Δυτικός Προαστιακός: Θα μπει επιτέλους στις ράγες;
Ανάδοχος του χρόνου (στην καλύτερη περίπτωση) για ένα έργο με έτοιμη χάραξη και σταθμούς!
Ανάδοχο την άνοιξη του 2026, αν δεν υπάρχουν ενστάσεις και πρόσφυγες, θα δει η Θεσσαλονίκη για τον Δυτικό Προαστιακό, ένα έργο που αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την εκκωφαντική – διαχρονικά – έλλειψη ενδιαφέροντος για τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Ένα έργο που θα εξυπηρετούσε τις μετακινήσεις των κατοίκων μιας μεγάλης περιοχής στα δυτικά, αλλά και την πολυπληθή κοινότητα του Διεθνούς Πανεπιστημίου και εργαζόμενους και επιχειρήσεις στη ΒΙΠΕΘ, ένα έργο που θα μπορούσε εύκολα να υλοποιηθεί, αφού υπάρχουν ήδη οι σιδηροδρομικές γραμμές και οι σταθμοί, δεν έχει μπει στις ράγες εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία, από τότε που ξανάπεσε στο τραπέζι!
Βέβαια, σύμφωνα με την χάραξη που θα έχει, οι χιλιάδες φοιτητές του ΔΙΠΑΕ δεν θα εξυπηρετούνται με σταθμό μπροστά στο πανεπιστήμιό τους στη Σίνδο. Σύμφωνα με το υπάρχον σχέδιο, ο προαστιακός θα σταματά στον σταθμό της Σίνδου που βρίσκεται μπροστά στο δημαρχείο και από εκεί, θα υπάρχει λεωφορείο που να συνδέει τον σταθμό με το ΔΙΠΑΕ, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση περίπου 800 μέτρων.
Σε σύσκεψη που έγινε σήμερα στο γραφείο του αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Κώστα Γιουτίκα, υπό τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, επισημάνθηκε ότι μέχρι τον Οκτώβριο θα έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το έργο του Δυτικού Προαστικού και εφόσον δεν υπάρχουν ενστάσεις, οι εργασίες θα ξεκινήσουν την ερχόμενη άνοιξη.
«Ο πρωθυπουργός μου έδωσε σαφή εντολή να προχωρήσουμε τα έργα κι αυτό σημαίνει ότι μαζί με την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά, ένα μεγάλο μέρος της πόλης δεν πρέπει να μείνει εκτός της εξίσωσης. Για αυτό και θα προχωρήσει με πιο ταχείς ρυθμούς ο Προαστιακός. Το έργο θα βγει σε διαγωνισμό μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο του 2025, προχωράμε τις διαδικασίες και με την αδειοδότηση του έργου από το υπουργείο Περιβάλλοντος και με το Κτηματολόγιο για τις απαλλοτριώσεις, κι εφόσον δεν έχουμε πρόσφυγες κι ενστάσεις, μπορούμε να ανακοινώσουμε σήμερα ότι το έργο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται την άνοιξη του 2026. Είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο που θα εξυπηρετήσει τους ανθρώπους, την Ελλάδα που ξυπνάει νωρίς, τους ανθρώπους που έχουν μια δυσκολία μετακίνησης, έχουν την καθημερινή αγωνία να βγάλουν το μεροκάματό τους, να εξασφαλίσουν έναν ασφαλή τρόπο μετακίνησης. Απευθυνόμαστε και στους φοιτητές, άρα η διασύνδεσή του με λεωφορείο προς το πανεπιστήμιο μετά τη σημερινή σύσκεψη και την απαίτηση του πρύτανη θα προγραμματιστεί ώστε να εξυπηρετούνται οι φοιτητές και φυσικά θα ανακαινιστεί και ο σιδηροδρομικός σταθμός Θεσσαλονίκης, ο οποίος θα διασυνδέει το μετρό της πόλης με τον Προαστιακό. Βλέπω θετικά εφόσον τα οικονομικά στοιχεία το επιτρέπουν και την Επέκταση προς τη Γέφυρα κι άλλες περιοχές», δήλωσε ο κ. Κυρανάκης.
Σε διευκρινιστική ερώτηση του TheOpinion για την απουσία σταθμού στο ΔΙΠΑΕ, ο κ. Κυρανάκης επισήμανε ότι κάτι τέτοιο θα απαιτούσε καινούρια χάραξη. «Αυτό που μπορώ να εγγυηθώ σε πρώτη φάση και να το κάνουμε με στρατηγική και έξοδα και σχεδιασμό του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ είναι να μπει ένα λεωφορείο που θα εξυπηρετεί αδιάκοπα τους φοιτητές τις ώρες που τους εξυπηρετούν. Αυτή τη στιγμή η χρηματοδότηση για νέα χάραξη, σιδηροδρομική, δεν υπάρχει. Το έργο του Προαστιακού είναι σε υπάρχουσα χάραξη κι αυτός είναι ο λόγος που μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι ότι θα προχωρήσει γρήγορα το έργο».
Ανακαινίζεται και ο Ν.Σ.Σ
Στις δηλώσεις του, ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης επισήμανε ότι ο κ. Κυρανάκης ασχολήθηκε εξαρχής με το συγκεκριμένο έργο. «Αυτό είναι πολύ ευχάριστο γιατί υπάρχει προγραμματισμός να ανακαινιστεί και ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός από εκεί δηλαδή που είναι η αφετηρία του μετρό Θεσσαλονίκης. Είναι πολύ ευχάριστο το γεγονός ότι θα έχουμε ανάδοχο με προτεραιότητα τον δυτικό προαστιακό και φυσικά συζητήσαμε με τους δημάρχους της Θεσσαλονίκης, συμφωνώντας ότι το θέμα αυτό για μας είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα, έτσι ώστε ο προαστιακός σιδηρόδρομος να συνδέσει το κέντρο της πόλης με τα δυτικά, όχι μόνο το Διεθνές Πανεπιστήμιο και τη ΒΙΠΕ Σϊνδου, αλλά και δυο δήμους, τον δήμο Δέλτα και τον δήμο Χαλκηδόνος»
Επέκταση και σε ακόμη δύο σταθμούς
Ο κ. Γιουτίκας έθεσε και το θέμα της σύνδεσης του Προαστιακού με δυο νέους σταθμούς, τον Άγιο Αθανάσιο και τη Γέφυρα.
«Ο υπουργός θα δει με θετικό μάτι αν μπορεί να επεκταθεί για ‘άλλους δυο σταθμούς τον Άγιο Αθανάσιο και τη Γέφυρα, έτσι ώστε να δώσουμε αναπτυξιακά χαρακτηριστικά στην περιοχή αλλά και να βοηθήσουμε τους χιλιάδες επισκέπτες και διερχόμενους και να δώσουμε παράλληλα προοπτική επέκτασης και σε άλλους νομούς όπως η Π. Ε Πέλλας, γιατί και αυτός χρειάζεται ένα μέσο σταθερής τροχιάς. Ας μην ξεχνάμε ότι σε λίγα χρόνια με την ολοκλήρωση του flyover και της επέκτασης του μετρό στην Καλαμαριά, εάν ολοκληρωθεί ο προαστιακός θα έχουμε μια ραχοκοκαλιά ενός μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέσει την ανατολική Θεσσαλονίκη με τη δυτική πλευρά της πόλης, αλλά και με την καρδιά τη Βιομηχανικής Περιοχής της χώρας, μια ΒΙΠΕ που είναι η μεγαλύτερη στην Ελλάδα», είπε ο κ. Γιουτίκας.
Πώς θα γίνεται η εξυπηρε΄τηση του ΔΙΠΑΕ
Για την ανάγκη να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη της δυτικής Θεσσαλονίκης έκανε λόγο ο πρύτανης του ΔΙΠΑΕ, Σταμάτης Αγγελόπουλος, που έδωσε λεπτομέρειες για το πώς θα γίνεται η σύνδεση Προαστιακού – ΔΙΠΑΕ.
«Σήμερα μπήκε η βάση για τη σύνδεση του ΔΙΠΑΕ με τον ιστό της πόλης. Θα εξυπηρετήσει χιλιάδες φοιτητές, εργαζόμενους, καθηγητές και θα δώσει τη δυνατότητα σε πολλούς φοιτητές να μείνουν στη Σίνδο», είπε και πρόσθεσε: «στόχος ο φοιτητής να έχει τη δυνατότητα να μείνει στη Σίνδο και να μετακινείται εύκολα στο κέντρο της πόλης. Η λύση αυτή μας εκφράζει και είναι βιώσιμη και δίνεται ανάπτυξη και στο πανεπιστήμιο, που θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της δυτικής Θεσσαλονίκης. Μετά το σταθμό του προαστιακού θα υπάρχει σύνδεση με τοπική συγκοινωνία και οι φοιτητές σε επτά λεπτά θα φτάνουν στην πύλη του πανεπιστημίου».

Σε έναν μήνα νεότερα για το… νεκροταφείο βαγονιών
Πάντως, όπως έγινε γνωστό, ο κ. Κυρανάκης θα είναι ξανά στη Θεσσαλονίκη στις 16 Ιουλίου προκειμένου να κάνει ανακοινώσεις για το μείζον θέμα της απομάκρυνσης εκατοντάδων βαγονιών από δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης.
Τότε, αναμένεται να ανακοινωθεί και η τελική απόφαση για το αν ο Δυτικός Προαστιακός θα συνδέεται τελικά με Γέφυρα και Άγιο Αθανάσιο, όπου επίσης οι σταθμοί είναι έτοιμοι.
Η χάραξη του Δυτικού Προαστιακού
Όπως δείχνει ο χάρτης, ο Δυτικός Προαστιακός θα ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και κάνοντας στάσεις στους σταθμούς Μενεμένη, Επτανήσου, Κορδελιό, ενώ λίγο μετά (στο ύψος των ΕΛΠΕ) η χάραξη γίνεται διπλή:
Η μία γραμμή πηγαίνει στην Σίνδο (μπροστά στο δημαρχείο) από τον οποίο θα εξυπηρετούνται το ΔΙΠΑΕ αλλά και η νότια περιοχή της ΒΙΠΕΘ
Η άλλη γραμμή πηγαίνει προς Διαβατά και Αγχίαλο, εξυπηρετώντας την βόρεια περιοχή της ΒΙΠΕΘ.
