Θέμα TheOpinion – Επέκταση παλιάς παραλίας: Χρονοδιαγράμματα, «αγκάθια» και επόμενες κινήσεις
Το φθινόπωρο, με τον ηλεκτρονικό ανοιχτό διαγωνισμό για τον ανάδοχο που θα αναλάβει τις μελέτες εφαρμογής, θα δοθεί η συνέχεια στο μεγαλεπήβολο έργο της επέκτασης της παλιάς παραλίας της Θεσσαλονίκης προς τη θάλασσα. Ήδη, ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών ολοκληρώθηκε και πριν λίγες μέρες δόθηκαν στη δημοσιότητα τα τρία βραβεία και οι τρεις εξαγορές.
Η επέκταση της παλιάς παραλίας στη θάλασσα είναι ένα έργο που πολλοί τόλμησαν να βάλουν στην ατζέντα της πόλης στο παρελθόν , αλλά ουδείς… τόλμησε να προχωρήσει για διάφορους λόγους. Είναι αξιοσημείωτο ότι ακόμη και ο Εμπράρ το είχε στις προτάσεις του, ενώ από την ιστορική αυτή αναδρομή δεν θα μπορούσε να απουσιάζει η θύελλα αντιδράσεων που είχε προκληθεί με την πρόταση, επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα, για επίχωση μεγάλης έκτασης στη θάλασσα, δημιουργία αυτοκινητοδρόμου και υπόγειου πάρκινγκ.

Κατά βάση η σημερινή εικόνα της παλιάς παραλίας σε ό,τι αφορά τα μέτρα που καταλαμβάνει είναι ίδια με αυτή του 1904, στο πλαίσιο της κατασκευής του λιμανιού της πόλης, με την ανάδοχο τότε του έργου να αναλαμβάνει και το κρηπίδωμα έως τον Λευκό Πύργο.
Πρόβλημα οι αδειοδοτήσεις
Ήδη το έργο είχε εγγραφεί στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Θεσσαλονίκης για το 2020, με τις επαφές των επικεφαλής των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου να κάνουν από το 2019 συναντήσεις με την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, στην οποία ανήκει η παραλία και από την οποία δόθηκαν οδηγίες για τη διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθηθεί. Στην ατζέντα των συναντήσεων και οι Εφορείες Νεοτέρων Μνημείων και Εναλίων Αρχαιοτήτων.
«Όλο το προηγούμενο διάστημα και μέχρι να ολοκληρωθεί ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών, που ανέδειξε τις συγκεκριμένες προτάσεις, κάναμε προεργασία με την Κτηματική Υπηρεσία και άλλους φορείς για την απαραίτητη παραχώρηση του αιγιαλού (σ.σ. το ίδιο είχε γίνει και στη Νέα Παραλία με αφορμή την ανάπλασή της). Ο χώρος δεν ανήκει στον δήμο, στην κυριότητά του είναι το κομμάτι μέχρι το μέσον περίπου του σημερινού κρηπιδώματος», τονίζει στο The Opinion ο Δημήτρης Μήτρου, τεχνικός σύμβουλος του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα.
Έχει γίνει λοιπόν ο «οδικός χάρτης», έχουν καταγραφεί δηλαδή αναλυτικά τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθηθούν σε επίπεδο αδειοδοτήσεων. “Ωστόσο, για να γίνει η αίτηση για παραχώρηση πρέπει να έχουν γίνει οι μελέτες εφαρμογής που θα προσδιορίζουν τη ζώνη της παραχώρησης κι αυτό μας οδηγεί στο δεύτερο μεγάλο βήμα του όλου σχεδιασμού μας, της εκπόνησης των μελετών εφαρμογής”, εξηγεί ο κ. Μήτρου.

Τι ακολουθεί κατά σειρά
«Ήδη οι τεχνικές υπηρεσίες δουλεύουν τα τεύχη δημοπράτησης ώστε το φθινόπωρο να έχουμε ανοιχτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό για τις μελέτες. Στόχος μας έως τις αρχές του 2023 να έχουμε μελετητές που θα μπορούν να ολοκληρώσουν τις μελέτες εφαρμογής στα τέλη του 2023. Ευελπιστούμε στις αρχές του 2024 να δημοπρατηθεί το έργο», προσθέτει ο τεχνικός σύμβουλος του Δημάρχου.
Για τις μελέτες έχει ήδη εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για έργα τουρισμού. «Όσο για την υλοποίηση του έργου, όταν αυτό θα είναι πλέον έτοιμο για δημοπράτηση, εκτιμάμε ότι θα έχει ανοίξει η νέα προγραμματική περίοδος του ΕΣΠΑ, προκειμένου να υποβάλουμε εκεί πρόταση για χρηματοδότηση», προσθέτει ο κ. Μήτρου.