Σήμερα γιορτάζει ο τουρισμός!
Κάθε χρόνο στις 27 Σεπτεμβρίου, σ’ όλον τον κόσμο εορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού. Μια ημέρα που έχει καθορισθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού το 1970.
Της Ντέπυς Χιωτοπούλου
Κύριος στόχος του εορτασμού αυτού είναι η ανάδειξη της οικονομικής, κοινωνικής, πολιτιστικής και πολιτικής συμβολής του τουρισμού στην ευδαιμονία της διεθνούς κοινότητας.
Το φετινό της θέμα είναι «Τουρισμός και Βιώσιμος Μετασχηματισμός» σε μια εποχή που όλα αλλάζουν ραγδαία και η βιωσιμότητα, η προστασία του περιβάλλοντος, η κοινωνική δικαιοσύνη κατέχουν πρωτεύοντα ρόλο.
Ο τουρισμός παγκοσμίως αποτελεί την πιο ραγδαία αναπτυσσόμενη βιομηχανία στον κόσμο, η οποία ανέρχεται σε 9 τρις δολάρια. Στην Ελλάδα ο τουρισμός είναι η ‘βαριά’ μας βιομηχανία: το 2024 υποδέχθηκε σχεδόν 36 εκατ. τουρίστες δίχως να υπολογίζεται η κρουαζιέρα ενώ εισέπραξε σχεδόν 20,6 δις ευρώ.
Λαμβάνοντας υπόψη και την κρουαζιέρα, οι αφίξεις ανήλθαν σε 40,7 εκατ. το 2024 και οι εισπράξεις σε € 21,6 δισ.
Για το 2025, τα μέχρι στιγμής στοιχεία καταδεικνύουν ότι θα είναι μία ακόμη θετική χρονιά. Ωστόσο, όλοι μιλούν για μια ιδιαίτερη χρονιά, μια χρονιά, κατώτερη των αρχικών προσδοκιών που σε πολλές περιπτώσεις άγγιξε τα όρια του προβληματισμού και οι επαγγελματίες του κλάδου εναποθέτανε τις ελπίδες τους στην πολυπόθητη επιμήκυνση της σεζόν, ώστε στο τέλος της να μπορούν να μιλήσουν για μια χρονιά με θετικό πρόσημο.
Ο τουρισμός στην Ελλάδα, ούτως ή άλλως, χαρακτηρίζεται από δυο ταχύτητες: αναμφίβολα το μοντέλο που κρατάει τα ηνία στις προτιμήσεις των τουριστών είναι το δίπτυχο ‘ήλιος + θάλασσα’ και η οικονομία σε κάποιες Περιφέρειες – κυρίως νησιωτικές- όπως Νοτίου Αιγαίου, Κρήτης και Ιονίων Νήσων, ο τουρισμός αποδίδει τα μέγιστα στις οικονομίες τους.
Στον αντίποδα, ορεινές περιοχές και ημιορεινές έχουν τουρισμό, κατά κύριο λόγο τους χειμερινούς μήνες, με περιορισμένη δυναμική στην εποχικότητα, παρά το γεγονός, ότι μια σειρά εναλλακτικών μορφών τουρισμού, μπορούν να υποστηρίξουν τον εκάστοτε προορισμό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Το φετινό μοντέλο στον τουρισμό ήταν μεικτό, με αύξηση σε αφίξεις και έσοδα σε κάποιες περιοχές, λιγότερο προβεβλημένες, και μείωση σε προορισμούς που, σε κάποιες περιπτώσεις, χαρακτηρίζονται, και από υπερτουρισμό.
Σημαντικό ποσοστό ταξιδιωτών αναζητά νέους προορισμούς, πιο εναλλακτικούς, διψάει για βιωματικές εμπειρίες, διψάει για ποιότητα, αυθεντικότητα, για αληθινή φιλοξενία. Και η Ελλάδα, εκτός από τον μαζικό τουρισμό που ακολουθεί το ‘ήλιος + θάλασσα’, συγκεντρώνει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που την κατατάσσουν σε υψηλότατες θέσεις ανάμεσα σε ανταγωνίστριες χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία.
Συγκεντρώνει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά για να περηφανεύεται για τουρισμό 12 μήνες τον χρόνο! Αρκεί και να μπορεί να τα αξιοποιεί με τον σωστό τρόπο, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι είναι και ένα προϊόν ιδιαίτερα ευαίσθητο. Χρόνια πολλά!