Σαντορίνη: Η κρουαζιέρα σώζει την εμπορική δραστηριότητα – Διαμαρτυρίες για το τέλος κρουαζιέρας

Η συμβολή της κρουαζιέρας στη Σαντορίνη, η μείωση στο νησί κατά 40% και η επιβολή τέλους κρουαζιέρας ανά επιβάτη

Σαντορίνη: Η κρουαζιέρα σώζει την εμπορική δραστηριότητα – Διαμαρτυρίες για το τέλος κρουαζιέρας
Κρουαζιερόπλοιο στη Σαντορίνη με φόντο τα Φηρά (φωτ. Ντέπυ Χιωτοπούλου)

Η μείωση που καταγράφεται στη Σαντορίνη συνεχίζει να κινείται στο 40% σε σχέση με πέρυσι. «Εάν δεν υπήρχε η κρουαζιέρα, ο εμπορικός ιστός του νησιού θα ήταν τελειωμένος» δηλώνουν κύκλοι του τουρισμού στο TheOpinion.gr, διαμαρτυρόμενοι παράλληλα για την επιβολή του τέλους κρουαζιέρας, που τίθεται σε ισχύ από τις 21 Ιουλίου, να ανέρχεται στα 20 ευρώ ανά επιβάτη.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)

Η ζημιά που έχει κάνει η αρνητική, και μεγάλης έκτασης, δημοσιότητα από τις αλλεπάλληλες σεισμικές δραστηριότητες στη Σαντορίνη στις αρχές του έτους, συνεχίζεται ακόμη και σήμερα. Κύκλοι της αγοράς κάνουν λόγο για μείωση της τουριστικής κίνησης που αγγίζει το 40%, σε σχέση με πέρυσι.

Στο διεθνές αεροδρόμιο της Σαντορίνης, η επιβατική κίνηση για το πεντάμηνο του 2025 καταγράφει μείωση 24,4%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport Greece, διαχειρίστριας εταιρίας του αεροδρομίου, για το πεντάμηνο του 2025 καταγράφηκαν 463.010 επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού, έναντι 612.689 πέρυσι.

Οι πτήσεις είχαν μείωση 14%. Από το εξωτερικό η μείωση ήταν μεγαλύτερη, της τάξεως του 27,1% με 1.110 διεθνείς πτήσεις για το 5μηνο του 2025 έναντι 1.523 το αντίστοιχο διάστημα του 2024.

Αυτή η μείωση, δεδομένο ότι το αεροδρόμιο είναι διεθνές και το χρησιμοποιούν τουρίστες που επισκέπτονται και άλλα νησιά, πέρα της Σαντορίνης, έχει αποτυπωθεί και στις υπόλοιπες Κυκλάδες.

Η εφαρμογή του berth allocation  

Σήμερα, Παρασκευή 4 Ιουλίου, η Σαντορίνη υποδέχεται ένα κρουαζιερόπλοιο με 3.200 επιβάτες, ενώ αύριο, Σάββατο 5/7, θα υποδεχθεί τέσσερα κρουαζιερόπλοια συνολικά με 8.000 επιβάτες, που είναι και το ημερήσιο όριο.

Κατά την παραμονή τους οι περισσότεροι επιβάτες, κατεβαίνουν στο νησί, συμμετέχοντας σε οργανωμένες εκδρομές, ή απλά απολαμβάνοντας τη βόλτα τους και τα ψώνια τους στα Φηρά.

Όπως εξηγούν πηγές του χώρου στο TheOpinion.gr, εάν δεν υπήρχε η κρουαζιέρα, η εικόνα στην οικονομία του νησιού θα ήταν πολύ χειρότερη, δεδομένης της σημαντικής μείωσης σε αφίξεις και διανυκτερεύσεις.

«Εφαρμόζεται το berth allocation για 8.000 επιβάτες κρουαζιέρας ημερησίως» δηλώνει στο TheOpinion.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Λεμβούχων Σαντορίνης και αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) Νίκος Κανακάρης υπενθυμίζοντας ότι για το παλιό λιμάνι των Φηρών,  βάσει Κοινής Υπουργικής Απόφασης (σ.σ. από 14/5/2025), ο αριθμός των παρευρισκόμενων ατόμων στον λιμενικό χώρο δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 350.

Σημειώνεται ότι το σύστημα berth allocation που εφαρμόζεται στη Σαντορίνη, όπως και στη Μύκονο, βοηθάει στην κατανομή θέσεων ελλιμενισμού για την καλύτερη διαχείριση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων και των ροών επιβατών.

Διαμαρτυρίες για το τέλος κρουαζιέρας

Η ΚΥΑ που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ την 1η Ιουλίου 2025 με τίτλο «Καθορισμός του χρόνου και του τρόπου είσπραξης, των υπόχρεων για την απόδοση προσώπων, του τρόπου και των οργάνων ελέγχου και κάθε άλλου θέματος σχετικά με την είσπραξη του τέλους κρουαζιέρας του άρθρου 27 του ν. 5162/2024», θα τεθεί σε ισχύ από 21 Ιουλίου 2025.

Η συγκεκριμένη απόφαση, η οποία για τα λιμάνια της Σαντορίνης και της Μυκόνου, το τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη θα ανέρχεται στα 20 ευρώ, βρίσκει αντίθετους τους φορείς των δυο αυτών νησιών.

«Ζητούν από τους τοπικούς πράκτορες να γίνουν εισπράκτορες του κράτους. Να μαζεύουν τα χρήματα και να τους τα καταβάλλουν» επισημαίνει με έντονο προβληματισμό ο κ. Κανακάρης.

Ο ίδιος εξηγεί, ότι «τουλάχιστον για φέτος, για τη Σαντορίνη, η οποία βιώνει αυτήν την κατάσταση, θα έπρεπε να υπάρχει μια διευκόλυνση, και το τέλος να είναι στα 5 ευρώ, όπως και στα υπόλοιπα λιμάνια, και όχι στα 20 ευρώ».

Τι ισχύει για το τέλος κρουαζιέρας

Το τέλος κρουαζιέρας βαρύνει τον επιβάτη που αποβιβάζεται σε λιμένα της χώρας και δεν επιβαρύνεται με φόρο προστιθέμενης αξίας.

Τίθεται σε ισχύ από 21 Ιουλίου 2025 και καθορίζεται ως εξής:

α) Για την περίοδο από 1ης Ιουνίου έως 30ής Σεπτεμβρίου:

αα) Για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε είκοσι (20) ευρώ,

αβ) για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε πέντε (5) ευρώ,

β) για την περίοδο από 1ης έως 31ης Οκτωβρίου και από 1ης Απριλίου έως 31ης Μαΐου:

βα) για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε δώδεκα (12) ευρώ,

ββ) για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε τρία (3) ευρώ,

γ) για την περίοδο από 1ης Νοεμβρίου έως 31ης Μαρτίου:

γα) για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε τέσσερα (4) ευρώ,

γβ) για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε ένα (1) ευρώ.

Υπόχρεοι για την καταβολή του τέλους είναι η εταιρεία κρουαζιέρας και ο κατά τον χρόνο επιβολής του τέλους ναυτικός πράκτορας ή η ελληνική διαχειρίστρια εταιρεία.

*Φωτό αρχείου