Γιατροί «μαϊμού» προωθούν ψεύτικες θεραπείες στο TikTok
Η τεχνολογία deepfake μπορεί να δημιουργήσει εξαιρετικά ρεαλιστικά βίντεο, εικόνες και ήχο.
Μέσω τεχνολογίας deepfake, απατεώνες γιατροί δίνουν ψεύτικες θεραπείες σε ανυποψίαστους, μέσω της πλατφόρμας του tiktok.
Η τεχνολογία deepfake μπορεί να δημιουργήσει εξαιρετικά ρεαλιστικά βίντεο, εικόνες και ήχο και γίνεται όλο και πιο δημοφιλής, όχι μόνο για πλαστοπροσωπίες διασημοτήτων (όπως ο Τζόρτζ Κλούνεϊ) ή για προσπάθειες επηρεασμού της κοινής γνώμης, αλλά και για κλοπή ταυτότητας και κάθε είδους απάτες.
Σε πλατφόρμες social media όπως το TikTok και το Instagram, η διάδοση των deepfakes, μαζί με τις δυνατότητές τους για πρόκληση ζημιάς, μπορεί να είναι ιδιαίτερα ανησυχητική. Ερευνητές της ESET στη Λατινική Αμερική εντόπισαν πρόσφατα μια εκστρατεία στις συγκεκριμένες πλατφόρμες, όπου avatar που δημιουργήθηκαν με τεχνητή νοημοσύνη παρουσιάζονταν ως γυναικολόγοι, διαιτολόγοι και άλλοι επαγγελματίες υγείας, με σκοπό την προώθηση συμπληρωμάτων και προϊόντων ευεξίας. Τα εν λόγω βίντεο, συχνά εξαιρετικά καλοφτιαγμένα και πειστικά, εμφανίζονταν ως ιατρικές συμβουλές, παραπλανώντας ανυποψίαστους χρήστες και πείθοντάς τους να προβούν σε αμφιλεγόμενες — και δυνητικά επικίνδυνες — αγορές.
Κάθε βίντεο ακολουθεί ένα παρόμοιο μοτίβο: ένα ομιλούν avatar, συνήθως τοποθετημένο σε μια γωνία της οθόνης, προσφέρει συμβουλές για την υγεία ή την ομορφιά. Οι προτάσεις παρουσιάζονται με ύφος επιστημονικής αυθεντίας και βασίζονται κυρίως σε «φυσικές» θεραπείες, καθοδηγώντας έμμεσα τους θεατές προς συγκεκριμένα προϊόντα προς πώληση. Υποδυόμενα τον ρόλο του ειδικού, αυτά τα deepfake avatars εκμεταλλεύονται την εμπιστοσύνη του κοινού στο ιατρικό λειτούργημα για να ενισχύσουν τις πωλήσεις — μια τακτική τόσο ανήθικη όσο και αποτελεσματική.
Σε μία περίπτωση, ένας «γιατρός» διαφημίζει ένα «φυσικό εκχύλισμα» ως ανώτερη εναλλακτική λύση του Ozempic, του γνωστού φαρμάκου που χρησιμοποιείται για την απώλεια βάρους. Το βίντεο υπόσχεται θεαματικά αποτελέσματα και παραπέμπει σε μια σελίδα του Amazon, όπου το προϊόν περιγράφεται απλώς ως «σταγόνες χαλάρωσης» ή «βοηθήματα κατά του οιδήματος» — χωρίς καμία απολύτως σχέση με τα υπερβολικά οφέλη που διαφημίζονται.
Άλλα βίντεο προωθούν μη εγκεκριμένα φάρμακα ή ψευδείς θεραπείες για σοβαρές ασθένειες, και μερικές φορές μάλιστα χρησιμοποιούν παραποιημένες εικόνες ή βίντεο γνωστών γιατρών.