Τα σιδηροδρομικά έργα που σχεδιάζονται στη Θεσσαλονίκη – Ποια σχήματα τα διεκδικούν
Τα έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που θα γίνουν στη χώρα τα επόμενα χρόνια, αντιστοιχούν σε συνολική αξία 4 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η αρχική φάση του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε σήμερα με την κατάθεση ενδιαφέροντος, αφού είχε λάβει και εβδομαδιαία παράταση. Στόχος των έξι έργων που αναβαθμίζουν το ελληνικό δίκτυο και συνδέουν τον σιδηρόδρομο με μεγάλα λιμάνια είναι να καταστεί η Ελλάδα περιφερειακό logistics hub στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
Σύμφωνα με πληροφορίες του Οικονομικού Ταχυδρόμου, το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων στην ιστορία της χώρας, διεκδικούν τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat, Άκτωρ – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ – Alstom. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΡΓΟΣΕ, για κάθε έναν από τους έξι διαγωνισμούς, η εταιρεία θα εξετάσει τους Φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, που υποβλήθηκαν στην παρούσα Α΄ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας και θα προσκαλέσει τους υποψηφίους, που πληρούν τα Κριτήρια Ποιοτικής Επιλογής, να συμμετάσχουν στη επόμενη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Αυτή περιλαμβάνει δύο στάδια, τη διενέργεια διαλόγου και την υποβολή προσφορών.
Τα έξι σιδηροδρομικά έργα είναι τα εξής:
- Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ
- Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ
- Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ
Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, για την περίπτωση της παραγωγικής διάρθρωσης και της οικονομικής ευημερίας της Θεσσαλονίκης, τα δύο αυτά έργα έχουν κορυφαία σημασία, τόσο αναφορικά με τη διαλειτουργικότητα του λιμανιού και τη μετατροπή του σε διεθνές κέντρο εμπορίου, όσο και σε σχέση με την βιωσιμότητα της Δυτικής Θεσσαλονίκης ως περιοχής που φιλοξενεί μεγάλο όγκο κατοικιών και παραγωγικών εγκαταστάσεων.