Ο πόλεμος των λιμανιών και της ενέργειας στα σημερινά πρωτοσέλιδα
Γράφει ο Μένιος Ενεός
Με… χρονοκαθυστέρηση αντέδρασαν οι εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας στα όσα γίνονται με τα ελληνικά λιμάνια και στην εμφανή κόντρα ΗΠΑ – Κίνας επί… ελληνικού εδάφους.
Γράφει ο Μένιος Ενεός
Γράφαμε κι εχθές για το θέμα, όμως τα πρωτοσέλιδα που είχαν ασχοληθεί με αυτό ήταν, σχετικά, περιορισμένα. Σήμερα το θέμα καταλαμβάνει περισσότερα πρωτοσέλιδα, καθώς είναι ιδιαιτέρως σοβαρό, αφού είναι σαφές ότι η χώρα μας βρίσκεται, πλέον, σε βασικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο.
Και πώς να είναι διαφορετικά, όταν είναι η Ελλάδα που ελέγχει το 20% του θαλάσσιου διαμετακομιστικού εμπορίου, χάρη στις προσπάθειες και επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών; Και μπορεί το θέμα να δίνει το δικαίωμα στην κυβέρνηση να υπογραμμίζει πως όσα γίνονται φέρνουν –κυρίως- θέσεις εργασίας, όμως η σπουδή των αρμόδιων υπουργών χθες, να τονίζουν ότι η συνεργασία με την κινεζική Cosco στο λιμάνι του Πειραιά συνεχίζεται απρόσκοπτα, δείχνει και τα «αγκάθια» της όποιας αποδοχής των επιθυμιών των ΗΠΑ που προωθεί η αμερικανίδα πρέσβης Κίμπερλι Γκιλφόιλ η οποία αποδεικνύεται σε καλά διαβασμένο παίκτη στο γεωπολιτικό παιχνίδι στη νοτιοανατολική Ευρώπη από τις πρώτες κι όλας μέρες της στην Ελλάδα.
Κατά τα λοιπά θα υπογραμμίσουμε το πρωτοσέλιδο της τοπικής εφημερίδας Τύπος Θεσσαλονίκης για τα πρώτα δρομολόγια του δυτικού προαστιακού. Κι αυτό για να συνεισφέρουμε κι εμείς στην προώθηση της ιδέας ότι μπορείς, πλέον, να φθάσεις Σίνδο χωρίς να… ξεροσταλιάζεις στη στάση του ΟΑΣΘ. Τα χθεσινά πρώτα δρομολόγια (απ)έδειξαν πως οι φοιτητές δεν πολυγνώριζαν τη δυνατότητα, αλλά κι ότι η πόλη δεν έχει αποκτήσει, ακόμη, την κουλτούρα της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Κάτι που πρέπει να αλλάξει, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, γιατί είναι η λύση στο να ζούμε σε ανθρώπινες πόλεις. Καλά είναι τα FlyOver, αλλά αν δεν έχουμε τη δυνατότητα να αφήνουμε τα αυτοκίνητά μας για να κυκλοφορούμε, η ζωή μας δεν θα βελτιωθεί ιδιαίτερα.
Αλλά ας δούμε τα θέματα αναλυτικά:
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ: Τριπλό μπλόκο για αλκοόλ και καπνό στους νέους
Η εφημερίδα παρουσιάζει τις «τρεις νέες ψηφιακές εφαρμογές, με τις οποίες θα κλειδώνει ηλεκτρονικά ο αποκλεισμός των ανήλικων από την πρόσβαση σε προϊόντα καπνού και στο αλκοόλ, ενεργοποιεί η κυβέρνηση επιχειρώντας να περάσει από τη θεωρία στην πράξη, βάζοντας φραγμούς στην ασύδοτη πώληση επικίνδυνων προϊόντων στα παιδιά. Τα τρία αυτά νέα ψηφιακά εργαλεία εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα των ελέγχων για την απαγόρευση πώλησης αλκοολούχων ποτών και καπνικών προϊόντων, ένα φαινόμενο που έχει εξελιχθεί σε κοινωνική μάστιγα και απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες». Εμείς από την πλευρά μας θα υπογραμμίσουμε ότι, όπως κάθε νόμος, έτσι κι αυτή η πρωτοβουλία, επαφίεται στον πολίτη για να ΄χει αποτελέσματα. Αν ο πωλητής ζητήσει την εφαρμογή για να πουλήσει, θα διαπιστώσει αν αυτός που αγοράζει είναι ανήλικος. Αν αδιαφορήσει, το πρόβλημα θα παραμείνει. Όπως παρέμεινε και –για παράδειγμα- στις ΗΠΑ που παίρνεις οινοπνευματώδη με ταυτότητα και οι ανήλικοι στέλνουν τον ενήλικο φίλο να αγοράσει το αλκοόλ που –πιστεύουν ότι- χρειάζονται…
Τέλος αλκοόλ και τσιγάρα σε ανήλικους – Πως θα λειτουργήσουν τα ψηφιακά εργαλεία
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: NAYMAXIA ΚΙΝΑΣ ΗΠΑ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
Σύμφωνα με την εφημερίδα «με ασυνήθιστα σκληρές εκφράσεις για τον κόσμο της διπλωματίας απάντησε ο εκπρόσωπος Τύπου του Κινέζου πρέσβη στην Αθήνα σε όσα δήλωσε προ ημερών η νέα πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών Κίμπερλι Γκίλφοϊλ. Υπενθυμίζεται ότι η κυρία Γκίλφοϊλ, σε τηλεοπτική της συνέντευξη, είχε χαρακτηρίσει “ατυχές” το γεγονός ότι το λιμάνι του Πειραιά πέρασε στα χέρια της COSCO, για να προσθέσει “ίσως κάποια μέρα (ο Πειραιάς) βγει προς πώληση”» .
ΕΣΤΙΑ: Αμερικανικό μονοπώλιο στο αέριο με λουκέτο στον αγωγό ΤΑΡ!
Με τη διεθνή οικονομία ασχολείται σήμερα η εφημερίδα: «Η Ουάσιγκτων, σε μια κίνηση η οποία είναι μάλλον δύσκολο να εξηγηθεί με γεωπολιτικούς όρους, απαίτησε εμμέσως πλην σαφώς να κλείσει την στρόφιγγα ο Διαδριατικός Αγωγός, γνωστός ως TAP (Trans Adriatic Pipeline), ο οποίος μεταφέρει αζέρικο αέριο μέσω Τουρκίας. Πιθανόν ως εμπορική κίνηση να μπορεί να κατανοηθεί, στην λογική ότι οι ΗΠΑ διεκδικούν την αποκλειστικότητα και τον έλεγχο στο φυσικό αέριο το οποίο φτάνει μέσω της Ελλάδος στην Ουκρανία μέσω του Καθέτου Διαδρόμου στον οποίο καταλήγει και ο ΤΑΡ. Όμως, μια τέτοια κίνηση αντιβαίνει στους όρους του ελεύθερου ανταγωνισμού και της ελεύθερης αγοράς, ειδικά όταν επιβάλλεται από τίς ΗΠΑ, την χώρα στην οποία γεννήθηκε και άνθισε ο καπιταλισμός. Ως γεωπολιτική κίνηση, οι ΗΠΑ αναιρούν τον ίδιο τον εαυτό τους, διότι είχαν ζητήσει από την Ελλάδα επί Κυβερνήσεως Αντώνη Σαμαρά την δημιουργία του αγωγού, ως αντίπαλον δέος στον ρωσσοϊταλικό αγωγό φυσικού αερίου South Stream».
Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ: ΣΤΡΑΤΗΓΕ ΜΟΥ, ΙΔΟΥ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΑΣ
Η εφημερίδα μπαίνει στο θέμα παρουσιάζοντας τις Κινεζικές αντιδράσεις: «Σε επίκεντρο του σινο-αμερικανικού εμπορικού πολέμου τείνει να μετατραπεί η Αθήνα μετά και την έντονη αντίδραση της κινεζικής πρεσβείας στην Ελλάδα σχετικά με τις μεθοδεύσεις της νέας πρέσβειρας των ΗΠΑ στη χώρα μας Κίμπερλι Γκιλφόιλ. Ειδικότερα, η κινεζική διπλωματική αντιπροσωπεία σε ανακοίνωσή της εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά της για τις πρόσφατες δηλώσεις της Γκιλφόιλ, κάνοντας λόγο για αβάσιμες επιθέσεις κατά της επένδυσης και λειτουργίας του λιμανιού του Πειραιά από κινεζικές επιχειρήσεις. Προσθέτοντας πως η συγκεκριμένη κίνηση συνιστά κακόβουλη συκοφάντηση της φυσιολογικής σινο-ελληνικής εμπορικής συνεργασίας και σοβαρή παρέμβαση στα εσωτερικά της Ελλάδας» υπογραμμίζει.
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: «Ναυμαχία» ΗΠΑ – Κίνας στον Πειραιά
Όπως υπογραμμίζει η εφημερίδα «σύγκρουση ανάμεσα σε Ουάσιγκτον και Πεκίνο προκαλούν το λιμάνι του Πειραιά και οι δηλώσεις της πρέσβειρας των ΗΠΑ στην Αθήνα Κίμπερλι Γκίλφοϊλ σχετικά με την ανάγκη να αντισταθμιστεί η κινεζική επιρροή στις συγκεκριμένες υποδομές. Εκπρόσωπος της πρεσβείας της Κίνας χαρακτήρισε εσφαλμένες τις δηλώσεις της κ. Γκίλφοϊλ και κατήγγειλε τις ΗΠΑ για ψυχροπολεμική νοοτροπία και λογική ηγεμονισμού . Η αντίδραση του Πεκίνου καταγράφεται λίγες ώρες μετά τη συμφωνία επέκτασης των δραστηριοτήτων εταιρείας που χρηματοδοτείται από το αμερικανικό δημόσιο στην Ελευσίνα, που προσεγγίζεται ως αντίβαρο στο λιμάνι του Πειραιά. Η Αθήνα παραπέμπει σε παλαιότερες δηλώσεις του πρωθυπουργού αφενός για τη στρατηγική σχέση με τις ΗΠΑ, αφετέρου για σεβασμό των συμφωνιών που έχουν συναφθεί στο παρελθόν».
ΤΑ ΝΕΑ: Αναδρομική δικαίωση από ΣτΕ για τα πτυχία
Η εφημερίδα τονίζει: «Δικαιωμένοι στα χαρτιά, αλλά όχι στην πράξη παραμένουν εδώ και 13 χρόνια οι πτυχιούχοι μηχανικοί των ΤΕΙ των οποίων τα επαγγελματικά δικαιώματα έχουν αναγνωριστεί, αλλά η Πολιτεία εξακολουθεί να τους κρατά ομήρους , καθώς δεν έχει εκδώσει το αναγκαίο προεδρικό διάταγμα που θα ανοίξει τον δρόμο για την υλοποίηση των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας για το επαγγελματικό τους μέλλον. Οι ανώτατοι δικαστές με τις αποφάσεις τους επέβαλαν υψηλές χρηματικές κυρώσεις σε βάρος του Δημοσίου (υπουργεία Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης), λόγω της αδικαιολόγητης και επί μακρόν μη συμμόρφωσής τους με δικαστικές αποφάσεις του Δικαστηρίου, με τις οποίες έχει κριθεί ότι είναι αντισυνταγματική η παράλειψη έκδοσης προεδρικού διατάγματος για τον καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων πτυχιούχων μηχανικών ΤΕΙ».
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ: Κάθε λιμάνι και καημός
Σύμφωνα με την προσέγγιση της εφημερίδας «η πρόσφατη κινητικότητα των ΗΠΑ γύρω από τα λιμάνια σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική: τη μείωση της κινεζικής παρουσίας σε κρίσιμες ευρωπαϊκές υποδομές και τη δημιουργία εναλλακτικών διαύλων για αμερικανικά και δυτικά συμφέροντα στην ανατολική Μεσόγειο. Η νέα πρέσβειρα των ΗΠΑ Κίμπερλι Γκιλφόιλ το έκανε ήδη σαφές: η Ελλάδα θεωρείται κρίσιμος κόμβος για τον περιορισμό κινεζικής και ρωσικής επιρροής. Η συνάντησή της με τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο (Τρίτη 19 Νοέμβρη) εντάσσεται σε αυτό το πλαίσιο: οι ΗΠΑ εξετάζουν όχι μόνο το εμπορικό επίπεδο, αλλά και το ζήτημα ασφαλείας των λιμένων, των logistics και της πρόσβασης σε κρίσιμες αλυσίδες ανεφοδιασμού. Ο ΠΕΙΡΑΙΑΣ αποτελεί το πιο δύσκολο πεδίο για την αμερικανική στρατηγική. Η COSCO κατέχει το 67% της ΟΛΠ Α.Ε., με συμβάσεις μακράς διάρκειας, επενδυτικές υποχρεώσεις και θεσμική θωράκιση. Ο Πειραιάς έχει διαμορφωθεί ως βασικό κινεζικό logistics hub στην Ευρώπη, άρα οποιαδήποτε απόπειρα αποδυνάμωσης απαιτεί πολιτικό, οικονομικό και νομικό κόστος, που δεν μπορεί να απορροφήσει εύκολα ούτε η ελληνική κυβέρνηση ούτε οι ίδιοι οι Αμερικανοί. Το ενδεχόμενο εκδίωξης της COSCO συζητείται σε ορισμένα αμερικανικά κέντρα, αλλά πρακτικά δεν υφίσταται ως άμεση επιλογή».
ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Πραγματικότητα ο Δυτικός Προαστιακός στη Θεσσαλονίκη
Με το talk of the town ασχολείται η εφημερίδα και υπογραμμίζει: “Πρεμιέρα έκανε χθες ο Δυτικός Προαστιακός της Θεσσαλονίκης, με τη γραμμή Νέος Σ.Σ. – Σίνδος να ξεκινά έναν μήνα νωρίτερα, προσφέροντας 6 δρομολόγια, εισιτήριο 1 ευρώ και χρόνο διαδρομής 11 λεπτά. Παράλληλα, ο ΟΑΣΘ θέτει σε λειτουργία τη δωρεάν γραμμή Τ1 για τη μεταφορά φοιτητών του ΔΙΠΑΕ. «Τον Μάρτιο του 2026, με το άνοιγμα της Καλαμαριάς στο Μετρό, θα πηγαίνεις από τη μια άκρη της Θεσσαλονίκης στην άλλη μόνο με μέσα σταθερής τροχιάς», δήλωσε ο αν. Υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης”.
Με τον Δυτικό Προαστιακό στη Σίνδο – Ανεβήκαμε στο τρένο και φτάσαμε εκεί σε 11 λεπτά (ΦΩΤΟ-VIDEO)
ΚΟΝTRA: Η ΕΥΡΩΠΗ ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΟΛΕΜΟ ΜΕ ΤΗ ΡΩΣΙΑ
Ιδιαίτερα τρομακτικό το πρωτοσέλιδο, που αναφέρει: «Η ρωσική επιθετικότητα αναγκάζει την Ευρώπη να δημιουργήσει μια ενιαία αμυντική ζώνη. Για πρώτη φορά αναμένεται να εφαρμοστεί το δόγμα της κοινής αμυντικής πολιτικής για την υπεράσπιση των συνόρων. Η εξέλιξη αυτή είναι προς το συμφέρον της Ελλάδας με δεδομένο ότι η ευρωπαϊκή αμυντική ζώνη Σένγκεν θα προστατεύει και τα σύνορα της χώρας μας. Tο σχέδιο που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει τη δυνατότητα μετακίνησης στρατευμάτων μέσα σε 72 ώρες μέσα στον ευρωπαϊκό χώρο. Μάλιστα για να επιτευχθεί ο στόχος πρόκειται να κατασκευαστούν έργα υποδομής όπως γέφυρες και σιδηροδρομικά δίκτυα που να μπορούν να ανταποκρίνονται στη μετακίνηση βαρέων οπλικών συστημάτων. Το σχέδιο προβλέπει άρση κανονιστικών εμποδίων και μέγιστο χρόνο επεξεργασίας τριών ημερών για διασυνοριακές στρατιωτικές μετακινήσεις. Για πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνει ουσιαστικά μέτρα για την ενοποίηση των αμυντικών συστημάτων των ευρωπαϊκών χωρών».