Οι αυξήσεις, το «καπέλο» της BEAT και ο ανταγωνισμός στις εφαρμογές για ΤΑΞΙ στη Θεσσαλονίκη

Στα 2 ευρώ η κλήση taxi μέσω της ΒΕΑΤ. Τα apps για ταξί στη Θεσσαλονίκη. Επαγγελματίες οδηγοί μιλούν στο TheOpinion.

Οι αυξήσεις, το «καπέλο» της BEAT και ο ανταγωνισμός στις εφαρμογές για ΤΑΞΙ στη Θεσσαλονίκη

“Καπέλο” ύψους δύο ευρώ θα μπαίνει στο εξής σε κάθε κλήση για ταξί μέσω της δημοφιλούς – και στη Θεσσαλονίκη – εφαρμογής BEAT, όπως επισήμως ανακοίνωσε η εταιρία, επικαλούμενη τις αυξήσεις στο κόστος λειτουργίας των ταξί.

Το αυξημένο αυτό κόστος (με πρώτο και καλύτερο αυτό των καυσίμων) οδηγεί, άλλωστε, και σε αυξήσεις στα κόμιστρα των ταξί, μετά από αίτημα των ίδιων των αυτοκινητιστών προς το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με τη χαμηλότερη χρέωση να φτάνει πλέον στα 4 ευρώ και την πτώση σημαίας να ξεκινά από το 1,80 ευρώ, όπως τονίζει στο The Opinion ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Θεσσαλονίκης “ Ο Ερμής”, Κλήμης Λεοντιάδης.

Το “δωρεάν” που έγινε 2 ευρω

“Δυστυχώς είναι αδύνατον σήμερα να συνεχίσουμε με το ίδιο μοντέλο λειτουργίας», υποστηρίζει η BEAT στην ανακοίνωσή της προς τους πελάτες και επικαλείται τα αυξημένα κόστη για να δικαιολογήσει την αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική της.

“Με τη ζήτηση για υπηρεσίες ταξί να αυξάνεται συνεχώς και συνολικά 61% σε σχέση με το 2019, είναι δύσκολο για τους οδηγούς να τα βγάλουν πέρα, και παράλληλα να συνεργάζονται με εφαρμογές. Το υψηλό πλέον κόστος λειτουργίας ενός ταξί σε συνδυασμό με μια από τις χαμηλότερες τιμές ταξί στην Ευρώπη και τη συνειδητή επιλογή του ΒΕΑΤ να αποδίδει φόρους στο ελληνικό κράτος και όχι στο εξωτερικό, καθιστούν αναγκαία μια αλλαγή”, τονίζει η BEAT και προσθέτει ότι πλέον “σε όλες τις κλήσεις ταξί μέσω του ΒΕΑΤ θα υπάρχει κόστος προμίσθωσης €1,92 έως €2. Αυτή η αλλαγή θα ενισχύσει το εισόδημα των οδηγών μας και θα μας επιτρέψει να εξυπηρετήσουμε περισσότερους πελάτες”.

10-12% προμήθεια σε κάθε διαδρομή

Για αρκετούς αυτοκινητιστές, η αύξηση αυτή ήταν αναμενόμενη, αφού, όπως εξηγούν μιλώντας στο The Opinion, το τελευταίο διάστημα ολοένα και περισσότεροι οδηγοί “γυρνούν την πλάτη” στις εταιρίες που κρύβονται πίσω από τις εφαρμογές, λόγω της ούτως ή άλλως υψηλής προμήθειας που παρακρατούν σε κάθε διαδρομή και η οποία ανέρχεται στο 10 με 12%.

“Σε 100 ευρώ είσπραξη με 15 ώρες δουλειάς μονοβάρδια που πεθαίνουμε στο κάθισμα ή που είναι η μέση είσπραξη, το 10% παίρνει η προμηθεύτρια εταιρεία, 25% καύσιμα 15% συντήρηση οχήματος ασφάλεια πλυντήριο 5% απόσβεση οχήματος 15% εισφορά ΟΑΕΕ . Μένει 30% προ φόρων 26% μεροκάματο για ιδιοκτήτη ολόκληρου ταξί. Αν μιλάμε για 2 συνεταίρους δεν υπάρχει μεροκάματο η για να κυριολεκτούμε είναι απλήρωτες οι εισφορές ΟΑΕΕ και οι φόροι για να μπορέσουμε να ζήσουμε”, περιγράφει ο γραμματέας του ΣΑΤΑ, Κώστας Δήμου.

Οι εφαρμογές για ταξί στη Θεσσαλονίκη

ΒΕΑΤ, UBER, Taxiplon, Easy Taxi, Taxaki free taxi app, Taxi 18300, TaxiClub είναι οι εφαρμογές που μπορούν να φέρουν ταξί στο σημείο που βρίσκεσαι στη Θεσσαλονίκη, με δωρεάν “κλήση” προς το παρόν (εκτός από την BEAT) με κάποιες να είναι περισσότερο αποτελεσματικές από ό,τι άλλες.

Σε κάποιες, η συμμετοχή των οδηγών ταξί είναι μεγαλύτερη σε σύγκριση με τις υπόλοιπες. Έχουν, όμως, μια βασική διαφορά: οι δύο τελευταίες είναι εφαρμογές που δημιουργήθηκαν απευθείας από ήδη υπάρχουσες εταιρίες ραδιοταξί που δραστηριοποιούνται στην πόλη εδώ και χρόνια, ενώ και το taxaki είναι εφαρμογή που δημιούργησαν οδηγοί ταξί της πόλης.

Οι υπόλοιπες είναι εφαρμογές εταιριών που παίζουν τον ρόλο του μεσάζοντα μεταξύ του πελάτη και του οδηγού ο οποίος έχει συμβληθεί με αυτές. Οι εταιρίες αυτές είναι ωστόσο που – και με τη “δυνατή” διαφήμιση – καθιέρωσαν αυτόν τον νέο τρόπο κλήσης ταξί, στο οποίο… σύστησαν τον μαγικό κόσμο των εφαρμογών μέσω κινητής τηλεφωνίας.

«Έκρηξη» στη ζήτηση και οι… παγίδες

Και πράγματι. Πριν από περίπου δέκα χρόνια, όταν έκαναν την εμφάνισή τους οι πρώτες εφαρμογές ταξί για κινητά, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει ότι θα άλλαζαν τόσο πολύ οι συνήθειες των πελατών ταξί. Η “έκρηξη” στη χρήση κινητών που στην ουσία έγιναν… προέκταση των χεριών μας οδήγησε και σε “έκρηξη” στη χρήση αυτών των εφαρμογών, που με λίγα κλικ έφερναν το ταξί στο σημείο που θέλαμε, ακόμη και στο πιο απομακρυσμένο. Ολοένα και περισσότεροι οδηγοί ταξί εγγράφηκαν σε δημοφιλείς εφαρμογές, όπως η Uber και η Beat, με τη δεύτερη να παραμένει ακόμη η δημοφιλέστερη μεταξύ όσων εξακολουθούν να υπάρχουν.

Ωστόσο, από ένα σημείο και μετά, οι επαγγελματίες οδηγοί άρχισαν να κάνουν απεγγραφή από αυτές τις εφαρμογές, ενώ και οι συνδικαλιστές του κλάδου με δηλώσεις τους στηλίτευαν τη “δημιουργία καρτέλ στον κλάδο, με στόχο την πλήρη διάλυσή του, προς όφελος των πάσης φύσεως μεσαζόντων-συμφερόντων που κρύβονται πίσω από αυτές τις εφαρμογές».

Οι επαγγελματίες οδηγοί εξηγούν στο The Opinion πως ένα ακόμη πρόβλημα είναι πως οι πληρωμές από τις εταιρίες γίνονται με κάρτα, ενώ οι ίδιοι επιζητούν την άμεση ρευστότητα.  Κάποιοι, επίσης, επικαλούνται “προβλήματα συνεννόησης” με την BEAT η οποία σε κάποιες περιπτώσεις έθεσε εκτός εφαρμογής κάποιους οδηγούς επικαλούμενη λόγους ωραρίου κ.α., ενώ “στηλιτεύουν” και την πολιτική που ισχύει σε περίπτωση ακύρωσης της διαδρομής (φτάνουν στο σημείο, αλλά ο πελάτης έχει φύγει), για την οποία δεν αποζημιώνονται.

 

Εμπιστοσύνη στα apps των επαγγελματιών

“Στη Θεσσαλονίκη, ο περισσότερος κόσμος εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τον παραδοσιακό τρόπο κλήσης ταξί, μέσω των τηλεφωνικών κέντρων των ραδιοταξί. Τα άτομα πιο νεαρής ηλικίας, βέβαια, που είναι σαφώς πιο εξοικειωμένα με τη χρήση των τεχνολογιών καταφεύγουν στις εφαρμογές στο κινητό. Εμείς ως Σωματείο στηρίζουμε και καλούμε τον κόσμο να δείχνει εμπιστοσύνη και να προτιμά τις αντίστοιχες εφαρμογές στις οποίες έχουν ήδη προχωρήσει οι εταιρίες των ραδιοταξί στη Θεσσαλονίκη, οι εταιρίες δηλαδή των ίδιων των επαγγελματιών”, επισημαίνει μιλώντας στο The Opinion ο πρόεδρος του σωματείου των ταξί στη Θεσσαλονίκης, Κλήμης Λεοντιάδης.

Σύμφωνα επίσης με τον ίδιο, στον σχεδιασμό των επαγγελματιών του κλάδου πανελλαδικά είναι η δημιουργία μιας αντίστοιχης εφαρμογής, η οποία ωστόσο παραμένει ακόμη σε επίπεδο σκέψεων.