Το 90.1% των τουριστών συστήνουν τη Θεσσαλονίκη – Σχεδόν 11 εκατομμύρια ευρώ τα αναμενόμενα έσοδα
«Το ενδιαφέρον για ταξίδια και η προτίμηση στη χώρα μας είναι έντονα».
Το κορυφαίο συνέδριο κρουαζιέρας και yachting, Posidonia Sea Tourism Forum, συνεχίστηκε για δεύτερη και τελευταία μέρα, στο ξενοδοχείο Makedonia Palace.
Στη μεγάλη αυτή διοργάνωση -η οποία πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά, στη 12ετή ιστορία της, στην πόλη της Θεσσαλονίκης- έδωσαν το παρόν ηγετικά στελέχη της κρουαζιέρας από όλο τον κόσμο.
Το Forum ξεκίνησε σήμερα με ομιλία της Ολυμπίας Αναστασοπούλου, Γενικής Γραμματέως Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του Υπουργείου Τουρισμού. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η κυρία Αναστασοπούλου τα υπάρχοντα στοιχεία δείχνουν πως το τρέχων έτος ο τουρισμός θα έχει μεγάλη δυναμική. Επίσης, επισήμανε ότι οι προκρατήσεις στη χώρα μας είναι ήδη αυξημένες κατά 20% για το 2023 σε σχέση με την περσινή χρονιά. Τα επόμενα χρόνια η κρουαζιέρα θα είναι πολλαπλασιαστικός παράγοντας.

“Η Ελλάδα είναι ο 4ος δημοφιλέστερος προορισμός και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι το 6% των Ευρωπαίων επιλέγει φέτος τη χώρα μας για τουρισμό. Το ενδιαφέρον για ταξίδια και η προτίμηση στη χώρα μας είναι έντονα”, κατέληξε η Γενική Γραμματέας.
Από την πλευρά του ο Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης, σημείωσε “θα ήθελα να καλωσορίσω τους ηγέτες της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας. Θα γνωρίσουν από κοντά μία δυναμική πόλη όπως είναι η Θεσσαλονίκη. Η κρουαζιέρα είναι ακόμα στα σπάργανα στην Ελλάδα, αλλά διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία που μπορούν να την κάνουν πρωταγωνίστρια στον κλάδο. Είναι ένα καινούργιο πεδίο για νέες θέσεις εργασίας, που θα βοηθήσουν να δημιουργηθεί στη χώρα μας ένας νέος πόλος έλξης για τουρισμό.”
Ο κύριος Καλαφάτης σε συνέχεια της ομιλίας του τόνισε πως η σημερινή Κυβέρνηση πιστεύει στην προσέλκυση κάθε είδους επένδυσης και το έχει δείξει και κατέληξε “η Θεσσαλονίκη πρέπει να καταλάβει τη θέση που της αξίζει ως ένα σημαντικό Homeport”.

Έρευνα για τις κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη
Στη συνέχεια, παρουσιάστηκε μελέτη, που εκπονήθηκε σε συνεργασία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης και του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, για τον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο της κρουαζιέρας και του τουρισμού στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Την εν λόγω μελέτη -η οποία θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2023 και μέχρι στιγμής έχει φτάσει μόνο στο 20% της ολοκλήρωσής της- παρουσίασε ο καθηγητής του τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, Θάνος Πάλλης.
“Μετρώντας το θετικό αντίκτυπο για την πόλη και την περιφέρεια από τον τουρισμό, είναι σημαντικό να αναδείξουμε ποια είναι η προστιθέμενη αξία του τουρισμού για μία κοινωνία. Στη μελέτη που έχουμε εκπονήσει, έχουμε κάνει μία περαιτέρω ποιοτική ανάλυση για τις δραστηριότητες που συμμετέχουν οι επιβάτες και το προφίλ τους”, σημείωσε ο καθηγητής.

Σύμφωνα με τα ήδη υπάρχοντα στοιχεία, από το Νοέμβριο του 2022 έως και τον Απρίλιο του 2023 -όπου έφθασαν 13 κρουαζιερόπλοια, 439 επιβάτες και 134 μέλη πληρωμάτων- τα εκτιμώμενα έσοδα, με την ολοκλήρωση της μελέτης, θα είναι 8.5 εκατομμύρια ευρώ για την πόλη και οι θέσεις εργασίας που θα έχουν δημιουργηθεί θα είναι 93. Με βάση, όμως, το αναμενόμενο σενάριο που υπάρχει, τα έσοδα για τη Θεσσαλονίκη θα είναι 10.8 εκατομμύρια ευρώ και οι θέσεις εργασίας 111. Αυτό βασίζεται και στο ότι το “90.1% όσων έχουν επισκεφθεί την πόλη, θα τη συστήσουν ως προορισμό. Αυτό δε θα πρέπει να υποτιμάται…”
Επίσης, το 93.2% αυτών επισκέφθηκαν για πρώτη φορά τη Θεσσαλονίκη και το 57.8% για πρώτη φορά την Ελλάδα. Ακόμη, τα οικονομικά οφέλη της κρουαζιέρας, κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, κυμάνθηκαν στα 1.3 εκατομμύρια ευρώ και σε 35 θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης.

Τέλος, η μελέτη έδειξε πως οι τουρίστες, κατά μέσο όρο ανά άτομο, ξοδεύουν στην πόλη 54,5 ευρώ, για εκδρομές 98,9 ευρώ και στη διάρκεια αυτής άλλα 15,1 ευρώ, για διάφορα ψώνια και φαγητό. Επιπλέον, η πόλη αποκομίζει οικονομικά οφέλη, εκτός από τους τουρίστες και από τα μέλη των πληρωμάτων.
“Όλες οι λιμενικές λειτουργίες σε 8 χιλιάδες τόνους καυσίμου”
Ο Μηνάς Παπαδάκης, εκτελεστικός διευθυντής του Λιμένα Ηρακλείου, αναφέρθηκε στο cold ironing, μία διαδικασία παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά, η οποία μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Σύμφωνα με το διευθυντή, η συγκεκριμένη τακτική προσφέρει βελτίωση της ποιότητας του αέρα και δραματική μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, μείωση της ηχορύπανσης, μείωση του κόστους λόγω ελάττωσης της ποσότητας των χρησιμοποιούμενων καυσίμων και έλεγχο του κόστους, καθώς αποτελεί και μία “πράσινη” λύση τόσο για τους πλοιοκτήτες όσο και για τους πελάτες.

Η Θεοδώρα Ρήγα, γενική εμπορική διευθύντρια της ΟΛΘ Α.Ε. και διευθύντρια εταιρικής επικοινωνίας, ανέφερε την επένδυση των 20 εκατομμυρίων για την ανακαίνιση του επιβατικού σταθμού “Μακεδονία”, προκειμένου να διορθωθεί και η στατικότητά του μιας και είναι ένα από τα παλαιότερα κτήρια της πόλης.
Παράλληλα, επισήμανε τον ήδη έτοιμο τερματικό σταθμό της Αποθήκης 8 -ο οποίος ακόμα δεν έχει ονομαστεί- να υποδεχθεί τα πρώτα κρουαζιερόπλοια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι αφίξεις στα επόμενα δύο χρόνια θα αγγίξουν τις 150 – 200, από τις 69 που αναμένονται τη φετινή χρονιά