Θέμα TheOpinion – Κτηματολόγιο: Το νέο…. after της Θεσσαλονίκης
Θα μπορούσε να τεθεί και σαν κουίζ: σε ποιο σημείο στη Θεσσαλονίκη βρίσκεις σίγουρα κόσμο συγκεντρωμένο κάθε μέρα από τις 6 τα ξημερώματα, με την «ουρά» να διατηρείται ακόμη και έως το μεσημεράκι; Όχι, η σωστή απάντηση δεν είναι έξω από μπαράκια στα Λαδάδικα. Η σωστή απάντηση βρίσκεται στην άλλη άκρη της Τσιμισκή, εκεί, στο κτιριακό συγκρότημα της ΧΑΝΘ, έξω από τα γραφεία του Κτηματολογίου.
Και μπορεί τυπικά η υπηρεσία να ανοίγει στις 8.30 το πρωί, ωστόσο «προαπαιτούμενο» αν θέλεις να έχεις μια ελπίδα να εξυπηρετηθείς εντός της ημέρας, είναι να εγγράψεις πάνω – πάνω το όνομά σου στη λίστα που από τα ξημερώματα καταρτίζεται έξω από τα γραφεία. Εξ ου και η «ουρά» μηχανικών, δικηγόρων, πολιτών και οποιουδήποτε άλλου έχει αποφασίσει να χάσει απίστευτο χρόνο, με μεγάλη μάλιστα πιθανότητα στο τέλος της μέρας (του ωραρίου δηλαδή) να μην καταφέρει να εξυπηρετηθεί…
Στην εποχή που τα πάντα γίνονται ψηφιακά, η χειρόγραφη λίστα εξακολουθεί να παίζει σημαντικότατο ρόλο στο Κτηματολόγιο της Θεσσαλονίκης, αλλά και της Νεάπολης, όπως μας ενημερώνουν μηχανικοί, όπου μάλιστα εκτιμάται ότι η κατάσταση μπορεί να είναι και χειρότερη…Κι αν το πρόβλημα είναι γνωστό εδώ και 1,5 χρόνο και με το πέρασμα των μηνών γιγαντώνεται, παρά μειώνεται, γιατί η λύση δεν έχει δοθεί ακόμη;
10.000 εκκρεμείς υποθέσεις, ούτε… τέσσερα «ταμεία»!
«Οι διαδικασίες προχωρούν, αλλά το πρόβλημα παραμένει», επισημαίνει μιλώντας στο The Opinion ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Φινοκαλιώτης, όταν του ζητάμε να… συνοψίσει την κατάσταση.
Εντός των ημερών πιάνουν δουλειά, τουλάχιστον, ως front desk οι πρώτοι 20 δικηγόροι, μέλη του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, που θα αναλάβουν τον λεγόμενο έλεγχο των εκκρεμών πράξεων, προκειμένου να δίνεται επιτέλους πιο γρήγορα το ανάλογο πιστοποιητικό, που απαιτείται για την εξυπηρέτηση των πολιτών για διάφορες εργασίες στο Κτηματολόγιο.
Μετά από προγραμματική σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ του Δικηγορικού Συλλόγου και του φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο» οι 20 αυτοί δικηγόροι (με 20 αναπληρωτές) θα αναλάβουν μεταξύ άλλων το έλεγχο και την ασφαλή καταχώρηση των αποτελεσμάτων στη βάση δεδομένων του Κτηματολογίου στη Θεσσαλονίκη. Οι πράξεις αυτές που εκκρεμούσαν ανέρχονταν τον Φεβρουάριο στις 10.000(!), ενώ υπάρχουν βάσιμες εκτιμήσεις ότι τώρα πλέον θα έχουν αυξηθεί ακόμη περισσότερο.
«Ακόμη και οι δικηγόροι αυτοί, οι οποίοι ολοκλήρωσαν την εκπαίδευσή τους και από μέρα σε μέρα εγκαθίστανται, αποτελούν “ασπιρίνη” στο πρόβλημα με την ταλαιπωρία και τις ουρές των πολιτών στα Κτηματολόγια τόσο της Θεσσαλονίκης όσο και της Νεάπολης. Τέσσερα ταμεία εξυπηρετούν τον κόσμο στη Θεσσαλονίκη, δύο στη Νεάπολη, αν δεν κάνω λάθος», προσθέτει ο κ. Φινοκαλιώτης.
«Κλειδί» η θέση προϊσταμένου
Ουσιαστικά στο εξής οι Προϊστάμενοι των κτηματολογικών γραφείων χάνουν το δικαίωμα ελέγχου στις πρώτες εγγραφές, το οποίο πλέον αποκτούν οι δικηγόροι.
Αλλά… ποιοι προϊστάμενοι; Μόλις στις 5 Μαΐου έληξε η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων των ενδιαφερομένων να αναλάβουν θέση προϊσταμένου στο Κτηματολογικό γραφείο της Θεσσαλονίκης. Μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ώστε ο νέος προϊστάμενος να μπει στο γραφείο του και να αναλάβει καθήκοντα, έχει ακόμη να περάσει αρκετό διάστημα.
Με την ανάδειξη πάντως ατόμου για τη θέση αυτή θα ανοίξει ο δρόμος και για την αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων και την προώθηση ηλεκτρονικών διαδικασιών και στο Κτηματολόγιο της Θεσσαλονίκης (αν και σύμφωνα με την ολομέλεια των δικηγορικών συλλόγων της χώρας προβλήματα έχουν παρατηρηθεί και σε αυτές τις διαδικασίες στα κτηματολογικά γραφεία στα οποία ήδη λειτουργούν).