Χαλκιδική: Στο 65% οι πληρότητες για Οκτώβριο -Πώς κλείνει η σεζόν

Αυξημένα λειτουργικά κόστη και ύφεση στην κατανάλωση καταγράφηκε φέτος.

Χαλκιδική: Στο 65% οι πληρότητες για Οκτώβριο -Πώς κλείνει η σεζόν

Οδεύοντας προς το τέλος της σεζόν, τουρίστες στην Χαλκιδική εξακολουθούν να υφίστανται, κυρίως από την Ευρώπη, που φθάνουν με πτήσεις τσάρτερ στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». «Ο Οκτώβριος είναι πάντα μήνας της τελευταίας στιγμής, έως και 2 – 3 μέρες πριν την άφιξη των τουριστών» δηλώνει στο TheOpinion.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)

Μπορεί ο Οκτώβριος να μπήκε με άγριες διαθέσεις, σ’ ότι αφορά τις καιρικές συνθήκες, ωστόσο, πολλοί είναι οι Ευρωπαίοι οι οποίοι εξακολουθούν να βρίσκονται στην Χαλκιδική, για τις φθινοπωρινές τους διακοπές. Τα περισσότερα μεγάλα ξενοδοχεία αυτό το διάστημα ολοκληρώνουν τη σεζόν ενώ τα υπόλοιπα θα κλείσουν μετά τις 15 – 20 Οκτωβρίου.

«Η μέση πληρότητα για τον Οκτώβριο κυμαίνεται στο 65% – 70%, ενώ πέρυσι είχε κλείσει στο 75%» δηλώνει στο TheOpinion.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος επισημαίνοντας πως το παραπάνω ποσοστό ενδέχεται να διαφοροποιηθεί καθώς ο Οκτώβριος «είναι πάντα της τελευταίας στιγμής έως και 2 -3 μέρες πριν την άφιξη των τουριστών».

Οι τουρίστες που βρίσκονται αυτό το διάστημα στη Χαλκιδική είναι κατά κύριο λόγο από Ευρώπη (Γερμανία, Αγγλία, Κάτω Χώρες, Πολωνία), οι οποίοι ταξιδεύουν με οργανωμένα γκρουπ, φτάνοντας στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, το οποίο εξακολουθεί να υποδέχεται πτήσεις τσάρτερ.

Σ’ ότι αφορά το σύνολο της σεζόν, όπως επισημαίνει ο κ. Τάσιος, κινήθηκε στα περσινά επίπεδα, που σημαίνει «-5%, +5%, ανάλογα το μέγεθος της κάθε επιχείρησης».

Επίσης, να σημειώσουμε ότι ανερχόμενη αγορά για τη Χαλκιδική είναι η Πολωνία, με συνεχείς αυξητικές τάσεις τα τελευταία χρόνια. Η δυναμική αυτή ενισχύεται ακόμη περισσότερο χάρη στην τακτική αεροπορική σύνδεση της LOT Polish Airlines με τη Θεσσαλονίκη, η οποία μάλιστα θα παραμείνει καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, που λειτουργεί συμπληρωματικά στις πτήσεις τσάρτερ των tour operators, διευκολύνοντας την πρόσβαση και ενισχύοντας τη ροή επισκεπτών από την χώρα τους.

Η Βαλκανική αγορά

Οι Βαλκάνιοι, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια, έχουν κατακλίσει τη Βόρεια Ελλάδα και κατ’ επέκταση και τη Χαλκιδική, έχουν μια σεζόν που δεν ξεπερνάει τις 110 μέρες.

Νούμερο ένα για φέτος στη Χαλκιδική ήταν οι Ρουμάνοι, δεύτεροι οι Βούλγαροι, τρίτοι οι Σέρβοι και ακολούθησαν οι υπόλοιπες βαλκανικές αγορές.

Να υπενθυμίσουμε ότι από 1/1/2025, Ρουμανία και Βουλγαρία είναι πλήρη μέλη της ζώνης Σένγκεν, γεγονός που σημαίνει ότι οι πολίτες δεν χρειάζεται πλέον να σταματούν για έλεγχο διαβατηρίων ή εγγράφων στα χερσαία σύνορα.

Τούρκοι και Ουκρανοί

Αξιοσημείωτη, όπως δήλωσε στο TheOpinion.gr ο πρόεδρος της ΕΞΧ κ. Τάσιος, ήταν η παρουσία Τούρκων τουριστών στην Χαλκιδική. «Ξεκίνησαν πριν δυο χρόνια και σιγά σιγά βλέπουμε να κάνουν πιο έντονη την παρουσία τους» υπογράμμισε επισημαίνοντας πως η σεζόν για αυτούς κινείται στις 100 μέρες, από 15 Ιουνίου έως 10 Σεπτεμβρίου.

Άλλη μια αγορά που έκανε δειλά δειλά την εμφάνισή της φέτος στην Χαλκιδική, ήταν η Ουκρανική. Όπως πληροφορείται το TheOpinion.gr, ήταν τουρίστες ηλικίας μεταξύ 25 – 40 ετών, οι οποίοι ταξίδευαν οργανωμένα 7ήμερα με λεωφορεία αλλά και μεμονωμένα.

«Οκτώ (8) εκατ. Ουκρανοί είναι ενεργοί για διακοπές, από αυτούς τα 3 εκατ. ζουν και εργάζονται στην Πολωνία» επισημαίνεται στο TheOpinion.gr.

Η ελληνική αγορά

Οι Έλληνες εμφανίστηκαν στην Χαλκιδική για περίπου ένα μήνα, από τις 15 Ιουλίου έως τις 20 Αυγούστου. Κατά μέσο όρο διανυκτέρευσαν 5 νύχτες, κυρίως οικογένειες.

Επίσης, η Χαλκιδική, παρέμεινε στη δεύτερη θέση σ’ ότι αφορά τις προτιμήσεις του κόσμου για το πρόγραμμα του Κοινωνικού Τουρισμού.

Μονοψήφια αύξηση για τα συμβόλαια του 2026

Και αν η φετινή σεζόν δεν έχει ολοκληρωθεί στο 100%, οι ξενοδόχοι έχουν ήδη συνάψει τα συμβόλαια με τους tour operators για το 2026. Παρατηρείται μια αύξηση στις πληρότητες της τάξεως του 5%-7%, ανάλογα την επιχείρηση, με νούμερο ένα να είναι η γερμανική αγορά, και να ακολουθούν Μεγάλη Βρετανία και Πολωνία.

Αυξημένα λειτουργικά κόστη, ύφεση στην κατανάλωση

Τέλος, σκιαγραφώντας την φετινή τουριστική σεζόν, παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων, με την ενέργεια μέχρι και τον Αύγουστο να είναι στα ύψη, καθώς επίσης και τα διατροφικά είδη και οι μισθολογικές απολαβές με την προσαρμογή στα νέα εργασιακά δεδομένα με την ενεργοποίηση της κάρτας εργασίας.

Η δε κατανάλωση στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος ήταν σημαντικά μειωμένη, καθώς αφενός τα αυξημένα λειτουργικά κόστη, αφετέρου τα περιορισμένα έσοδα των τουριστών οδήγησαν σε περικοπές.