Αντιδράσεις και διαμαρτυρίες προκάλεσαν οι νέες αυξημένες τιμές που εδώ και λίγες μέρες ισχύουν στα κόμιστρα των ταξί. Οι αυξήσεις αυτές, άλλωστε, έρχονται να προστεθούν στη μακρά λίστα των ανατιμήσεων, που κατατρώνε καθημερινά το εισόδημα των νοικοκυριών, το οποίο τελικά είναι το μόνο που δεν αυξάνεται…
Έτσι, μέσα στο γενικότερο κλίμα ακρίβειας, η αυξημένη ταρίφα (με την πτώση της σημαίας να ξεκινά πλέον από το 1,80 ευρώ και την ελάχιστη χρέωση να είναι τα 4 ευρώ) αποτελεί πλέον το… κερασάκι στην τούρτα των ανατιμήσεων.
Στις πιάτσες των ταξί
Στις πιάτσες των ταξί της Θεσσαλονίκης, οι οδηγοί δεν διαπιστώνουν προς το παρόν κάποια μείωση στην κίνηση των πελατών τους, ωστόσο, παραδέχονται ότι εισπράττουν τη δυσαρέσκεια της πλειοψηφίας των επιβατών και γίνονται δέκτες των παραπόνων τους. Όπως λένε, μιλώντας στο TheOpinion, “βροχή” πέφτουν οι ερωτήσεις για το πόσα τελικά κερδίζουν και αν ήταν τόσο αναγκαία η αύξηση αυτή.
Άλλοι πελάτες, πάλι, σύμφωνα με τους ίδιους, λένε πως το περίμεναν, μονολογώντας ότι από τη στιγμή που έχουν αυξηθεί τα καύσιμα, ήταν θέμα χρόνου η αύξηση αυτή να επηρεάσει και το κόμιστρο, όπως άλλωστε και τα εισιτήρια σε μέσα μεταφοράς.
14 χρόνια στάσιμη η ταρίφα
Τι απαντούν οι ίδιοι οι επαγγελματίες; “14 χρόνια είχε να αυξηθεί η ταρίφα στα ταξί. Από το 2008 έως σήμερα, οι τιμές παρέμεναν ίδιες. Το 2008, το πετρέλαιο ήταν κάτω από ένα ευρώ το λίτρο και σήμερα έχει 2,20 ευρώ. Κάντε τον υπολογισμό και απαντήστε μας: εμείς πώς θα τα βγάλουμε πέρα;”, λένε.
«Σε κάθε αύξηση ο κόσμος αντιδρά και αυτό είναι κάτι αναμενόμενο. Έτσι και στο ταξί. Φυσικά, αντιμετωπίζουμε και δυσαρέσκεια και επιφύλαξη και ειρωνικά σχόλια. Όταν όμως τους εξηγούμε, τότε όλοι παραδέχονται τα αυξημένα έξοδα”, τονίζει μιλώντας στο TheOpinion ο πρόεδρος του συνεταιρισμού επαγγελματιών οδηγών ταξί Θεσσαλονίκης, Κλήμης Λεοντιάδης.
“Ο κλάδος μας έχει να δει αύξηση από το 2008, δεν θα μπορούσαμε να μείνουμε στάσιμοι, εφόσον τόσο τα καύσιμα όσο και τα λειτουργικά έξοδα ανέβηκαν στα ύψη”, τονίζει και παραθέτει σειρά ανατιμήσεων που καλούνται να πληρώσουν οι επαγγελματίες του κλάδου: “Το πετρέλαιο είχε περίπου 40% αύξηση το τελευταίο τρίμηνο. Αν συγκρίνεις μάλιστα με το 2008, τότε η αύξηση είναι κατακόρυφη. Το 2008 πληρώναμε το λίτρο πετρελαίου κάτω από ένα ευρώ. Σήμερα; 2.20 ευρώ. Θέλετε να σας πω για τα άλλα; 25% αύξηση στα ελαστικά, 25% αύξηση στην μπαταρία, αναπροσαρμογή στα λάδια, στα φίλτρα, στα εργατικά στα συνεργεία. Πώς θα πληρωθούν όλα αυτά;”.
Αύξηση με προεκλογική χροιά;
Πάντως, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι σε αυτή την αύξηση στα κόμιστρα των ταξί, κανείς από την αντιπολίτευση δεν φάνηκε να αντιδρά, σε αντίθεση με τις λοιπές αυξήσεις, όπου συνήθως η αντιπολίτευση ανεβάζει τους τόνους της αντιπαράθεσης. “Είναι τελικά τόσο μεγάλη η δεξαμενή των ψήφων στις πιάτσες των ταξί ανά την Ελλάδα;”, ρωτάμε τον κ. Λεοντιάδη.
“Όταν η αύξηση στο κόμιστρο γίνεται μετά από 14 χρόνια και μάλιστα σε γενικότερο κλίμα ανατιμήσεων, δεν νομίζω ότι μπορεί να πει κανείς το παραμικρό, όχι μόνο τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά ούτε και αυτοί που ‘’βλέπουν’’ προεκλογικό τερτίπι πίσω από τις αυξήσεις αυτές”, απαντά ο κ. Λεοντιάδης.
“Από το 2011 με την οικονομική κρίση και μετά, βιώνουμε αυξήσεις, δοκιμασίες, ανατιμήσεις. Η μοναδική επαγγελματική ομάδα που δεν είδε καμία αύξηση έως σήμερα είναι οι ταξιτζήδες”, τονίζει μιλώντας στο TheOpinion και ο Θεόδωρος Σταυρίδης, από την εταιρία ταξί Taxiway και προσθέτει: “ακόμη και μέσα στην πανδημία, η μοναδική βοήθεια που πήραμε ήταν ένα 800άρι ευρώ”.
Όπως λέει ο ίδιος, τον Οκτώβριο αγόρασε ταξί με φυσικό αέριο με τιμή του κυβικού τότε 0,78 ευρώ. Σήμερα πληρώνει 1,48 ευρώ το κυβικό. “Το ίδιο και με το πετρέλαιο, από 1,15 ευρώ το λίτρο πριν έναν χρόνο, σήμερα έφτασε στα 2,15 ευρώ. Αν συνυπολογίσουμε σε αυτά και όλα τα παρελκόμενα, τότε εκτιμώ ότι το κόστος λειτουργίας και συντήρησης ενός ταξί το μήνα ξεπερνά τα 700 με 800 ευρώ, με πετρέλαια, λάδια, λάστιχα, συνεργεία”, εξηγεί.
Μετά από όλα αυτά, η επόμενη ερώτηση είναι μάλλον αυτονόητη: “Πόσο, τελικά, είναι το μεροκάματο;”. “Στη Θεσσαλονίκη το 75 με 80% των ανθρώπων που βλέπετε στο τιμόνι των ταξί είμαστε ιδιοκτήτες. Σήμερα με 10 και 12 ώρες δουλειάς, βγάζουμε μετά βίας 30 ευρώ μεροκάματο. Αν είσαι οδηγός και πρέπει από αυτά που βγάζεις, να δώσεις και μερίδιο στον ιδιοκτήτη, τότε δεν τα βγάζεις πέρα. Αυτός είναι ο λόγος που τα τελευταία χρόνια, υπάρχει πρόβλημα και δεν μπορούμε να βρούμε οδηγούς, όπως σε άλλες εποχές”, προσθέτει.