Ζέρβας: Σύμπτωμα καθεστωτισμού της διοίκησης Αγγελούδη η fast track μεθόδευση δανείου 30 εκατ.ευρώ μέσα στο κατακαλόκαιρο
Για καθεστωτισμό κατηγορεί τη διοίκηση Αγγελούδη ο επικεφαλής της παράταξης «Ναι στη Θεσσαλονίκη», Κωνσταντίνος Ζέρβας με αφορμή το θέμα της λήψης δανείου ύψους 30 εκατ. ευρώ για τον δήμο Θεσσαλονίκης.
Σε ανακοίνωσή του ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης κάνει λόγο για «μεθόδευση της fast-track διαδικασίας εισαγωγής του σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την επόμενη εβδομάδα, μέσα στην αιχμή της τουριστικής περιόδου» τονίζοντας πως «είναι τραγικό σύμπτωμα μιας Διοίκησης που πρόλαβε να αισθάνεται και να λειτουργεί με νοοτροπία καθεστώτος -«κάνω ότι θέλω επειδή μπορώ»- ουσιαστικά πίσω από τη πλάτη των πολιτών».
Αναλυτικά η ανακoί΄νωση του Κ. Ζέρβα:
Το δάνειο ύψους 30.000.000 € με το οποίο ετοιμάζεται να επιβαρύνει η Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης τους πολίτες και τις επόμενες Διοικήσεις, ξεκινώντας με την εισαγωγή του στη σημερινή συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής, εγείρει σημαντικά ερωτήματα! Όμως η μεθόδευση της fast-track διαδικασίας εισαγωγής του σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την επόμενη εβδομάδα, μέσα στην αιχμή της τουριστικής περιόδου, είναι τραγικό σύμπτωμα μιας Διοίκησης που πρόλαβε να αισθάνεται και να λειτουργεί με νοοτροπία καθεστώτος -«κάνω ότι θέλω επειδή μπορώ»- ουσιαστικά πίσω από τη πλάτη των πολιτών!
Η Διοίκηση επιχειρεί ουσιαστικά να αποφύγει μια ουσιαστική διαβούλευση και τον επαρκή δημόσιο διάλογο για μια σειρά προβληματισμών:
1ον) Τα 30.000.000 € του δανείου σήμερα, θα κοστίσουν πάνω από 50.000.000 με βάση τους όρους και τη διάρκειά του που δεσμεύει προκαταβολικά τις Διοικήσεις του Δήμου και τους Θεσσαλονικείς, σε βάθος δεκαετιών!
2ον) Φέρνει τεράστιο δάνειο ενώ εισπράττει ήδη από τους δημότες αυξημένα δημοτικά τέλη κατά 65% σε σύγκριση με το 2023!
3ον) Φέρνει τεράστιο δάνειο όταν προβάλει ότι ήδη επιτυγχάνει πλεονασματικούς προϋπολογισμούς!
4ον) Επικαλείται για τη λήψη του δανείου, την εφαρμογή του Κλιματικού Συμφώνου Πόλης που υπέγραψαν το 2023 η Διοίκηση Ζέρβα και 22 φορείς της πόλεις (με τεχνικό σύμβουλο το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης ΕΚΕΤΑ), για τη συμμετοχή στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα των «100 κλιματικά ουδέτερων πόλεων». Μόνο που η εμπλοκή της ΕΤΕπ στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, δεν συνεπάγεται υποχρεωτική λήψη δανείου από τον Δήμο, αλλά αποτελεί ένα εργαλείο ενεργοποίησης του ιδιωτικού τομέα για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος. Στόχος ήταν η μόχλευση του μέγιστου δυνατού ύψους κονδυλίων από το συνδυασμό ιδίων, εθνικών, ευρωπαϊκών πόρων και ιδιωτικών κεφαλαίων. Και όχι η προσθήκη ενός ακόμα δανείου που θα πληρώσουν… οι επόμενοι και οι μεθεπόμενοι!
Αυτή είναι η φιλοσοφία της σημερινής διοίκησης που δύο χρόνια τώρα αποδεικνύει πως το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να πορεύεται… με τα έτοιμα! Και θέλει να αποκρύψει την αδυναμία της να ασκήσει το αποτελεσματικό management που προϋποθέτει η ενεργοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων με την αξιοποίηση της ΕΤΕπ.
5ον) Χρησιμοποιεί το ίδιο καμουφλάζ για να χρηματοδοτήσει έργα που δεν έχουν καμία σχέση με τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας -ακόμα κι αν αυτό δεν αναιρεί τη χρησιμότητά τους για την πόλη- με κίνδυνο όμως να εκτεθεί ο Δήμος έναντι της ΕΕ.
Στην εισήγηση προς τη Δημοτική Επιτροπή για το δάνειο, περιλαμβάνονται έργα ασφαλτοστρώσεων και αποκατάστασης πεζοδρομίων με συνολικό προϋπολογισμό τα 14 εκ. ευρώ, για τα οποία οι διαγωνιστικές διαδικασίες βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και έχει ληφθεί απόφαση ανάληψης πολυετούς υποχρέωσης από ιδίους πόρους. Γεννάται εύλογα το ερώτημα αν όντως η ανάληψη αυτών των υψηλών οικονομικών υποχρεώσεων για τα επόμενα τρία ή τέσσερα χρόνια είναι όντως εφικτή, χωρίς να γίνεται υπέρβαση των ανωτάτων ορίων δαπανών των δεσμευτικών στόχων και των επιδιωκόμενων αποτελεσμάτων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ), του Δήμου Θεσσαλονίκης. Αλλιώς γιατί να υπάρξει έντοκος δανεισμός εφόσον ο Δήμος έχει ήδη εκτιμήσει ότι θα διαθέσει τα χρήματα από τους υπάρχοντες πόρους του;
6ον) Θέλει να αποκρύψει ότι εμφανώς είχε προσχεδιάσει τη λήψη του συγκεκριμένου δανείου από την ΕΤΕπ, για λόγους άσχετους προς το Κλιματικό Σύμφωνο, γεγονός που φάνηκε ήδη κατά την κατάρτιση του τεχνικού προγράμματος του Δήμου. Θυμίζουμε ότι σ` αυτό η Διοίκηση είχε εγγράψει έργα με πηγή χρηματοδότησης «δάνειο από την ΕΤεΠ» βάσει… αλληλογραφίας του δημάρχου με την τράπεζα.
7ον) Δεν θέλει να καταλάβουν οι πολίτες ότι τραπεζικός δανεισμός μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τους ΟΤΑ αφού όμως εξαντληθούν οι άλλες δυνατότητες εξασφάλισης και εξοικονόμησης πόρων και όχι μια λύση εξασφάλισης δημοσιονομικού χώρου για την διατήρηση του ρυθμού επικοινωνιακών χρηματοδοτήσεων της Διοίκησης προς δράσεις, συλλόγους και φορείς, που συχνά έρχονται προς έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο… μήνες αφού έχουν διατεθεί και ξοδευτεί τα χρήματα.
8ον) Δεν θέλει να θυμηθούν οι πολίτες πως ο Δήμος είναι ήδη επιβαρυμένος ως το 2042 με την αποπληρωμή ενός μεγάλου δανείου που έλαβε η Διοίκηση του αείμνηστου Γιάννη Μπουτάρη, ύψους 20.000.000 ευρώ και το οποίο αποτέλεσε την αφορμή διαφοροποίησης του τότε δημοτικού συμβούλου Κωνσταντίνου Ζέρβα.
Τότε, βέβαια, υπήρχε το σοβαρό επιχείρημα πως το δάνειο ελήφθη υπό την πίεση μιας μακράς οικονομικής κρίσης και των επιπτώσεων των μνημονίων. Είναι δε γεγονός πως σημαντικό μέρος του αξιοποιήθηκε από την Διοίκηση Ζέρβα μέσα στη χειρότερη δυνατή οικονομική συγκυρία (μεταμνημονιακή προσαρμογή, πανδημία, ενεργειακή κρίση) και με τα δημοτικά τέλη μειωμένα, για την ανακούφιση πολιτών και επιχειρήσεων.
Στην τρέχουσα συγκυρία που προβάλλεται ως περίοδος ανάπτυξης και πλεονασμάτων σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, ενώ «τρέχουν» προγράμματα ΕΣΠΑ, χρηματοδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα, αυξημένοι Εθνικοί Πόροι, η σημερινή Διοίκηση δεν φαίνεται να έχει κανένα ελαφρυντικό για την εκ νέου επιβάρυνση της πόλης και των πολιτών με ένα ακόμα μεγαλύτερο δάνειο, με ψεύτικες αιτιάσεις και ύποπτη βιασύνη αποφυγής του ουσιαστικού διαλόγου.
Η παράταξη «Ναι στη Θεσσαλονίκη» καλεί την Διοίκηση να ακυρώσει το σχέδιο προσχηματικής εισαγωγής του δανείου προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο μέσα στο κατακαλόκαιρο και να μεταθέσει τη συζήτηση σε χρόνο που θα εξυπηρετεί την πληρέστερη δυνατή ενημέρωση των πολιτών της Θεσσαλονίκης, δηλαδή μέσα στον ερχόμενο Σεπτέμβρη! Και να συζητήσουμε τότε με νηφαλιότητα το πλάνο σχεδιασμού και χρηματοδότησης των έργων για την ανάπτυξη της πόλης μας.
Κάθε άλλη απόφαση, όποιες προσχηματικές αιτιάσεις κι αν τη συνοδεύσουν – μαζί με την πάγια λασπολογία για το παρελθόν – θα είναι αδικαιολόγητη και θα αποτελεί ομολογία όλων των προαναφερθέντων!