Θέμα Theopinion: Το θέατρο της Θεσσαλονίκης εν μέσω περιορισμών
Πώς αντιμετωπίζει ο χώρος την πανδημία και τα μέτρα που έφερε η εξάπλωση της Όμικρον.
Ο χώρος του πολιτισμού είναι από αυτούς που επλήγησαν βαθύτατα από την πανδημία, με μεγάλους χαμένους τους συντελεστές του και το κοινό που διψούσε για ψυχαγωγία σε αυτή τη δύσκολη εποχή.
Το θέατρο φάνηκε να ανακάμπτει την καλοκαιρινή περίοδο με τις θερινές παραστάσεις να γίνονται γρήγορα sold out και τη Θεσσαλονίκη να φιλοξενεί αξιόλογες παραγωγές. Το Φθινόπωρο παρουσίασε την ίδια εικόνα περίπου, με τη μετάλλαξη Όμικρον να έρχεται αργότερα και να προσθέτει ένα εμπόδιο σε αυτή την καλή πορεία.
Κάποια θέατρα μπορεί να ήταν γεμάτα, μιας και το πρωτόκολλο επιτρέπει 100% πληρότητα με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης, ωστόσο κάποια άλλα δυσκολεύτηκαν και δυσκολεύονται ακόμα, με αρκετούς παραγωγούς να μη τολμούν να «ανεβάσουν» κάτι νέο.
Ένα άλλο φαινόμενο που παρατηρείται και είναι λυπηρό, είναι ότι απουσιάζουν σε μεγάλο ποσοστό οι ομαδικές κρατήσεις, είτε από σχολεία, είτε από συλλόγους, κάτι που συνηθίζονταν πριν μας «χτυπήσει την πόρτα» η πανδημία.
Ο διαχειριστής του θεάτρου «Αμαλία», Θανάσης Κατσικάς, σχολιάζοντας τη νέα πραγματικότητα του χώρου στο TheOpinion, έκανε λόγο για μια κατάσταση «αργού θανάτου». Πολλές είναι οι παραστάσεις που «κατεβαίνουν» στην Αθήνα, ενώ στη Θεσσαλονίκη «λίγες κατορθώνουν να έχουν έναν ικανοποιητικό αριθμό θεατών, ώστε να μπορέσουν τα θέατρα να επιβιώσουν από μόνα τους».
Στον κορονοϊό και τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βιώνουμε, ήρθε να προστεθεί και η κακοκαιρία, λειτουργώντας ως ανασταλτικός παράγοντας για την «επίσκεψη» κάποιου στο θέατρο. «Είμαστε σε μια στάση αναμονής» σημειώνει ο κ. Κατσίκας προσθέτοντας ότι «απλά περιμένουμε να περάσει ο χειμώνας. Κυριολεκτικά και μεταφορικά».
Η φωτεινή πλευρά
Από την πλευρά της η Ρίτα Σίσιου, διοργανώτρια θεατρικών παραγωγών, έδωσε ένα άκρως αισιόδοξο μήνυμα, καθώς όπως λέει μπορεί οι συνθήκες να είναι δύσκολες για όλους τους χώρους, αλλά το τελευταίο διάστημα παρατηρεί γεμάτες αίθουσες κυρίως από νέους ανθρώπους. «Με χαροποιούν ιδιαίτερα οι κατάμεστες αίθουσες με νεαρό κόσμο, τις οποίες επιθυμούσαμε εδώ και πολύ καιρό να δούμε. Πόσω μάλλον όταν αυτό φτάνει πληρότητα στο 100%», σημειώνει στο TheOpinion.
Χαρακτηριστικό είναι όπως ανέφερε ότι οι παραστάσεις ‘Mute’ με τον Γιώργο Χρυσοστόμου, «Κατερίνα» με τη Λένα Παπαληγούρα και «Οι κάτω απ’ τα αστέρια» με τη Λίλα Μπακλέση και τον Κωνσταντίνο Μπιμπή, ήταν sold out το προηγούμενο τετραήμερο στη Θεσσαλονίκη.
Το θέατρο πλέον αποτελεί μια διέξοδο στη διασκέδαση, η οποία πλέον έχει «χαθεί» με τον «παραδοσιακό» τρόπο πίσω από τα αυστηρά μέτρα κατά του κορονοϊού για πολλούς. Βασικός στόχος; Οι καλές παραγωγές φυσικά!
Οι παραγωγές προσαρμόζονται όπως είναι αναμενόμενο στα δεδομένα, με την κυρία Σίσιου να τονίζει πως τα θέατρα «Αριστοτέλειον» και «Αυλαία», φροντίζουν να υπάρχουν χρονικά διαστήματα μεταξύ των παραστάσεων ώστε αν κάποια παράσταση αναβληθεί λόγω κρουσμάτων, η νέα ημερομηνία προβολής της να είναι κοντινή, ενώ προτιμούνται οι μονόλογοι ή οι μικροί θίασοι.
Το θέατρο, όπως τόνισε ο Θανάσης Κατσίκας, έχει μάθει να επιβιώνει και να αναβιώνει από τις στάχτες του. Μπορεί αυτό το διάστημα να μετρά «πληγές», όμως ο κόσμος που το αγαπά και το επιλέγει σύντομα θα γυρίσει στις θέσεις του και οι μεγάλες παραγωγές θα επιστρέψουν, όταν το επιτρέψει η κατάσταση.