Τέμπη: Στη Βουλή διαβιβάζεται η δικογραφία για Καραμανλή και Σπίρτζη
Σήμερα Δευτέρα αναμένεται να ελεγχθεί από την Εισαγγελέα του Ανωτάτου Δικαστηρίου και να διαβιβαστεί στον υπουργείο Δικαιοσύνης.
Στη Βουλή προκειμένου να ελεγχθούν τυχόν ευθύνες των δύο πρώην υπουργών Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή αναμένεται να διαβιβαστεί η δικογραφία για την τραγωδία στα Τέμπη.
Η δικογραφία την οποία χειρίζεται ο εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαϊμης πήρε το δρόμο για τον Αρειο Πάγο την Παρασκευή.
Σήμερα Δευτέρα αναμένεται να ελεγχθεί από την Εισαγγελέα του Ανωτάτου Δικαστηρίου και να διαβιβαστεί στον υπουργείο Δικαιοσύνης με τελικό προορισμό τη Βουλή.
Έπειτα από τις απολογίες του αναπληρωτή προϊστάμενου Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και της προϊσταμένης της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών, οι οποίοι ανέφεραν μεταξύ άλλων ότι η κακή κατάσταση στον ελληνικό σιδηρόδρομο τελούσε σε γνώση των πολιτικών προϊσταμένων τους, ο ανακριτής ως όφειλε διαβίβασε τη δικογραφία «αμελλητί» στη Βουλή προκειμένου εκείνη να εξετάσει, όπως προβλέπει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, αν και ποιο/α αδικήματα προκύπτουν για τους Χρήστο Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή.
Τα κρίσιμα έγγραφα
Σύμφωνα με το dikastiko.gr, τα στελέχη των Διευθύνσεων Μεταφορών ερωτήθηκαν για την ευθύνη εποπτείας και προσκόμισαν ΦΕΚ και υπουργικές αποφάσεις από τις οποίες προκύπτει «τεκμηριωμένα» πως την τελική ευθύνη εποπτείας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων έχει ο εκάστοτε υπουργός και όχι ο γενικός διευθυντής. Τα ερωτήματα έχουν να κάνουν κυρίως με τις προβλέψεις ασφαλείας που είχαν ληφθεί (π.χ όριο ταχύτητας, αριθμός σταθμαρχών κλπ) με δεδομένο ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στα τρένα.
To πρώτο έγγραφο που κατατέθηκε στο πλαίσιο των απολογιών των υψηλόβαθμων στελεχών του υπουργείου εκδόθηκε στις 10/09/2021 από τον τότε γενικό διευθυντή Μεταφορών με θέμα «Ενημερωτικό Σημείωμα για χρηματοδότηση και λειτουργία Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής, σύμβαση ΟΣΕ – Δημοσίου, προειδοποιητική επιστολή C(2020)7847» με παραλήπτες τον υπουργό Υποδομών – Μεταφορών, τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών και το Γραφείο του γενικού γραμματέα Μεταφορών.
Στο έγγραφο με αφορμή υποχρεώσεις της χώρας έναντι της Ε.Ε. (προειδοποιητική επιστολή C(2020)7847 final 02.12.2020) ο διευθυντής Μεταφορών σημειώνει θέματα ελλείψεων προσωπικού («έχει μειωθεί δραματικά και δεν έχει ανανεωθεί») αλλά και υποχρηματοδότησης του ΟΣΕ για να τονιστεί πως «επίσης η ελλιπής συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου υποβαθμίζει την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχημάτων και συμβάντων, οδηγεί σε επιβολή βραδυποριών που αυξάνουν ιδιαίτερα τους χρόνους εκτέλεσης των δρομολογίων, δημιουργεί έκτακτες καθυστερήσεις ταλαιπωρώντας το επιβατικό κοινό και αυξάνει το τελικό κόστος συντήρησης»
Σε άλλο έγγραφο στις 21/09/2021 ο ίδιος γενικός διευθυντής Μεταφορών αποστέλλει ένα δεύτερο («ΕΠΕΙΓΟΝ») με θέμα «Ενημερωτικό για χρηματοδότηση και προσωπικό του ΟΣΕ» με τους ίδιους παραλήπτες, τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών και το Γραφείο του γενικού γραμματέα Μεταφορών.
Ο τότε Γενικός Διευθυντής Μεταφορών, κρούει των κώδωνα του κινδύνου για την υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «τα δυο τελευταία χρόνια, 2020 και 2021 η οικονομική κατάσταση επιδεινώθηκε δραματικά γιατί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που είναι ο κύριος πελάτης του, δεν πληρώνει τέλη υποδομής, επειδή δεν συμφωνεί με την αύξηση των τελών που επέβαλλε ο ΟΣΕ από το 2020».
Σημειώνοντας ότι «η έλλειψη επαρκούς προσωπικού έχει ως αποτέλεσμα την μη ασφαλή και εύρυθμη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου με συνέπειες» μεταξύ των οποίων «τη μη δυνατότητα εκπλήρωσης όλων των καθηκόντων του φορέα ως διαχειριστή υποδομής (επιθεωρήσεις, συντήρηση) με σημαντικότερη την έλλειψη ασφάλειας της σιδηροδρομικής υποδομής ιδιαίτερα σε ένα δίκτυο που για τους λόγους που προαναφέρθηκαν είναι κακοσυντηρημένο» (σ.σ. βανδαλισμοί, δολιοφθορές κ.λπ.)