Ωνάσεια Σχολεία: Βοηθούν στην ουσία την ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας έτσι όπως προγραμματίζεται να λειτουργήσουν;
Αρθρογραφεί στο TheOpinion ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του δήμου Κορδελιού - Ευόσμου «Αριστοτέλης».
Αρθρογραφεί στο TheOpinion ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του δήμου Κορδελιού – Ευόσμου «Αριστοτέλης»
«Η απόφαση για τη λειτουργία των Ωνάσειων σχολείων και η ταυτόχρονη παύση λειτουργίας του 3ου Λυκείου και του 6ου Γυμνασίου Ευόσμου δημιουργεί πολυάριθμα προβλήματα, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την τοπική κοινωνία, τους μαθητές και την εκπαιδευτική κοινότητα. Ακολουθεί μια πιο αναλυτική παρουσίαση των επιπτώσεων:
1. Μετακίνηση μαθητών σε απομακρυσμένα σχολεία
Περίπου 1.000 μαθητές θα αναγκαστούν να φοιτήσουν σε σχολεία που βρίσκονται σε μεγαλύτερη απόσταση από την κατοικία τους. Αυτό θα αυξήσει τον χρόνο και τα έξοδα μετακίνησης, ενώ παράλληλα θα δυσχεράνει την καθημερινότητά τους και θα περιορίσει τον χρόνο τους για μελέτη, δραστηριότητες ή ξεκούραση. Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι οι δυσκολίες πολλαπλασιάζονται για τα παιδιά της γειτονιάς που αντιμετωπίζουν κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα κατά την κίνησή τους.
2. Αρνητικές επιπτώσεις σε μαθητές με παράλληλη στήριξη
Οι μαθητές με ανάγκη παράλληλης στήριξης, που ήδη δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε αλλαγές, θα υποστούν σοβαρές συνέπειες στη συναισθηματική και μαθησιακή τους εξέλιξη. Η αλλαγή περιβάλλοντος μπορεί να διαταράξει τη σταθερότητά τους, να καθυστερήσει την πρόοδό τους και να επηρεάσει την ψυχολογική τους ευεξία. Σήμερα φοιτούν περί τους 80 ενώ οι μαθητές θα προέρχονταν από τα Δημοτικά της γειτονιάς αποκλείονται στο σύνολό τους και η μοίρα και η άριστη διαλογή θα τους οδηγήσει σε σχολείο αρκετά χλμ μακριά από το σπίτι τους.
3. Κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών
Η κατάργηση των σχολικών μονάδων συνεπάγεται την απώλεια οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών έστω και με αργό ρυθμό. Αυτό θα προκαλέσει ανασφάλεια και αναστάτωση στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι είτε θα χρειαστεί να μετακινηθούν είτε να αναζητήσουν νέες θέσεις. Οι καθηγητές στα προαναφερόμενα σχολεία καταθέτουν την ψυχή τους, γεγονός που αναγνωρίζεται από τους μαθητές τους αλλά κι από τους γονείς. Παράλληλα, το σχολικό σύστημα θα χάσει πολύτιμους ανθρώπινους πόρους.
4. Υποβάθμιση της ποιότητας εκπαίδευσης
Η μαζική και ξαφνική μετακίνηση μαθητών και εκπαιδευτικών σε νέα σχολεία, χωρίς την απαραίτητη οργάνωση και προσαρμογή, θα διαταράξει την ομαλή λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το κλίμα αβεβαιότητας που θα δημιουργηθεί ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την απόδοση των μαθητών.
5. Έλλειψη διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία
Η λήψη της απόφασης έγινε χωρίς επαρκή διάλογο με την τοπική κοινωνία. Η απουσία συμμετοχής των γονέων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων ενισχύει τη δυσαρέσκεια και την αίσθηση αποξένωσης από την εκπαιδευτική διαδικασία.
6. Αύξηση του υπερπληθυσμού σε άλλα σχολεία
Η μεταφορά μαθητών σε γειτονικά σχολεία, που ήδη λειτουργούν υπό ασφυκτικές συνθήκες, θα επιδεινώσει τα προβλήματα χωρητικότητας. Η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη θα μειώσει την ποιότητα της διδασκαλίας και θα δυσκολέψει το έργο των εκπαιδευτικών. Τα υπόλοιπα σχολεία λειτουργούν κι αυτά με υπόγειες αίθουσες.
7. Ανατροπή της σταθερότητας των μαθητών
Η σταθερότητα και η συνέχεια στο σχολικό περιβάλλον είναι απαραίτητες για τη συναισθηματική και μαθησιακή ανάπτυξη των μαθητών. Η απότομη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος ενδέχεται να προκαλέσει στρες, ανασφάλεια και δυσκολίες προσαρμογής, επηρεάζοντας αρνητικά την ακαδημαϊκή τους απόδοση.
8. Ελλείψεις στις κτηριακές υποδομές
Ο Εύοσμος αντιμετωπίζει ήδη σημαντικές ελλείψεις στις σχολικές υποδομές. Η μετατροπή δύο λειτουργικών σχολείων σε Ωνάσεια, αντί για τη δημιουργία νέων, δεν λύνει το πρόβλημα, αλλά το επιδεινώνει. Τα υπάρχοντα σχολεία δεν έχουν σχεδιαστεί για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες της περιοχής.
9. Δημιουργία ανισοτήτων
Τα Ωνάσεια σχολεία θα λειτουργούν υπό ειδικό καθεστώς και θα απευθύνονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες μαθητών. Αυτό θα δημιουργήσει ανισότητες στην πρόσβαση στην εκπαίδευση, αφήνοντας μεγάλο αριθμό μαθητών σε σχολεία με ανεπαρκείς υποδομές και χαμηλότερη ποιότητα παροχής.
10. Αποξένωση της τοπικής κοινωνίας από την εκπαιδευτική διαδικασία
Η απόφαση απομακρύνει το σχολείο από τις πραγματικές ανάγκες της τοπικής κοινότητας. Η αίσθηση του «ανήκειν» χάνεται για τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση της σχέσης τους με την εκπαιδευτική διαδικασία.
Η απόφαση για τη λειτουργία των Ωνάσειων σχολείων, παρά τη φιλόδοξη προοπτική που φέρει, φαίνεται να παραγνωρίζει τις πραγματικές ανάγκες και τα προβλήματα της τοπικής κοινωνίας. Οι επιπτώσεις, τόσο σε επίπεδο μαθητών και εκπαιδευτικών όσο και στη γενικότερη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος, απαιτούν επανεξέταση της απόφασης και διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Εάν επιθυμούμε το κακό να το μετατρέψουμε σε καλό και το καλό σε καλύτερο οφείλουμε να λάβουμε υπόψη μας τις ιδιαιτερότητες και τα μοναδικά χαρακτηριστικά της περιοχής του Ευόσμου, τον αριθμό των μαθητών και να διασφαλίσουμε καλά σχολεία και ποιοτική εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες για όλα τα παιδιά μας».