Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων: Αρχίζουν οι εργασίες αποκατάστασης του παραδοσιακού κτηρίου

Κτήριο όμως που εδώ και περισσότερο από δύο χρόνια παραμένει “αιχμάλωτο” πίσω από αντιαισθητικές σκαλωσιές

Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων: Αρχίζουν οι εργασίες αποκατάστασης του παραδοσιακού κτηρίου

Αρχίζουν από μέρα σε μέρα οι εργασίες για την αποκατάσταση του κελύφους του παραδοσιακού κτηρίου όπου στεγάζεται το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, στην “καρδιά” της Θεσσαλονίκης, στη συμβολή των οδών Ερμού με Καρόλου Ντηλ.

Ένα κτήριο που χαρακτηρίστηκε “έργο τέχνης” από το αρμόδιο υπουργείο, κτήριο όμως που εδώ και περισσότερο από δύο χρόνια παραμένει “αιχμάλωτο” πίσω από αντιαισθητικές σκαλωσιές, οι οποίες άλλωστε δεν προβλέπεται να απομακρυνθούν έως ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες.

 

Το ιστορικό

Σύμφωνα με το αρχείο του παλιού ΥΠΕΧΩΔΕ, το κτήριο χτίστηκε το 1924 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Δ. Φιλυζή και είναι γνωστό ως Μέγαρο Χατζηδημουλά. Ο Ηρακλής Χατζηδημουλάς με καταγωγή από τη Νάουσα, υπήρξε εύπορος βιομήχανος και διατηρούσε Βαμβακοκλωστήριο στην Έδεσσα, ήδη από το 1907, ενώ σύμφωνα με μαρτυρίες το ισόγειο του κτηρίου στην Καρόλου Ντηλ λειτούργησε ως εκθετήριο προϊόντων του βαμβακοκλωστηρίου στην Έδεσσα

Το κτήριο είναι χαρακτηρισμένο έργο τέχνης με ΦΕΚ του 1986 και ανήκει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Μάλιστα, σύμφωνα με το κείμενο στην απόφαση χαρακτηρισμού, το κτήριο “είναι ένα αξιόλογο δείγμα της εκλεκτικιστικής αρχιτεκτονικής που αναπτύχθηκε στην περίκαυστη ζώνη της Θεσσαλονίκης της περιόδου του μεσοπολέμου. Το κτίριο κατασκευάστηκε το 1924 σε σχέδια του μηχανικού Δ. Φυλλίζη. Αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και δύο ορόφους και αρχικά κατέληγε σε γωνιακό πυργίσκο που κατεδαφίστηκε μετά τους σεισμούς του 78. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η οργάνωση της κάτοψης με την απότμηση της γωνίας και ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιείται η απότμηση αυτή με τη δημιουργία κλειστών εσοχών ωστε να ορθογωνίζονται οι εσωτερικοί χώροι. Η είσοδος στο χώρο του κλιμακοστασίου είναι ιδιαίτερα προσεγμένη και αποτελείται από μαρμάρινο πλαίσιο σε μορφή αψίδας θριάμβου ενώ στο κλειδί του τόξου είναι χαραγμένα τα αρχικά του ιδιοκτήτη. Τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικά και μορφολογικά στοιχεία των όψεων, συμπληρώνει ο εσωτερικός ζωγραφικός διάκοσμος που έχει νεοκλασσικές επιδράσεις στο χώρο του κλιμακοστασίου και στοιχεία ΑRΤ – NΟUΝΕΑUΧ στις οροφές των δωματίων. Όλα τα στοιχεία αυτά δεμένα σε ένα αρμονικό σύνολο, δίδουν στο κτίριο τον χαρακτήρα του έργου τέχνης”.

 

Από το 2020 οι σκαλωσιές

Ένα “έργο τέχνης”, λοιπόν, στο κέντρο της πόλης, ανάμεσα σε πολυκατοικίες και πολυόροφες οικοδομές, ένα έργο τέχνης, από τα λίγα που απέμειναν και το οποίο τα τελευταία δύο χρόνια είναι “αιχμάλωτο” πίσω από σκαλωσιές.

Όπως θυμούνται οι περίοικοι και οι καταστηματάρχες, οι σκαλωσιές τοποθετήθηκαν λίγες μέρες πριν την περίφημη καραντίνα του Μαρτίου του 2020 και έκτοτε παραμένουν εκεί, δημιουργώντας ένα αντιαισθητικό αποτέλεσμα.

Ωστόσο, όπως επισήμανε μιλώντας στο TheOpinion εκπρόσωπος του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, “κρίθηκε σκόπιμο οι σκαλωσιές να τοποθετηθούν περιμετρικά του κτηρίου για λόγους ασφαλείας, καθώς σημειώνονταν πτώσεις σοβάδων και επιχρισμάτων. Σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέπαμε κάποιο ατύχημα, καθώς το σημείο είναι πολυσύχναστο και δεν μπορούσαμε να το διακινδυνεύσουμε. Για τον λόγο αυτό, προκρίθηκε η τοποθέτηση ικριωμάτων πολύ πριν τη διαδικασία του διαγωνισμού για την ανάδειξη του αναδόχου που θα αναλάμβανε να εκτελέσει το έργο”.

Οι διαδικασίες πλέον ολοκληρώθηκαν και έτσι, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Ταμείου, από μέρα σε μέρα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες αποκατάστασης του κελύφους του κτηρίου.

 

Η διάρκεια των εργασιών

Σύμφωνα πάντως με όσα προβλέπονται στον διαγωνισμό που προηγήθηκε, η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου δεν θα ξεπεράσει το ένα έτος, καθώς ορίζεται διάστημα 240 ημερολογιακών ημερών.

Μάλιστα, με την έναρξη των εργασιών του αναδόχου, τα υφιστάμενα ικριώματα προστασίας και ασφάλειας περιμετρικά του κτηρίου θα απομακρυνθούν και ο ανάδοχος θα τοποθετήσει νέα με δική του ευθύνη και δαπάνη καθώς προβλέπονται στη μελέτη του έργου.