επισκευαστούν όσα λεωφορεία επισκευάζονται και να αποσυρθούν όλα τα ακατάλληλα και επικίνδυνα λεωφορεία.
  • Να αντικατασταθούν όλα τα μεταχειρισμένα λεωφορεία με νέα και σύγχρονα οχήματα.
  • Να προσληφθούν μόνιμοι οδηγοί και τεχνίτες στον ΟΑΣΘ σε αριθμό που θα καλύπτει τις ανάγκες της πόλης χωρίς εργολάβους.
  • Μονιμοποίηση των συμβασιούχων-οχτάμηνων οδηγών.

Παίρνουμε την πρωτοβουλία και καλούμε φορείς, σωματεία, συλλόγους και όλους τους πολίτες της πόλης, αύριο στις 11:00 π.μ. έξω από τα γραφεία της διοίκησης του ΟΑΣΘ στην Παπαναστασίου 90 και Μ. Μπότσαρη για να διαμαρτυρηθούμε για την κατάσταση στη συγκοινωνία και να διεκδικήσουμε εκείνα τα μέτρα που θα προστατεύσουν την ζωή μας», καταλήγει η ανακοίνωση.

Η ανακοίνωση του ΟΑΣΘ

Ερωτηματικά όμως προκαλούνται και από την ανακοίνωση του ΟΑΣΘ μετά την καταγγελία των εργαζομένων.

«Αυτό το δυσάρεστο γεγονός αποτελεί αφορμή ώστε ο ΟΑΣΘ να εντείνει τους ελέγχους όλων των λεωφορείων», αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση του Οργανισμού, αν και θα ανέμενε κανείς κάτι τέτοιο να γίνεται ήδη.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Σε σχέση με το χθεσινό περιστατικό, κατά το οποίο λεωφορείο του ΟΑΣΘ προσέκρουσε σε προπορευόμενο λεωφορείο των ΚΤΕΛ, ο ΟΑΣΘ θέλει να διευκρινίσει τα εξής:

– Κάθε φορά που υπήρξε δελτίο βλάβης του λεωφορείου, το οποίο απέκτησε ο ΟΑΣΘ μέσω leasing, έγινε επιδιόρθωση από τους τεχνικούς του αναδόχου, που είναι υπεύθυνος για τη συντήρησή του.

-Ακολούθησε έλεγχος από τους τεχνικούς της Διεύθυνσης Συντήρησης του ΟΑΣΘ.

-Αμέσως μετά το ατύχημα, με έγκριση της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, το λεωφορείο του ΟΑΣΘ μετακινήθηκε οδικώς (και όχι με γερανό, καθώς η τεχνική εικόνα έδειχνε ότι μπορεί να κυκλοφορήσει) σε ΚΤΕΟ, κάτι που αποτελεί πάγια τακτική του Οργανισμού σε περιπτώσεις ατυχημάτων.

– Στο ΚΤΕΟ διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει βλάβη στο σύστημα πέδησης.

– Στη συνέχεια το λεωφορείο μετακινήθηκε στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ, στον Φοίνικα, προκειμένου να επισκευαστούν οι βλάβες που προκλήθηκαν στο αμάξωμα από τη σύγκρουση, αλλά και να γίνει περαιτέρω τεχνική διερεύνηση των συνθηκών του ατυχήματος.

– Αυτό το δυσάρεστο γεγονός αποτελεί αφορμή ώστε ο ΟΑΣΘ να εντείνει τους ελέγχους όλων των λεωφορείων.

– Ο Οργανισμός εύχεται ολόψυχα περαστικά στους πέντε, ευτυχώς ελαφρά, τραυματίες επιβάτες».