Τι να κάνεις αν σου έρθει κλήση από το… παρελθόν – Οι ημερομηνίες που πρέπει να προσέξεις
Οι δύο κατηγορίες σύμφωνα με τον νόμο και την απόφαση του Συνηγόρου του Πολίτη.
«Βροχή» τα τηλέφωνα στις οικονομικές υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης το τελευταίο διάστημα, καθώς καταφτάνουν στους πολίτες ηλεκτρονικά ειδοποιητήρια, για οφειλές κυρίως από κλήσεις που ανήκουν στο παρελθόν.
Παρκάρισμα σε διπλή σειρά, ανταποδοτικά τέλη, αλλά και άλλες παραβάσεις που έγιναν κατά το παρελθόν καταφτάνουν στα mails των πολιτών.
«Μου ήρθε ειδοποιητήριο για οφειλή το 2009 για αυτοκίνητο που δεν υπάρχει πλέον, για παρκάρισμα σε διπλή σειρά. Είναι δυνατόν; Ούτε θυμάμαι, τι είχε γίνει», τονίζει στο TheOpinion πολίτης.
«Βρήκαμε στα συρτάρια των οικονομικών υπηρεσιών χιλιάδες κλήσεις που ουδείς είχε διαχειριστεί επί τόσα χρόνια», τονίζει στο TheOpinion ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Υπηρεσιών, Γιώργος Αρβανίτης, στο πλαίσιο της εκκαθάρισης υποθέσεων που είναι βεβαιωμένες και παραμένουν ανοιχτές. «Ο δήμος είναι υποχρεωμένος να τις ξεκαθαρίσει», προσθέτει.
Ωστόσο, το αλαλούμ δημιουργείται επειδή αρκετά από αυτά τα ειδοποιητήρια δεν έπρεπε να έχουν αποσταλεί και επομένως δεν πρέπει υποχρεωτικά να πληρωθούν.
Ο πολίτης πρέπει να προσέξει τις ημερομηνίες πάνω στο ηλεκτρονικό ειδοποιητήριο που έλαβε. Στο ειδοποιητήριο αναγράφεται ημερομηνία παράβασης και ημερομηνία βεβαίωσης. Εάν οι κλήσεις έχουν βεβαιωθεί τρία χρόνια μετά την παράβαση που καταγράφηκε, τότε οι κλήσεις δεν διαγράφονται.
«Εάν η κλήση δεν έχει βεβαιωθεί εντός τριετίας, τότε διαγράφεται», εξηγεί ο κ. Αρβανίτης ενώ διευκρινίζει ότι η τριετία αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους.
«Εάν δηλαδή, για να δώσω ένα παράδειγμα, έρθει ειδοποιητήριο για μία κλήση με την ημερομηνία παράβασης να έγινε το καλοκαίρι του 2009, τότε η τριετία αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου του 2010. Αυτό σημαίνει ότι η ημερομηνία βεβαίωσης πρέπει να είναι μέχρι τέλους του 2012. Εάν – για το παράδειγμά μας – η ημερομηνία βεβαίωσης, που επίσης αναγράφεται στο ειδοποιητήριο, είναι πε΄ραν του 2012, τότε η κλήση διαγράφεται», τονίζει ο κ. Αρβανίτης.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν γράψουν το αίτημά διαγραφής οφειλών τους σε email και να το στείλουν στο [email protected].
Σύμφωνα πάντως με τον κ. Αρβανίτη, για τις κλήσεις και τα άλλα χρέη προς τον δήμο που δεν διαγράφονται, «τρέχει» ακόμη και πήρε παράταση έως τις 14 Μαρτίου η ρύθμιση οφειλών, με δυνατότητα για 60 δόσεις και ελάχιστο ποσό δόσης τα 50 ευρώ.
Οι δυο κατηγορίες σύμφωνα με τον νόμο
Άλλωστε και ο Συνήγορος του Πολίτη κατέστησε σαφές με απόφασή του ότι η βεβαίωση προστίμων από τους ΟΤΑ πρέπει να γίνεται αυστηρά εντός τριετίας κάτι που αποτυπώθηκε και σε νομοθετική διάταξη.
Με βάση όσα προβλέπει ο νόμος του 2023 τα πρόστιμα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, σε όσα επιβλήθηκαν μετά τα τέλη του 2018 και σε αυτές που επιβλήθηκαν έως τα τέλη του 2018.
Τις κλήσεις της πρώτης κατηγορίας (για πρόστιμα μετά τα τέλη του 2018) ο δήμος μπορεί να τις εισπράξει μέσα σε μια πενταετία από την λήξη του έτους της ταμειακής τους βεβαίωσης. Η κλήση δηλαδή για παράβαση που έγινε το 2019, πρέπει να βεβαιωθεί έως τα τέλη του 2022 και ο δήμος να την εισπράξει ως τα τέλη του 2027.
Τις κλήσεις της δεύτερης κατηγορίας (για έως τα τέλη του 2018) ο δήμος μπορεί να τις εισπράξει σε εύρος 20ετίας. Δηλαδή για κάποια παράβαση που έγινε το 2009 και βεβαιώθηκε εντός τριετίας έως τα τέλη του 2012, τότε ο δήμος μπορεί να την εισπράξει σε 20 χρόνια.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο ν.5027/2023 δίνει τη δυνατότητα στους δήμους να τα εισπράξουν (εφόσον έχει προηγηθεί νόμιμη βεβαίωση και ειδοποίηση του παραβάτη) σε βάθος εικοσαετίας. Επομένως ένα πρόστιμο του ΚΟΚ που επιβλήθηκε μέχρι και τις 31.12.2018 και βεβαιώθηκε εντός τριετίας, μπορεί να εισπραχθεί αρκεί το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από τη βεβαίωσή του να μην υπερβαίνει τα 20 έτη.