Πώς να επιλέξετε το σωστό δώρο Χριστουγέννων
Έρευνα στην ψυχολογία του δώρου δείχνει ότι υπάρχουν δύο στόχοι που πρέπει να ληφθούν υπόψη όταν δίνετε σε κάποιον ένα δώρο.
Τα Χριστούγεννα είναι μια εποχή γιορτής, χαλάρωσης και δώρων.
Αλλά η επιλογή δώρων μπορεί επίσης να την κάνει μια περίοδο άγχους και στρες. Το λάθος δώρο μπορεί πραγματικά να κάνει περισσότερο κακό παρά καλό.
Εδώ είναι μερικές συμβουλές, από το theconversation.com, βασισμένες σε δεκαετίες έρευνας, για το πώς να παρακάμψετε τέτοιες παγίδες.
Γιατί κάνουμε δώρα;
Έρευνα στην ψυχολογία του δώρου δείχνει ότι υπάρχουν δύο στόχοι που πρέπει να ληφθούν υπόψη όταν δίνετε σε κάποιον ένα δώρο.
Το πρώτο είναι να κάνει τον παραλήπτη ευτυχισμένο. Αυτό εξαρτάται κυρίως από το αν το δώρο είναι κάτι που θέλουν.
Το δεύτερο είναι η ενίσχυση της σχέσης μεταξύ δότη και αποδέκτη. Αυτό επιτυγχάνεται δίνοντας ένα στοχαστικό και αξέχαστο δώρο – ένα δώρο που δείχνει ότι ο δωρητής γνωρίζει πραγματικά τον παραλήπτη. Συνήθως αυτό σημαίνει να καταλάβεις τι θέλει κάποιος χωρίς να ρωτήσει άμεσα.
Για να πάρετε σε κάποιον το δώρο που επιθυμεί περισσότερο, το προφανές πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να το ζητήσετε. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να επιτύχει υψηλούς βαθμούς στην επιθυμία. Αλλά είναι ρυθμισμένο να αποτυγχάνει στην επικοινωνία της στοχαστικότητας.
Το καλύτερο είδος δώρου είναι αυτό που επιθυμεί ο παραλήπτης και είναι στοχαστικό.
Διαβάστε επίσης: Έξυπνες συμβουλές για να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες αγορές σας
Πλοήγηση στον κοινωνικό κίνδυνο
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η αγορά ενός δώρου μπορεί να προκαλέσει τόσο άγχος. Υπάρχει ένας «κοινωνικός κίνδυνος».
Ένα δώρο που ευχαρίστησε μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα της σχέσης μεταξύ του δωρητή και του παραλήπτη αυξάνοντας τα συναισθήματα σύνδεσης, δεσμού και δέσμευσης. Ένα δώρο που δεν πήγε και τόσο καλά μπορεί να κάνει το αντίθετο.
Αυτό έχει δείξει έρευνα. Μια μελέτη του 1999 ζήτησε από 129 άτομα να περιγράψουν λεπτομερώς μια κατάσταση στην οποία είχαν λάβει ένα δώρο. Δέκα άτομα ανέφεραν δώρα που αποδυνάμωσαν τη σχέση. Δύο άτομα ουσιαστικά τερμάτισαν τη σχέση μετά το δώρο.
Πόσο μετράει η σκέψη;
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι οι άνθρωποι τείνουν να υπερεκτιμούν την ικανότητά τους να διακρίνουν τι θα αρέσει σε έναν παραλήπτη και επομένως ποια δώρα θα οδηγήσουν σε ενίσχυση της σχέσης.
Μια μελέτη του 2011 ζήτησε από τους ερωτηθέντες να σκεφτούν είτε τον δικό τους γάμο είτε έναν γάμο στον οποίο ήταν καλεσμένοι. Ζητήθηκε από τους παραλήπτες των δώρων να αξιολογήσουν πόσο εκτιμούν τα δώρα που είτε αναφέρονται στη λίστα δώρων είτε όχι. Ζητήθηκε από τους καλεσμένους να εκτιμήσουν πόσο καλά πίστευαν ότι ελήφθησαν τα δώρα.
Οι παραλήπτες των δώρων προτιμούσαν τα δώρα στη λίστα τους. Ωστόσο, οι δωρητές δώρων έτειναν να υποθέτουν εσφαλμένα ότι τα αυτόκλητα δώρα (αυτά που δεν περιλαμβάνονται στη λίστα) θα θεωρούνταν πιο προσεκτικά και προσεκτικά από τους αποδέκτες τους από ό,τι συνέβαινε.
Οι δωρητές τείνουν επίσης να υπερεκτιμούν ότι πιο ακριβά δώρα θα «μετρήσουν» παραπάνω. Αλλά αποδεικνύεται ότι οι παραλήπτες των δώρων εκτιμούν ομοίως τα ακριβά και φθηνά δώρα. Στην πραγματικότητα, νιώθουν πιο κοντά σε αυτούς που δίνουν βολικά δώρα, όπως μια δωροεπιταγή σε ένα κοντινό συνηθισμένο εστιατόριο παρά σε ένα μακρινό πολυτελές εστιατόριο.
Διαβάστε επίσης: 19+1 ιδέες για να κάνετε τα Χριστούγεννα πιο… εύκολα
Η ψυχολογία των μετρητών
Τι γίνεται με την απλή παροχή μετρητών;
Ο παραλήπτης μπορεί να αγοράσει ακριβώς αυτό που επιθυμεί περισσότερο. Αλλά τα μετρητά θεωρούνται ασύλληπτα επειδή δεν απαιτούν προσπάθεια και φαίνεται να δίνουν αξία σε δολάρια στη σχέση.
Στις κινεζικές κουλτούρες, τα μετρητά δίνονται σε έναν κόκκινο φάκελο για να αποεμπορευματοποιηθούν τα χρήματα τυλίγοντάς τα κυριολεκτικά σε ένα σύμβολο καλής τύχης. Εάν πρόκειται να δώσετε μετρητά, σκεφτείτε να το κάνετε δημιουργικά, όπως μέσω έξυπνου origami ή με κάποιον άλλο τρόπο που το εξατομικεύει. Αυτό θα δείξει ένα βαθμό περισσότερη στοχαστικότητα.
Η πλησιέστερη εναλλακτική λύση στα μετρητά είναι η δωροκάρτα. Το κύριο πλεονέκτημα είναι ότι απαιτεί κάποια προσπάθεια και επιτρέπει λίγη προσοχή στην επιλογή της δωροκάρτας που θα αγοράσετε. Ωστόσο, η έρευνα υποδηλώνει ότι η δωροκάρτα χρησιμοποιείται συχνά ως έσχατη λύση.
Το καλύτερο δώρο από όλα
Εάν θέλετε να έχετε ένα τυλιγμένο δώρο κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο και δεν σας έχουν ενημερώσει για το τι ακριβώς θέλει ο παραλήπτης, προτιμήστε κάτι πρακτικό με εξατομικευμένη πινελιά. Εάν πραγματικά δυσκολεύεστε, τότε μια προσεκτική κάρτα μαζί με μια ευέλικτη δωροκάρτα είναι μια ασφαλής επιλογή.
Αλλά το κύριο στοιχείο από την ψυχολογία της έρευνας για τα δώρα είναι ότι, εάν ο στόχος σας είναι να ενισχύσετε τη σχέση σας με τον παραλήπτη, δώστε του μια εμπειρία.
Μια μελέτη του 2016 ζήτησε από τους ανθρώπους να δώσουν σε έναν φίλο είτε ένα «υλικό» ή «βιωματικό» δώρο (αξίας 15 $). Τα υλικά δώρα περιλάμβαναν πράγματα όπως ρούχα. Τα βιωματικά δώρα περιλάμβαναν πράγματα όπως εισιτήρια κινηματογράφου. Οι αποδέκτες των βιωματικών δώρων εμφάνισαν μεγαλύτερη βελτίωση στη δύναμη της σχέσης από τους παραλήπτες των υλικών δώρων.
Το πιο πολύτιμο δώρο που μπορείτε να κάνετε σε ένα αγαπημένο σας πρόσωπο, ωστόσο, είναι στην πραγματικότητα πολύ απλό: ποιοτικός χρόνος. Σε μια μελέτη του 2002 στην οποία συμμετείχαν 117 άτομα, αναφέρθηκε περισσότερη ευτυχία από οικογενειακές και θρησκευτικές εμπειρίες παρά από εκδηλώσεις όπου το επίκεντρο ήταν η δαπάνη χρημάτων και η λήψη δώρων.