Κρουαζιέρα: Η Celestyal ως homeport αποχαιρέτισε τη Θεσσαλονίκη – Τι χάνει η πόλη

Τα οφέλη από την κρουαζιέρα, κατά τη χειμερινή περίοδο, απέφεραν 1,3 εκατ. ευρώ για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Κρουαζιέρα: Η Celestyal ως homeport αποχαιρέτισε τη Θεσσαλονίκη – Τι χάνει η πόλη
Το κρουαζιερόπλοιο Celestyal Journey (φωτ. αρχείου Ντέπυ Χιωτοπούλου)

Την περασμένη Κυριακή 16 Νοεμβρίου, για το κρουαζιερόπλοιο Celestyal Journey ήταν η τελευταία προσέγγιση στη Θεσσαλονίκη, ολοκληρώνοντας την πενταετή παρουσία της Celestyal Cruises στην πόλη ως homeport (λιμάνι επιβίβασης/αποβίβασης). Τι σημαίνει όμως αυτός ο αποχαιρετισμός για την οικονομία της Θεσσαλονίκης;

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)

Λίγο πριν να πέσει η αυλαία για τη φετινή χρονιά σ’ ότι αφορά την κρουαζιέρα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η Celestyal Cruises ολοκλήρωσε τη δική της παρουσία, η οποία ξεκίνησε το 2021 και ολοκληρώθηκε στις 16 Νοεμβρίου του 2025.

Όλα αυτά τα χρόνια, οι μισές σχεδόν προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στη Θεσσαλονίκη προέρχονται από την Celestyal, η οποία είχε τον προορισμό στα προγράμματά της ως λιμάνι επιβίβασης/αποβίβασης (homeport). Δηλαδή, αφενός έφτανε στην πόλη, όπου κάποιες ώρες οι επιβάτες είχαν τη δυνατότητα να περιηγηθούν, να συμμετέχουν σε οργανωμένες εκδρομές, σε city tour κλπ., αφετέρου μεγάλος αριθμός επιβατών επιβιβαζόταν για να συνεχίσει την κρουαζιέρα στα τουρκικά παράλια και τα ελληνικά νησιά, με αποβίβαση και πάλι στη Θεσσαλονίκη.

Όπως ήδη έχει αναδείξει το θέμα το TheOpinion.gr, η Celestyal είχε βγάλει τη Θεσσαλονίκη από τις κρουαζιέρες της για το 2026 και για το 2027, καθώς ο προγραμματισμός των εταιριών γίνεται για τα επόμενα δυο χρόνια, αντικαθιστώντας την με ένα ελληνικό νησί, τη Ρόδο.

Όπως δηλώνουν κύκλοι του κλάδου στο TheOpinion.gr, καθώς οι συγκεκριμένες κρουαζιέρες πραγματοποιούνται τους καλοκαιρινούς μήνες, οι αλλοδαποί κυρίως τουρίστες προτιμούν να επισκέπτονται νησιά παρά πόλεις.

Κατά τη διάρκεια της αποχαιρετιστήριας εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στις 16/11, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. Ιωάννης Τσάρας επισήμανε πως η παραγωγική συνεργασία τα τελευταία 5 χρόνια με την Celestyal σε συνδυασμό με την αμοιβαία εμπιστοσύνη αποτελούν θεμέλιο διαχρονικής και γόνιμης συνεργασίας.

Ενώ ο Ανώτατος Διευθυντής Επιχειρήσεων της Celestyal καπ. Γιώργος Κουμπενάς τόνισε πως η Θεσσαλονίκη παραμένει ανάμεσα στις επιλογές που αξιολογούνται για μελλοντική επανένταξη, όταν το επιχειρησιακό περιβάλλον και συνθήκες το επιτρέψουν. «Η προσωρινή παύση δεν συνιστά αποχώρηση, αλλά ένα φυσικό διάλλειμα» ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Κουμπενάς.

Μια πολυσχιδής δραστηριότητα

Το να αποτελεί ένα λιμάνι, ένας προορισμός homeport αποτελεί μια πολυσχιδή δραστηριότητα συμπεριλαμβάνοντας μια αλυσίδα επαγγελμάτων, από την τροφοδοσία και τυχόν επισκευές μέχρι τα ξενοδοχεία, το αεροδρόμιο, τους ξεναγούς, τους οδηγούς, τα ταξί, τα λεωφορεία, τα μουσεία, τα καταστήματα, τα καφέ και τα εστιατόρια κλπ.

Όπως δηλώνουν πηγές του κλάδου στο TheOpinion.gr, οι επιβάτες που θα επιβιβάζονταν/αποβιβάζονταν από τη Θεσσαλονίκη, ερχόντουσαν τουλάχιστον μια μέρα νωρίτερα.

«Κανένας σχεδόν δεν έρχεται την ίδια μέρα της επιβίβασης, διότι μπορεί να προκύψει κάτι απρόοπτο» δηλώνουν στο TheOpinion.gr εξηγώντας πως κατά τη διάρκεια της παραμονής τους και θα βγουν, θα συμμετέχουν ενδεχομένως σε κάποιο tour, θα ψωνίσουν, θα χρησιμοποιήσουν ταξί, θα διανυκτερεύσουν.

Οι τρεις βασικοί παράγοντες που κερδίζει ένας προορισμός ως homeport

Υπάρχουν τρεις βασικοί παράγοντες που λειτουργούν προς όφελος ενός προορισμού homepor:

Α. Κατά τη διάρκεια της επιβίβασης/αποβίβασης, ένα ποσοστό επιβατών διανυκτερεύει στον προορισμό 1-2 νύχτες, ανάλογα με τις προτιμήσεις του και τη δυναμική του προορισμού.

«Για παράδειγμα, στη Θεσσαλονίκη, πολλοί συνδύαζαν διανυκτέρευση στην πόλη και στη συνέχεια και στην Χαλκιδική ή σε κάποιον άλλο κοντινό προορισμό» δηλώνει στο TheOpinion.gr ο Λουκάς Τσακιρίδης ιδιοκτήτης ταξιδιωτικού γραφείου στη Θεσσαλονίκη με εξειδίκευση στην κρουαζιέρα για περισσότερα από 30 έτη.

Β. Καθώς το κρουαζιερόπλοιο ερχόταν από τον Πειραιά, οι επιβάτες έβγαιναν στην πόλη, συμμετείχαν σε οργανωμένες εκδρομές – είτε ημερήσιες σε Βεργίνα, Πέλλα, Δίον είτε σε city tour-, ή έκαναν περιήγηση αυτόνομα και

Γ. Γίνεται γνωστός ο προορισμός.

«Μπαίνει η πόλη στα φυλλάδια, στην ιστοσελίδα της εταιρίας, έχουμε δηλαδή δωρεάν διαφήμιση της πόλης» υπογραμμίζει ο κ. Τσακιρίδης προσθέτοντας πως όταν ένα λιμάνι αποτελεί μέρος της κρουαζιέρας, τουλάχιστον το 50% – 55% των επιβατών θα επιστρέψει σε ένα ή και περισσότερα μέρη για διακοπές.

Επίσης, στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, το γεγονός ότι το λιμάνι της ήταν homeport, διευκόλυνε τον κόσμο, τους Θεσσαλονικείς, τους Βορειοελλαδίτες να κάνουν κρουαζιέρα, δίχως ταλαιπωρία και δίχως έξτρα κόστος.

Η μέση δαπάνη ανά επιβάτη

Όταν ένας προορισμός είναι homeport, αναμφίβολα τα οφέλη που αποκομίζει είναι πολλαπλά.

Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιριών Κρουαζιέρας (CLIA), κάθε επιβάτης σε προορισμό homeport ξοδεύει κατά μέσο όρο 200 ευρώ.

Ενώ ο επιβάτης κατά την άφιξή του στον προορισμό δαπανάει αυθημερόν κατά μέσο όρο 90 ευρώ.

Αξίζει δε να σημειώσουμε ότι βάσει έρευνας που είχε διεξαχθεί για λογαριασμό του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης και του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, το 2023, και είχε παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια του Διεθνούς συνεδρίου κρουαζιέρας Posidonia Sea Tourism Forum (PSTF) τον Απρίλιο του 2023, τα οφέλη από την κρουαζιέρα, κατά τη χειμερινή περίοδο, απέφεραν 1,3 εκατ. ευρώ για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Η μέση δαπάνη ανά επιβάτη ήταν στα 54,5 ευρώ, 98,9 ευρώ στις ημερήσιες εκδρομές και 15 ευρώ μέση δαπάνη κατά τη διάρκεια της εκδρομής. Το 44 % κατευθύνονταν σε αγορές, το 40% σε εστιατόρια και καφέ, το 12% σε περιηγήσεις σε αξιοθέατα και το 3% σε καταστήματα τροφίμων.

Παραμένουν εταιρίες κρουαζιέρας υψηλού κύρους

Στον αντίποδα της αποχώρησης της Celestyal από τη Θεσσαλονίκη, είναι η παραμονή εταιριών κρουαζιέρας κορυφαίων ομίλων παγκοσμίως. Όπως για παράδειγμα, η Celebrity Cruises του αμερικανικού Ομίλου Royal Caribbean Group, η οποία με το πολυτελές Celebrity Infinity συμπεριλαμβάνει τη Θεσσαλονίκη και με διανυκτερεύσεις.

«Το ευχάριστο είναι ότι αμερικανικές εταιρίες υψηλού κύρους παραμένουν στη Θεσσαλονίκη ως μέρος του προγράμματος των κρουαζιέρων τους» σχολιάζει στο TheOpinion.gr ο Λουκάς Τσακιρίδης.

Να υπενθυμίσουμε ότι το Celebrity Infinity ‘άνοιξε’ για φέτος την κρουαζιέρα στις 4 Φεβρουαρίου 2025, όπου οι οκτώ πρώτες καταπλεύσεις του περιλάμβαναν και διανυκτέρευση.

«Είναι διπλάσια έξοδα για τον επιβάτη, σημαίνει παραπάνω τζίρος για την πόλη» υπογραμμίζει ο κ. Τσακιρίδης.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Celebrity Cruises, η Θεσσαλονίκη συμπεριλαμβάνεται στις κρουαζιέρες της έως και το 2028.

Για τη νέα χρονιά, το Celebrity Infinity αναμένεται στη Θεσσαλονίκη, στις 11 και 12 Φεβρουαρίου 2026. Νωρίτερα, στις 21 Ιανουαρίου 2026 αναμένεται το Viking Star, το οποίο θα εκτελεί 10ήμερη κρουαζιέρα «Ελληνική Οδύσσεια» με το κόστος αυτής να ξεκινάει από 6.399 δολάρια/άτομο.

Δυο εταιρίες μελετούν τον προορισμό Θεσσαλονίκη

Καθώς η κρουαζιέρα έχει ένα μακροπρόθεσμο σχεδιασμό σε βάθος 2-3ετίας, δυο ξένες εταιρίες, σύμφωνα με πηγές του TheOpinion.gr μελετούν τη Θεσσαλονίκη, ούτως ώστε να την προσθέσουν στα προγράμματά τους, και μάλιστα ως homeport.

Καθώς μέχρι στιγμής δεν έχουν ανακοινώσει κάτι επισήμως, είναι πολύ μικρές οι πιθανότητες να ξεκινήσουν εντός του 2027.

Σύμφωνα με την αγορά, όταν πρόκειται για πάνω από έναν χρόνο πριν την αναχώρηση της κρουαζιέρας, υπάρχουν πιθανότητες για κάποιες τροποποιήσεις στον προγραμματισμό των εταιριών, και σ’ αυτήν την περίπτωση, θα μπορούσε η Θεσσαλονίκη να αποτελέσει μέρος αυτών.

Τον Δεκέμβριο η τελευταία άφιξη

Για φέτος, η αυλαία της κρουαζιέρας θα πέσει την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, με την κατάπλευση -70ή- του πλοίου Astoria Grande, προερχόμενο από την τουρκική πόλη Αμάσρα και επόμενο σταθμό το Βόλο.

Για το 2026, μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινωθεί το ετήσιο πρόγραμμα αφίξεων, ωστόσο σύμφωνα με το TheOpinion.gr υπολογίζονται περίπου εξήντα καταπλεύσεις.