Χωρίς μετρό από σήμερα και για ένα μήνα η Θεσσαλονίκη – «Οδηγός επιβίωσης» με νέες λεωφορειακές γραμμές

Τι θα γίνει με τους κατόχους προσωποποιημένων καρτών- Αναλυτικά οι στάσεις των νέων γραμμών

Χωρίς μετρό από σήμερα και για ένα μήνα η Θεσσαλονίκη – «Οδηγός επιβίωσης» με νέες λεωφορειακές γραμμές
ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ EUROKINISSI)

Κατεβασμένα από σήμερα και για έναν μήνα θα βλέπουν τα ρολά στους 13 σταθμούς του μετρό Θεσσαλονίκης οι επιβάτες. Το μέσο, που από τις 30 Νοεμβρίου του 2024 έχει ανοίξει νέα σελίδα στις μετακινήσεις του επιβατικού κοινού, θα παραμείνει κλειστό από σήμερα Δευτέρα 10 Νοεμβρίου έως και την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου.

. Όπως έχει επισημανθεί, το υπόγειο μέσο σε σταθερή τροχιά θα λειτουργεί την εορταστική περίοδο, ώστε να μην επηρεαστεί αρνητικά η λειτουργία της αγοράς και ευρύτερα η εορταστική περίοδος.

Αντί λοιπόν το μετρό σε αυτά τα πρώτα του γενέθλια να σβήσει… κεράκια γενεθλίων , τελικά θα σβήσει μηχανές, όπως γράφει η Μελίνα Καραπαναγιωτίδου, με το προσωρινό αυτό λουκέτο να είναι απαραίτητο προκειμένου το μετρό που θα ξαναμπεί στις ράγες να είναι… μεγαλύτερο κατά 5 σταθμούς, τους σταθμούς του προς Καλαμαριά.

Μάλιστα, αυτή δεν θα είναι η μοναδική φορά που το μετρό δεν θα εξυπηρετεί το επιβατικό κοινό, λόγω Καλαμαριάς. Θα ακολουθήσει μία ακόμη – και πάλι μηνιαία – διακοπή τον Φεβρουάριο του 2026 για τις τελικές δοκιμές και πιστοποιήσεις του έργου.

Τα «σωσίβια» της πόλης 

Προς το παρόν, πάντως, το σοκ θα είναι μεγάλο γιατί θα είναι και… διπλό. Κι αυτό γιατί, η πόλη θα πρέπει να ζήσει καθημερινά όχι μόνο με κλειστό μετρό, αλλά και με ρυθμίσεις στον Περιφερειακό, λόγω εργασιών για την κατεδάφιση της γέφυρας Πανοράματος. Αυτό σημαίνει ότι ο Περιφερειακός δεν θα είναι καθόλου μα καθόλου ελκυστικός για τους οδηγούς το επόμενο διάστημα (όχι ότι ήταν μέχρι σήμερα…), με αποτέλεσμα να επιλέγουν τους δρόμους εντός πόλης, οι οποίοι ήδη θα επιβαρυνθούν λόγω του κλειστού μετρό.

Η ελπίδα όλων εναπόκειται σε δύο… «σωσίβια»: αφενός στην ένταση της αστυνόμευσης, με τα στελέχη της Τροχαίας να καλούνται να βρίσκονται παντού και αφετέρου στα παραδοσιακά, γνωστά λεωφορεία που καλούνται και αυτή τη φορά να σηκώσουν το βάρος των μαζικών μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη του 1,5 εκατ. κατοίκων.

Ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ και τα ΚΤΕΛ δρομολογεί νέες γραμμές που οι επιβάτες θα δουν από Δευτέρα στους δρόμους.

Η γραμμή Μ1

Από σήμερα Δευτέρα 10 Νοεμβρίου μπαίνει σε τροχιά λειτουργίας η νέα λεωφορειακή γραμμή Μ1 (Ν. Ελβετία – Κ. Καραμανλή – Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός).

Θα ξεκινά από τον τερματικό σταθμό «Νέα Ελβετία» και μέσω της λεωφόρου Κ. Καραμανλή και των οδών Εγνατία και Μοναστηρίου θα κάνει τέρμα στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Κατά την επιστροφή θα ακολουθείται το ίδιο δρομολόγιο.

Η νέα λεωφορειακή γραμμή θα διέρχεται από 11 στάσεις: Κατά τη μετάβαση στις 25ης Μαρτίου, Γυμνάσιο, Ιπποκράτειο, Θεαγένειο, ΠΑΜΑΚ, ΑΧΕΠΑ, Καμάρα, Αγίας Σοφίας, Αντιγονιδών, Πλ. Δημοκρατίας και τέρμα τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Κατά την επιστροφή στις στάσεις Ζωγράφου, Πλ. Δημοκρατίας, Αντιγονιδών, Αγίας Σοφίας, Καμάρα, ΑΧΕΠΑ, Πανεπιστήμιο Μακεδονία, Θεαγένειο, Ιπποκράτειο, Μ. Μπότσαρη, 25ης Μαρτίου με τέρμα στη Νέα Ελβετία.

Τα δρομολόγια θα εκτελούνται καθημερινά από 17 λεωφορεία, από τις 05:00 το πρωί μέχρι τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα, τις ημέρες Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη και Κυριακή ενώ τις ημέρες Παρασκευή και Σάββατο τα δρομολόγια θα σταματούν στη 01:00 μετά τα μεσάνυχτα

Η γραμμή Ν. Ελβετία-Πανόραμα (58Μ)

Με μια νέα λεωφορειακή γραμμή, την 58Μ, ενισχύεται ο δήμος Πυλαίας Χορτιάτη, από σήμερα Δευτέρα 10 Νοεμβρίου, που θα ξεκινά και θα καταλήγει στον σταθμό μετεπιβίβασης Νέας Ελβετίας, ενισχύοντας το Πανόραμα.

Για τον ένα μήνα που το Μετρό αναστέλλει τη λειτουργία του προσωρινά λόγω των δοκιμαστικών διαδρομών, η μετεπιβίβαση θα γίνεται σε λεωφορεία της Γραμμής Μ1.

Η νέα λεωφορειακή γραμμή, που θα εκτελείται από τα ΚΤΕΛ, θα ακολουθεί τη διαδρομή μέσω των οδών Στ. Καζαντζίδη, Χαριλάου-Θέρμης, Θέρμης – Πανοράματος, Βενιζέλου, Κομνηνών, Μαντζαρίδη, Πέτρου Λεβαντή, Σταδίου, Πυθαγόρα και θα επιστρέφει μέσω της οδού Θέρμης Πανοράματος- Χαριλάου Θέρμης- Στέλιου Καζαντζίδη με αφετηρία και τερματισμό τον Σταθμό Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετίας.

Ταυτόχρονα η υφιστάμενη λεωφορειακή γραμμή 58 παραμένει με τα ίδια λεωφορεία, χωρίς να αποδυναμώνεται.

Τα δρομολόγια θα εκτελούνται με τέσσερα λεωφορεία τα οποία θα διέρχονται από 52 στάσεις κατά την μετάβαση και την επιστροφή.

Η νέα λεωφορειακή γραμμή θα λειτουργήσει σε πρώτη φάση, μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής της υπερυψωμένης γέφυρας ταχείας κυκλοφορίας (Fly Over).

Πύκνωση δρομολογίων υφιστάμενων γραμμών

Επιπλέον, ο ΟΑΣΘ θα ενισχύσει με πρόσθετα λεωφορεία τρεις λεωφορειακές γραμμές:

την 3, που εκτελεί το δρομολόγιο ΙΚΕΑ – Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, την 31 που εκτελεί το δρομολόγιο Βούλγαρη – ΚΤΕΛ και την 39 που εκτελεί το δρομολόγιο Κηφισιά – Δικαστήρια

Πρόκειται για γραμμές που εξυπηρετούν επιβάτες που χρησιμοποιούν το μετρό.

Η γραμμή 3 θα ενισχυθεί με δύο λεωφορεία, από τα 15 που έχει σήμερα θα πάει στα 17 και η μέση συχνότητά της θα πέσει από τα 15 στα 8 λεπτά.

Η γραμμή 31 θα ενισχυθεί με τρία λεωφορεία, από τα δέκα θα πάρει στα 13 και η μέση συχνότητά της θα πέσει από τα 16 στα δέκα λεπτά.

Η γραμμή 39 θα ενισχυθεί με τέσσερα λεωφορεία και θα διαθέτει συνολικά 12, από οκτώ που έχει σήμερα. Η συχνότητά της θα πέσει από τα 20 στα έντεκα λεπτά.

Τι θα γίνει με τις προσωποποιημένες κάρτες

Ερωτηματικά εκφράζουν πολλοί για το τι θα γίνει με τις προσωποποιημένες κάρτες, καθώς οι κάτοχοί τους έχουν ήδη πληρώσει το διάστημα που το μετρό θα είναι κλειστό.

Στους κατόχους προσωποποιημένων καρτών μηνιαίας, τρίμηνης ή εξαμηνιαίας διάρκειας θα δοθεί ισόχρονη επέκταση στη χρήση των καρτών, αντίστοιχη με τη διάρκεια διακοπής λειτουργίας του Μετρό, προκειμένου να μην ζημιωθούν.

Η επέκταση προς Καλαμαριά

Η διακοπή αυτή του ενός μήνα – αλλά και η δεύτερη που θα ακολουθήσει μετά την περίοδο των εορτών – είναι άκρως απαραίτητες για την ασφάλεια των μετακινήσεων.

Κατά τον μήνα αυτό, θα πραγματοποιούνται συνεχή δρομολόγια από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Μίκρα, εκεί όπου θα τερματίζει η γραμμή επέκτασης προς Καλαμαριά, αλλά και από τη Μίκρα στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η ενέργεια αυτή είναι απαραίτητη για να «κουμπώσει» και να ενσωματωθεί η νέα γραμμή στο σύστημα, καθώς απαιτείται συναρμογή των συστημάτων της βασικής γραμμής με τη γραμμή της Καλαμαριάς.

Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή, προκειμένου να λειτουργήσει με απόλυτη ασφάλεια το μετρό και για να ενσωματωθεί σε αυτό και η επέκταση της Καλαμαριάς, απαιτείται η πλήρης συμβατότητα όλων των συστημάτων. Αυτό σημαίνει ότι έξι επιμέρους συμβάσεις πρέπει να «δέσουν» μεταξύ τους και παράλληλα, τα 15 νέα τρένα που θα συνδεθούν με το δίκτυο, να δοκιμαστούν στην υπάρχουσα και στη νέα γραμμή και να διανύσουν τουλάχιστον 10.000 χιλιόμετρα το καθένα.

«Παραδίδουμε το Μετρό, όταν αυτό θα είναι απολύτως ασφαλές για τους πολίτες και απολύτως λειτουργικό», δήλωσε ο Υφυπουργός. Συμπλήρωσε ότι το έργο θα παραδοθεί σε πλήρη εμπορική λειτουργία έως το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2026, προσθέτοντας ότι πριν από αυτήν, θα χρειαστεί και μία δεύτερη διακοπή προκειμένου να γίνουν οι πιστοποιήσεις.