Τις μηχανές του για την επόμενη μέρα του θεάτρου και του πολιτισμού της Θεσσαλονίκης έχει ήδη αρχίσει να ζεσταίνει ο Αστέρης Πελτέκης.
Ο γνωστός Έλληνας ηθοποιός και σκηνοθέτης της τηλεόρασης, του θεάτρου και του κινηματογράφου, που την περασμένη Τετάρτη ανέλαβε τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, μιλάει στο «TheOpinion» για το πώς πήρε το χρίσμα, τους στόχους του και το θεατρικό – καλλιτεχνικό επίπεδο της Θεσσαλονίκης ενώ τοποθετείται και για τον καταιγισμό καταγγελιών περί σεξουαλικής κακοποίησης στον χώρο του θεάτρου.
Αρχικά, σε ερώτηση για το γεγονός ότι η επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή έγινε για πρώτη φορά με εκδήλωση ενδιαφέροντος, ο κ. Πελτέκης απάντησε: «Nομίζω ότι η πρακτική της ειδικής επιτροπής που συστάθηκε για να γνωμοδοτήσει σχετικά την επιλογή του κατάλληλου για τη θέση ήταν μία σωστή και ευέλικτη λύση μέχρι να δοθεί μία πιο οριστική, ίσως στο πλαίσιο του ΑΣΕΠ. Η λειτουργία μίας τέτοιας επιτροπής συμβάλει στην αξιοκρατική διαλογή των προσόντων και των προτάσεων του εκάστοτε ενδιαφερομένου».
Συμπλήρωσε επίσης: «Νομίζω ότι λειτούργησε καλά, όχι αποκλειστικά λόγω της δικής μου επιλογής, αντιμετώπισα προσωπικά μία επιτροπή πολύ διαβασμένη, ήξεραν και το τελευταίο κόμμα της εικοσασέλιδης εισήγησής μου, φαντάζομαι και των υπολοίπων υποψηφίων, μου έκαναν πολύ καίριες ερωτήσεις, αναπτύξαμε μία συζήτηση υψηλού επιπέδου, περίπου μίας ώρας, και οι άνθρωποι μπόρεσαν να βγάλουν ένα πόρισμα από τον κάθε συνεντευξιαζόμενο».
Aκολούθως, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ απάντησε για το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί ώστε να φανεί η δουλειά που θα κάνει: «Στόχος είναι να ξεκινήσουμε άμεσα δράσεις, μόλις καταλάβω τι ακριβώς παραλαμβάνω από το θέατρο, ποιες είναι οι υποχρεώσεις και τα ανοιχτά συμβόλαια που έχει αφήσει η προηγούμενη καλλιτεχνική διεύθυνση, άμεσα θα προχωρήσω στη δημιουργία του νέου έργου του θεάτρου με το νέο στίγμα. Όπως έχω αναφέρει στις πρώτες μου δηλώσεις, λόγω της συγκυρίας του πολέμου που υπάρχει στην ευρύτερη παγκόσμια ατζέντα, θα ήθελα να υπάρξει αντιπολεμικό έργο και σίγουρα ένα έργο της αναγέννησης που θα δώσει τη νέα σελίδα του θεάτρου και της αλλαγής που εύχομαι να φέρω στο θέατρο».
Στη συνέχεια, ερωτηθείς για το αν προτίθεται να προχωρήσει σε συνεργασίες με συνυποψήφιους του που δεν εξελέγησαν αλλά και λοιπούς ενδιαφερόμενους, ο 48χρονος λειτουργός της έκτης τέχνης υπογράμμισε: «Φυσικά εφόσον υπάρχει μία κοινή γραμμή και αντίληψη του πράγματος για το οποίο θα ήθελα να ανοίξει το θέατρο προς την ευρωπαϊκή του προοπτική και γενικότερα το άνοιγμά του με εξωστρέφεια προς την υπόλοιπη Ελλάδα, οι προτάσεις από όλους τους ανθρώπους είναι σαφώς ευπρόσδεκτες. Εννοείται πως θα είμαι εκεί για να ακούσω οποιονδήποτε έχει την πρόθεση να βοηθήσει τόσο το θέατρο, όσο και τη Θεσσαλονίκη».
Συνεχίζοντας, για το επίπεδο που βρίσκεται το θέατρο και το κοινό της Θεσσαλονίκης, ο Αστέρης Πελτέκης εκφράζει την άποψή του ότι η πόλη αποτελεί κοιμώμενο γίγαντα υποστηρίζοντας ότι θα επιδιώξει να συμβάλλει από μεριάς του ώστε να γίνει ξανά θελκτικό το προϊόν προς τους πολίτες της.
«Γενικότερα αυτό που έχω παρατηρήσει, σε σύγκριση με το κοινό της Αθήνας, είναι ότι αυτό της Θεσσαλονίκης δεν έχει μάθει να βλέπει θέατρο, βλέπουμε ωστόσο ότι κατά καιρούς το κοινό της Θεσσαλονίκης διψάει για θέατρο και αυτό το αντιλαμβανόμαστε από το γεγονός ότι όταν έρχεται πχ. μία καλή παράσταση από την πρωτεύουσα ή από το εξωτερικό είναι sold out. Eπίσης μπορούμε να δούμε και περιόδους όπου το Κρατικό παρήγαγε ένα πιο λαοφιλές πολιτιστικό προϊόν στο κοινό της πόλης και θυμάμαι εγώ περιόδους, επειδή έχω δουλέψει για το θέατρο, πχ. την περίοδο του αείμνηστου Διαγόρα Χρονόπουλου που ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής, γέμιζαν τα θέατρα, παίζαμε σε αίθουσες 700 θέσεων, γεμάτες καθημερινά. Θέλω να πω ότι αν δώσεις στον κόσμο κάτι καλό θα το αγκαλιάσει και θα το στηρίξει», αναφέρει αρχικά για να συνεχίσει:
«Αυτό που ακούω τα τελευταία χρόνια, από τότε που και εγώ έφυγα, ίσως ήταν ένας από τους λόγους που οδηγήθηκα για να φύγω από την πόλη, ήταν ότι το παραγόμενο προϊόν δεν ήταν αυτής της ποιότητας που συνάδει σε έναν τόσο μεγάλο φορέα, με τέτοια ιστορία και με τους ανθρώπους που πέρασαν χτίζοντας το όνομά του και το κοινό επί χρόνια. Αν καταφέρουμε να κάνουμε θελκτικό ξανά το θεατρικό προϊόν προς το κοινό της Θεσσαλονίκης, θα το αγκαλιάσει».
Ακόμη προσθέτει: «Η πόλη πρέπει να θυμηθεί ότι ήταν η πιο ρηξικέλευθη στο επίπεδο της καλλιτεχνικής δημιουργίας, παραγωγής, του κινηματογράφου, της μουσικής και της μόδας. Δυστυχώς αυτή τη στιγμή ο γίγαντας κοιμάται και κάποιος πρέπει να τον χτυπήσει στην πλάτη, απαλά για να μην τρομάξει, αλλά να ξυπνήσει ώστε να δημιουργήσει νέα ρεύματα σε όλους τους τομείς. Δεν θεωρώ ότι θα είμαι αυτός που θα τον ξυπνήσει, θα προσπαθήσω ωστόσο να τον χτυπήσω στην πλάτη πάντως».
Θέατρο δεν είναι μόνο οι επαγγελματίες, τα γνωστά στιβαρά ονόματα που χαίρουν της εκτίμησης του φιλοθεάμονος κοινού αλλά και ανεξάρτητες-ελεύθερες σκηνές με νεαρούς που επιδιώκουν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα, γεγονός που δεν αφήνει αδιάφορο τον νέο επικεφαλής του Κρατικού.
«Εμένα ο στόχος μου είναι το ΚΘΒΕ, επειδή πρόκειται για μία πολύ αξιόλογη κοιτίδα πολιτισμού, αναξιοποίητη σε μεγάλο βαθμό, να μπορούσε να αγκαλιάσει όλα τα ερασιτεχνικά σχήματα της πόλης δίνοντάς τους τεχνογνωσία και εκπαίδευση, ακόμη και μέσω σεμιναρίων από επαγγελματίες της υποκριτικής τέχνης, της σκηνοθεσίας, της σκηνογραφίας, της ενδυματολογίας, ανθρώπους επαγγελματίες ώστε να παράγουν καλύτερο πολιτιστικό προϊόν», δηλώνει στο «TheOpinion» προσθέτοντας:
«Έτσι θα μπορούσε να ανέβει το θεατρικό επίπεδο της Θεσσαλονίκης και αυτό θα δημιουργούσε την ανάγκη στο Κρατικό Θέατρο ώστε να γίνει καλύτερο καθώς πιστεύω πολύ στον υγιή ανταγωνισμό, θα μπορούσε να αφυπνιστεί το πολιτιστικό γίγνεσθαι της πόλης».
Κλείνοντας, το βασικό θέμα συζήτησης εδώ και αρκετό καιρό είναι η χιονοστιβάδα καταγγελιών περί σεξουαλικής κακοποίησης στον χώρο του θεάτρου με τον Αστέρη Πελτέκη να καταθέτει παρακάτω την άποψή του:
«Οπουδήποτε συναντάται τέτοια μορφή βίας, ειδικότερα όταν μιλάμε για πολιτισμό, πρέπει να βρίσκουμε τρόπους να την αποφεύγουμε, να μην την έχουμε ανάμεσά μας ή να το πολεμήσουμε για να μην υπάρχει. Νομίζω πως ο καλύτερος τρόπος είναι να είμαστε οι ίδιοι πολιτισμένοι, όπου υπάρχει πολιτισμός δεν υπάρχουν τέτοιου είδους φαινόμενα, παρουσιάζονται εκεί που υπάρχει πλασματικός ή ανύπαρκτος ο πολιτισμός. Η προσπάθεια των ανθρώπων της τέχνης δεν είναι να πάρει τα όπλα και να πολεμήσει, ούτε κάποια άλλη αντίστοιχη δράση, αντίθετα μέσα από τον λόγο, το έργο και το πολιτιστικό προϊόν να παραχθεί πολιτισμός ώστε μακροπρόθεσμα να απομονωθούν ή να μην υπάρχουν τέτοια φαινόμενα. Οι άνθρωποι της τέχνης πρέπει να είμαστε προσεκτικοί γιατί γινόμαστε πρότυπο».
Το βιογραφικό του
Ο Αστέριος Πελτέκης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και κάτοχος του Intergated Master διπλώματος του Τμήματος Θεάτρου της Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. από όπου επίσης και αποφοίτησε. Σήμερα, υποψήφιος Διδάκτορας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο πάνω στην πολιτιστική διαχείριση. Έχει παρακολουθήσει με υποτροφία σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό ξεχωρίζοντας αυτά με τους Peter Brook, Bruce Mayers και Sotigui Kouyate.
Γνωρίζει την αγγλική, γαλλική και ισπανική γλώσσα.
Ηθοποιός και σκηνοθέτης, έχει συνεργαστεί, σε περισσότερες από πενήντα παραστάσεις, με το ΚΘΒΕ, το Εθνικό Θέατρο, τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, το Θέατρο Παλλάς, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και το ελεύθερο θέατρο. Ενδεικτικά: «Πλατόνοφ» του Τσέχωφ σε σκην. Ν. Μιλιβόγιεβιτς, «Τα ελάφια και οι κατάρες» σε σκην. Μουσταφά Αφκιράν (Κασιμ), «Έξι νύχτες στην Ακρόπολη» του Γ. Σεφέρη σε σκηνοθεσία Ε. Θεοδώρου, «Η τύχη της Μαρούλας» του Δ. Κορομηλά σε σκην. Α. Βουτσινά, « Ο Πειρασμός » Γρ. Ξενόπουλου σε σκην. Π. Μιχαηλίδη, «Φοίνισσες» του Ευριπίδη σκην Ν. Χουρμουζιάδη, «Ντόλλυ» του Θ. Ουάιλντερ σε σκην. Γ. Ιορδανίδη, «Δον Κάρλος» του Φ. Σίλλερ σε σκην. Κ. Αρβανιτάκη, «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε σκην. Γ. Ιορδανίδη, «Βασιλιάς Ληρ» του Σαίξπηρ σε σκην. Σ. Λιβαθινού, «Το κορίτσι με τα μαύρα» του Μ. Κακογιάννη σε σκην. Γ. Καραντινάκη, «Το ημέρωμα της στρίγκλας» του Ο. Σαίξπηρ σε σκην. Ρόμπερτ Στούρουα, «Κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου κ.ά. Επίσης συνεργάστηκε ως ηθοποιός και βοηθός σκηνοθέτης στους Άγαμους Θύτες με τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη.
Μεταξύ άλλων οι παραστάσεις που έχει σκηνοθετήσει είναι: «Η Νεράιδα» του Ζ. Ζιρωντού, «Πάμε πρόβα» σε κείμενα του Αρκά, στο Δημοτικό Θέατρο Αμπελοκήπων, «Η Πόλις» σε ποίηση Κ.Π. Καβάφη στο Κρατικό Ωδείο και στο στούντιο «Πλεύσις», «Μίλαν Κούντερα 1- 0» στο ΒΟΟΖ, 2010, «Η χώρα των ονείρων μας» στο θέατρο Αθήναιον, «Η ρομαντική μου ιστορία» στο ΚΘΒΕ, «UpOla» στο ΚΘΒΕ, «68 στιγμές και όνειρα» στο θέατρο Εγνατία, «Επικίνδυνο Παιχνίδι» διασκευή πάνω στο (Two for the seasaw) του Ουιλ. Γκίμπσον στο Μουσείο Τεχνών Ζαμπέλα, υποψήφιο για βραβείο σκηνοθεσίας, Α΄ ανδρικού ρόλου και μουσικής, έλαβε τα βραβείο καλύτερης μουσικής και σκηνοθεσίας στα Θεατρικά Βραβεία του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (ΘΟΚ), «Θελεστίνα» του Φ. Δε Ρόχας και «Τρεις αδελφές» του Α. Τσέχωφ στο θέατρο ΠΑΝΘΕΟΝ στη Λευκωσία, “Εξόριστοι” του Γ. Παπάζογλου στο Θέατρο Αλκμήνη, «Ιωάννης Καποδίστριας- Στα βήματα ενός μεγάλου ηγέτη», συγγραφή σε συνεργασία με την Π. Αδάμ-Βελένη και σκηνοθεσία, περιοδεία σε Κέρκυρα, Αίγινα, Ναύπλιο, Αθήνα κ.α..
Έχει συμμετάσχει σε πολλές τηλεοπτικές σειρές μεταξύ των οποίων οι «Σχεδόν ποτέ» σε σκην. Ν. Περάκη, L.A.P.D. σε σκην. Σ. Μπλάτσου, «Σιωπηλός δρόμος», σε σκηνοθεσία Βαρδή Μαρινάκη και κινηματογραφικές, μεταξύ των οποίων οι «Αν μ’ αγαπάς» Σκην. Χρ. Κετικίδης (Λεωνίδας Α΄ Ρόλος), «Κάτω απ’ το μακιγιάζ σου» σε σκην. Β. Σειτανίδη (Β΄ρόλος), Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, υποψήφιος για βραβείο Β΄ ανδρικού ρόλου, «Πρόσκληση σε δείπνο» σε σκην. Σ. Αμοιρόπουλου», μικρού μήκους, Συγγραφέας, (Α΄ ρόλος ), Φεστιβάλ Δράμας, υποψήφιος για βραβείο Α΄ ανδρικού ρόλου, «Στην Κουζίνα» σε σκην. Σ. Αμοιρόπουλου (Α΄ρόλος), υποψήφιος για βραβείο Α΄ ανδρικού ρόλου, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Καθηγητής υποκριτικής και Ιστορίας θεάτρου, δραματολογίας. Διδάσκει υποκριτική, αυτοσχεδιασμό και στοιχεία σκηνοθεσίας σε θεατρικά εργαστήρια και Δραματικές Σχολές σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λευκωσία. Συνιδρυτής και σκηνοθέτης της εταιρείας τέχνης “Άνευ προηγουμένου”. Ιδρυτής, πρόεδρος, παραγωγός και σκηνοθέτης της εταιρείας τέχνης, “Άνω Θρώσκω” στη Λευκωσία. Συνεργάτης και σύμβουλος για θέματα πολιτισμού και θεάτρου στο Φεστιβάλ Ανδραβίδας – Κυλλήνης. 7.
Διδάσκει εθελοντικά την ελληνική γλώσσα σε μετανάστες και πρόσφυγες.
Πηγή βιογραφικού: KΘΒΕ