Τουρισμός: Η φήμη της Ελλάδας στο διαδίκτυο – Σε ποια θέση κατατάσσεται

Τουρισμός: Η φήμη της Ελλάδας στο διαδίκτυο – Σε ποια θέση κατατάσσεται

Υψηλές επιδόσεις απέσπασε η Ελλάδα ως προς την εμπειρία επίσκεψης, με βαθμολογία υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Τι αναφέρει η έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ Intelligence για την χώρα και για την Κεντρική Μακεδονία.

Της Ντέπυς Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)

«Η φήμη της Ελλάδας και της κάθε Περιφέρειας στα κοινωνικά δίκτυα και τις ιστοσελίδες ταξιδιών» αξιολογήθηκε και τα στοιχεία που συλλέχθηκαν για την χειμερινή περίοδο Οκτώβριο 2024 – Μάρτιο 2025 παρουσιάζονται από τον ΙΝΣΕΤΕ Intelligence.

Ο πολιτισμός, η γαστρονομία και η φιλοξενία είναι οι κύριες διαστάσεις της διαδικτυακής φήμης της  χώρας, αλλά και της εμπειρίας επίσκεψης στους προορισμούς.

Βάσει αριθμού αναφορών, αξιολογείται η φήμη της Ελλάδας και της Αθήνας. Γίνεται σύγκριση θετικών και αρνητικών σχολίων από τις κυριότερες αγορές καθώς και σύγκριση με 4 ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κροατία). Αναλύεται το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας και των Περιφερειών και η επίδοσή του σε 3 επιμέρους διαστάσεις: εστίαση, αξιοθέατα/πολιτισμός και θάλασσα ενώ γίνεται και σύγκριση με την Ευρώπη ως προορισμό. Επιπλέον, παρουσιάζονται δείκτες αξιολόγησης σε θέματα υγιεινής καθώς και value for money.

Στην 4η θέση

Εξετάζοντας τη χειμερινή σεζόν (Οκτ. 2024-Μαρ.2025) και με βάση την ανάλυση στοιχείων από το διαδίκτυο και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, συνολικά και με βάση τον δείκτη Net Sentiment Index (NSI), η Ελλάδα (59) κατατάσσεται στην τέταρτη θέση μετά την Κροατία (72), την  Πορτογαλία (61), την Ιταλία (61) ενώ στην τελευταία θέση κατατάσσεται η Ισπανία (47).

Το περιεχόμενο των διαδικτυακών συζητήσεων

Οι συζητήσεις στο διαδίκτυο για τον πολιτισμό κυριάρχησαν με 50.106 αναφορές, ενισχύοντας τη θετική εικόνα της Ελλάδας και σημειώνοντας υψηλό σκορ στον Δείκτη NSI (87).

Ακολούθησαν η φιλοξενία (79) και η γαστρονομία (78) ως πηγές θετικών ιστοριών με υψηλές βαθμολογίες και αναδείχθηκαν ως τα θέματα με τη θετικότερη αντίληψη παρά το γεγονός ότι η φιλοξενία συγκέντρωσε σημαντικά λιγότερες αναφορές.

βιωσιμότητα παρουσίασε ανοδική τάση (ΝSI 76) πιθανότατα χάρη σε επιτυχημένες πρωτοβουλίες βιωσιμότητας, όπως η διαχείριση των αποβλήτων στο νησί της Τήλου – αλλά συνεχίζει να παραμένει ένα θέμα με συγκριτικά περισσότερες αρνητικές αναφορές.

Βάσει της ανάλυσης, οι διαδικτυακές συζητήσεις που επηρεάζουν αρνητικά τη φήμη της  Ελλάδας εξακολουθούν να επικεντρώνονται κυρίως σε περιβαλλοντικά ζητήματα και φυσικά φαινόμενα (π.χ. σεισμοί στην Σαντορίνη, πλημμύρες στην Πάρο και τη Μύκονο, έρευνα στον πυθμένα της θάλασσα στο Calypso Deep που αποκάλυψε υψηλά επίπεδα θαλάσσιων απορριμμάτων).

1η η γαστρονομία

Σε εθνικό επίπεδο, η γαστρονομία (9,2) λαμβάνει την υψηλότερη βαθμολογία στις αριθμητικές αξιολογήσεις και ακολουθούν η  εμπειρία στη θάλασσα (9,1) και ο πολιτισμός (9,1).

Η  φιλοξενία και η ποιοτική εξυπηρέτηση αποτελούν σταθερά το κύριο θέμα στα γραπτά σχόλια των επισκεπτών σε εθνικό επίπεδο, με βαθμολογία 9,5, επιβεβαιώνοντας τη σχετική φήμη της Ελλάδας. Ακολουθούν σε φθίνουσα σειρά η σχέση ποιότητας-τιμής (8,9), η βιωσιμότητα (8,5) και η υγιεινή (8,3).

Η τουριστική εμπειρία στην Κεντρική Μακεδονία

Σχετικά με την τουριστική εμπειρία ανά Περιφέρεια, η Θεσσαλία (9,5) βαθμολογήθηκε με την υψηλότερη συνολική βαθμολογία  μεταξύ των Περιφερειών ξεχωρίζοντας σε όλες τις διαστάσεις της εμπειρίας.

Ακολούθησε η Πελοπόννησος με 9,3, με ιδιαίτερα υψηλές βαθμολογίες στον πολιτισμό (9,5)  και την εμπειρία στη θάλασσα (9,5), ενώ η Δυτική Μακεδονία (9,4) ξεπέρασε επίσης τους εθνικούς μέσους όρους, χάρη στη γαστρονομία (9,4).

Σ’ ότι αφορά την Κεντρική Μακεδονία, επί του συνόλου βαθμολογήθηκε με 9,2, με τον πολιτισμό να λαμβάνει 9,5, την εμπειρία στη θάλασσα 9,2 όπως επίσης και το φαγητό/ποτό (9,2).

Στο ανθρώπινο δυναμικό έδωσαν βαθμολογία 9,4, στη σχέση ποιότητας-τιμής 9,1, στο βιώσιμο τουρισμό 8,7 και στην υγιεινή 8,5.

Αξιολόγηση της εμπειρίας ανά αγορά

Οι επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο έδωσαν τις υψηλότερες συνολικές βαθμολογίες, 9,5 και 9,3 αντίστοιχα, ακολουθούμενοι από εκείνους από τη Γερμανία με 8,9, τη Γαλλία με 8,8 και την Ιταλία με 8,8.

Οι Αμερικάνοι έδωσαν υψηλές βαθμολογίες στην Πελοπόννησο (9,6) και οι Βρετανοί στις Κυκλάδες (9,2).

Υψηλή ικανοποίηση κατέγραψαν επίσης, οι επισκέπτες από την Πολωνία (9,7) και την  Ουγγαρία (9,5) στη Θεσσαλία, καθώς και οι επισκέπτες από τη Βουλγαρία (9,5) στην Κεντρική Μακεδονία.