«Ενδιάμεσος» απευθείας αναθέσεων η ΜΑΘ από τη Διοίκηση Αγγελούδη

«Ενδιάμεσος» απευθείας αναθέσεων η ΜΑΘ από τη Διοίκηση Αγγελούδη

Στοιχεία που καταδεικνύουν την μετατροπή την Αναπτυξιακή Εταιρεία Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ ΑΕ ΑΟΤΑ) σε «φάμπρικα» απευθείας αναθέσεων από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, παρουσίασε σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο ο πρώην Δήμαρχος και νυν επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στο Δημοτικό Συμβούλιο, Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Ο ίδιος τόνισε: «Ας δούμε με στοιχεία πως οι δυνατότητες που παρέχει μια νόμιμη διαδικασία διευκόλυνσης της υλοποίησης έργων, καταστρατηγείται ώστε να μετατραπεί η διαδικασία αυτή σε μηχανισμό δημοσίων σχέσεων, ενώ παρουσιάζεται ως μηχανισμός επίσπευσης, όπως κατ` ελάχιστον μπορεί κάθε καλόπιστος παρατηρητής να συμπεράνει. Διότι ναι μεν υπάρχει το νόμιμο, αλλά υπάρχει και το ηθικό.»

Συγκεκριμένα, οι πραγματικοί αριθμοί απευθείας αναθέσεων που έγιναν μέσω ΜΑΘ για μελέτες έργων που αφορούν το Δήμο Θεσσαλονίκης στις πρόσφατες θητείες είναι:

1. Τελευταία θητεία Μπουτάρη (2014-2019): 0 (Μηδέν) Ευρώ.

2. Τετραετία Ζέρβα (2019-2023): έξι (6) μελέτες συνολικού προϋπολογισμού 193.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Αφορούσαν όλες το έργο των «10 εμπορικών δρόμων» και το ποσό επεστράφη στον Δήμο από το Ταμείο Ανάκαμψης (ως χρηματοδότηση υποέργου), καθώς το Ταμείο Ανάκαμψης απαιτούσε express ολοκλήρωση διαδικασιών έγκρισης εντός του 2022 και ολοκλήρωσης των έργων μέχρι τέλους 2025.

3. Πρώτοι 20 μήνες θητείας Αγγελούδη (2023- σήμερα): 58 μελέτες, συνολικής αξίας 1.500.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Από αυτές, όπως ενημερώσαμε στο Δημοτικό Συμβούλιο χωρίς να λάβουμε σοβαρή απάντηση, οι 18 μελέτες με «σαλαμοποίηση» αφορούν στο έργο του deck της παλιάς παραλίας, ενώ 16 μελέτες με «σαλαμοποίηση» επίσης, αφορούν στο έργο του ποδηλατόδρομου της Θεμιστοκλή Σοφούλη. Παρομοίως, 10 αναθέσεις αφορούν το έργο της πλατείας Διοικητηρίου και 14 αναθέσεις το έργο της πλατείας Δημοκρατίας.

Και ενώ για τα τεχνικά γραφεία μπορεί να χαρακτηριστεί ακόμα και θετική η ύπαρξη εργασιακού αντικειμένου (και των αντίστοιχων κονδυλίων) που μοιράζεται σε πολλούς με την ουσιαστικά κατάτμηση των μελετών, τα κίνητρα της συγκεκριμένης μεθοδολογίας της Διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης που μετατρέπει την ΜΑΘ σε «ενδιάμεσο» απευθείας αναθέσεων τα αφήνουμε στην κρίση των σκεπτόμενων πολιτών.

Η απάντηση του Δήμου:

Τη δική του απάντηση στην ανακοίνωση Ζέρβα έδωσε με ανάρτησή του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης.

Η ανάρτησή του έχει ως εξής: 

«Σχετικά με τις αναφορές του επικεφαλής της μείζονος Αντιπολίτευσης από το βήμα του Δημοτικού Συμβουλίου για τη λειτουργία της Μ.Α.Θ. θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:

Η Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης συνεργάζεται με τη Μ.Α.Θ. Α.Ε. για τις μελέτες που αφορούν σε έργα, απολύτως σύμφωνα με τη νομοθεσία και με γνώμονα τη διασφάλιση της ποιότητας και της ταχύτητας και με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί η Αναπτυξιακή, με όλους τους δήμους – εταίρους της, τις τελευταίες δεκαετίες.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα οι μελέτες για το deck στην παλιά Παραλία ή για τον ποδηλατόδρομο, οι οποίες είναι σύνθετες και απαιτούν τη συνεργασία πολλών διαφορετικών ειδικοτήτων (αρχιτεκτόνων, πολιτικών μηχανικών, μηχανολόγων, περιβαλλοντολόγων κ.ά.). Αυτό σημαίνει, για όσους δεν γνωρίζουν, (ή δεν μπήκαν ποτέ στον κόπο να μάθουν, όπως ο πρώην Δήμαρχος) ότι, ενώ η μελέτη είναι ενιαία, η ανάθεση μπορεί να περιλαμβάνει περισσότερους μελετητές ώστε να καλύπτονται οι απαιτούμενες επιστημονικές ειδικότητες.

Η προηγούμενη Διοίκηση δεν είχε προχωρήσει σε αντίστοιχες μελέτες, γεγονός που εξηγεί το γιατί δεν υπήρχαν ώριμα έργα του Δήμου Θεσσαλονίκης στη ΜΑΘ Α.Ε. ή αλλού.

Το ζήτημα με τη Διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα είναι ότι η ίδια, έκανε πράγματι μόλις δύο-τρεις αναθέσεις, με τη μια από αυτές να αφορούν το μεγαλύτερο έργο που βρίσκεται σήμερα σε εξέλιξη στη Θεσσαλονίκη και αφορά στην ανάπλαση των δέκα μεγάλων εμπορικών δρόμων.

Μία μελέτη, η οποία δρομολογήθηκε από ένα γραφείο στον Πύργο Ηλείας και η οποία είχε παράδοση εντός, μόλις, τριών μηνών!

Η συγκεκριμένη μελέτη παρουσιάζει τόσο χτυπητές αδυναμίες και προβλήματα τα οποία επιχειρείται να διορθωθούν ακόμα και σήμερα, κατά τη φάση υλοποίησης του έργου, με αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις στη ολοκλήρωσή τους.

Όσον αφορά τις υπόνοιες για τις μελέτες και τα έργα που δρομολογεί η σημερινή διοίκηση, οι δημότες βλέπουν ποιοι είναι αυτοί που επιτάχυναν διαγωνισμούς που είχαν «βαλτώσει», που εξασφάλισαν μεγαλύτερες εκπτώσεις και έβαλαν σε τροχιά υλοποίησης σημαντικά έργα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε:

•Το Ξύλινο deck στην παλιά Παραλία.

Αφορούσε μια μελέτη 1,8 εκ. ευρώ, την οποία παρέλαβε για να υπογράψει η σημερινή Διοίκηση το 2024. Με βάση το χρονοδιάγραμμα της προηγούμενης δημοτικής Αρχής, η μελέτη αυτή θα παραδιδόταν στο τέλος του 2026, στη συνέχεια θα προκηρυσσόταν το έργο στο τέλος του 2027, ώστε να παραδοθεί μετά από 2 με 2,5 χρόνια, περίπου το 2030.

Η σημερινή Αρχή κατάφερε να μειώσει το κόστος κατά παραπάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ. Η ΜΑΘ Α.Ε. ετοίμασε την προμελέτη και σε χρόνο ρεκόρ, από τον Ιούλιο μέχρι σήμερα, βρισκόμαστε κοντά στην έγκριση των περιβαλλοντικών μέτρων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Στο τέλος του έτους το έργο παίρνει τον δρόμο της προκήρυξης, τρία χρόνια πριν προκηρυχθεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της Διοίκησης Ζέρβα. Σημειώνεται πως το έργο μελετούν 18 επιστήμονες, -για τους οποίους ο κ. Ζέρβας “ανακάλυψε” τις απευθείας αναθέσεις- στον «πυρήνα» των οποίων βρίσκεται ο άνθρωπος που κέρδισε το αρχιτεκτονικό βραβείο του διαγωνισμού που είχε κάνει η ίδια η προηγούμενη διοίκηση.

•Πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας.

Το έργο είχε δημοπρατηθεί, αλλά ο ανάδοχος αποζημιώθηκε για να… αποχωρήσει. Η σημερινή Διοίκηση κινήθηκε άμεσα, το δημοπράτησε και το έργο θα ξεκινήσει μέσα στο έτος.

Θα μπορούσαν να αναφερθούν πολλά ακόμη παραδείγματα, όπως το έργο της Γειτονιάς Παπάφη, όπου η σημερινή διοίκηση κατάφερε να μειώσει και τον προϋπολογισμό και τον χρόνο υλοποίησης, την ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου που πέρασε από το ΚΑΣ και προχωρά κ.α.

Κλείνοντας να προσθέσω, πως για όλες τις μελέτες που εκπονούνται από τη Μ.Α.Θ., (Ξύλινο Ντεκ, πλατεία Διοικητηρίου, πλατεία Δημοκρατίας, οδοί Ειρήνης και Μοσκώφ και τέλος τουριστικός ποδηλατόδρομος) ο Δήμος δεν θα πληρώσει ούτε ένα ευρώ!

Αυτή είναι η πραγματικότητα, που ο κ.Ζέρβας αρνείται να αποδεχθεί. Τον αφήνουμε να συνεχίσει να εκτίθεται. Όπως έλεγε ο Μάνος Χατζιδάκις, δύο είναι οι εχθροί της πολιτικής και του πολιτισμού: ο λαϊκισμός και ο ελιτισμός. Ο κ. Ζέρβας θριαμβεύει και στα δύο…

Για εμάς, απόλυτη προτεραιότητα παραμένει το να τιμήσουμε την εμπιστοσύνη των συμπολιτών μας, να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με αφοσίωση, με συνέπεια και αποτελεσματικότητα για μια Θεσσαλονίκη πιο όμορφη, πιο λειτουργική, πιο προσβάσιμη, πιο καθαρή, πιο “πράσινη”, να παράγουμε μετρήσιμα αποτελέσματα. Για τη Θεσσαλονίκη που δικαιούμαστε και ονειρευόμαστε».