15.600 επιβάτες ανά ώρα στο Μετρό, οι ισαποστάκηδες και τροχονόμοι ευθυνών, προτεραιότητα η Δυτική Θεσσαλονίκη, το παράξενο με την κυκλοφορία και ο ενεργός ρόλος στη Μονή Λαζαριστών

Όταν ένας Ταύρος συναντά έναν Λέοντα δεν αργεί να γίνει η έκρηξη. Από μια έκρηξη δημιουργήθηκε το σύμπαν, από μια έκρηξη και η στήλη.

15.600 επιβάτες ανά ώρα στο Μετρό, οι ισαποστάκηδες και τροχονόμοι ευθυνών, προτεραιότητα η Δυτική Θεσσαλονίκη, το παράξενο με την κυκλοφορία και ο ενεργός ρόλος στη Μονή Λαζαριστών

Φανατικοί και φερέφωνα

Είναι τέτοια η ανάγκη των πολιτών για το Μετρό Θεσσαλονίκης όπου οι συζητήσεις για τα ζητήματα ασφαλείας είναι καθημερινές. Και ενώ βλέπεις τους υπευθύνους να μιλούν δημόσια, να καθησυχάζουν, να αποδεικνύουν με λεπτομερείς αναφορές τα λεγόμενα τους, υπάρχουν και οι φανατικοί και τα φερέφωνα που επιτίθενται σε όσους υποστηρίζουν κάτι πέρα από το «και τι έγινε» του Μάκη Βορίδη.

Ισαποστάκηδες και τροχονόμοι ευθυνών

Γιατί για κάθε ένα «και τι έγινε» υπάρχει το «η αξιοπιστία μπορεί να κερδηθεί μόνο με ανοιχτές συζητήσεις» του Νίκου Ταχιάου χθες στην ημερίδα της Voria. Ο οποίος, που έχει ακούσει τα εξ’ αμάξης, ενημέρωσε αναλυτικά για το συμβάν του Σαββάτου. Κρατήσαμε δύο ατάκες. Ότι η THEMA και ο κ. Bianco έλεγε από την πρώτη μέρα ότι θα συμβούν τέτοια περιστατικά όταν το μετρό θα λειτουργήσει και πως η ασφάλεια είναι κάτι το οποίο δεν απειλείται. Μίλησε βέβαια και για ισαποστάκηδες και τροχονόμους ευθυνών αλλά δεν τολμώ να φανταστώ ποιον εννοούσε.

15.600 επιβάτες ανά ώρα

Πέρα από τις ατάκες όμως ο υφυπουργός έδωσε και ειδήσεις αλλά και ενδιαφέροντα στοιχεία από το πρώτο δεκαπενθήμερο με το μετρό. Αρχικά ότι ο συρμός που ακινητοποιήθηκε και μένει στα πιτς μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα (την περιμένουμε σήμερα ή αύριο) είχε κάνει 13.900 χλμ. Προφανώς αυτά δεν έγιναν τις πρώτες μέρες λειτουργίας του Μετρό, δείχνοντας και τους μήνες των δοκιμών. Μέχρι στιγμής με τα στοιχεία που υπάρχουν 15.600 επιβάτες ανά ώρα χρησιμοποιούν το μετρό Θεσσαλονίκης. Το όριο που είχε τεθεί είναι 18.000 με τον Ν. Ταχιάο να εκτιμά ότι θα ξεπεραστεί.

Η ερώτηση Μητσοτάκη για Βενιζέλου

Πριν δοθεί η οριστική λύση για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου υπήρχε διάχυτη η άποψη σε μερίδα των πολιτών να καταργηθεί ο σταθμός και να προχωρήσει χωρίς αυτόν στην ολοκλήρωσή του το Μετρό. Όπως αποκάλυψε ο Ν. Ταχιάος, ο αείμνηστος Γιάννης Μπουτάρης ήταν ο πρώτος που το είχε ζητήσει όταν βρέθηκαν οι αρχαιότητες. Το ενδεχόμενο αυτό ρώτησε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Τότε οι ειδικοί του είπαν ότι δεν υπήρχε περίπτωση να εξυπηρετήσει το κέντρο μόνο ο σταθμός της Αγίας Σοφίας. Και στην πράξη πάντως φαίνεται να ισχύει. Καθώς ο σταθμός Βενιζέλου είναι ότι και ο σταθμός Σύνταγμα για το Μετρό της Αθήνας.

Προτεραιότητα η Δυτική Θεσσαλονίκη

Όσον αφορά τις επεκτάσεις ο Ν. Ταχιάος αρχικά ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχει περίπτωση να λειτουργήσει η επέκταση της Καλαμαριάς χωρίς να έχει γίνει η Πόντου. Θα δοθούν τα 25 εκ ευρώ για τις απαλλοτριώσεις και τις διανοίξεις. Θα λειτουργήσουν με μοντέλο «Ψελλού» δηλαδή τα λεφτά θα εκταμιευθούν από το ΥΠΟΙΚ και θα δοθούν στον δήμο που θα κάνει τις διαπραγματεύσεις με τους ιδιοκτήτες. Και μια και αναφερθήκαμε στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας στην Ψελλού μέχρι 15/01 θα έχει ολοκληρωθεί η σύνδεση και με την Παπαναστασίου καθώς οι βροχές καθυστέρησαν τις εργασίες.

Για τις μελλοντικές επεκτάσεις σημείωσε ότι θέλει χρόνο, πως το αεροδρόμιο δεν αποτελεί προτεραιότητα για τις δεν δίνει κίνηση στην πόλη και εξυπηρετεί και άλλες περιοχές (Χαλκιδική, Βαλκάνια).  Προτεραιότητα αποτελεί η περιοχή του Ευόσμου και της Σταυρούπολης που παρατηρείται πληθυσμιακή αύξηση.  Για τις επεκτάσεις δεν υπάρχουν ορατά χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά είναι σε εξέλιξη οι μελέτες κόστους-οφέλους και ο σχεδιασμός ώστε να διεκδικήσουν ένα προσεχές χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Πώς προκύπτουν τα 3 δις ευρώ

Τέλος ο Ν. Ταχιάος υποστήριξε ότι δεν είναι αλήθεια αυτό που κυκλοφορεί πως το Μετρό κόστισε 3 δις ευρώ. Βέβαια τα ποσά που έδωσε στο τέλος το ίδιο ποσό βγάζουν αλλά έχει ένα ενδιαφέρον η κατάτμηση των χρημάτων. Η κύρια γραμμή που παραδόθηκε και λειτουργεί κόστισε 1,6 δις ευρώ εκ των οποίων 205 εκ. ευρώ τα αρχαιολογικά. 600 εκ ευρώ κόστισε η επέκταση της Καλαμαριάς. 100 εκ ευρώ είναι συνολικά οι απαλλοτριώσεις ενώ 720 εκ ευρώ είναι το κόστος εξυπηρέτησης των τόκων του δανείου, όπου θα τους πληρώνουμε μέχρι το 2049 θα πληρωθεί το δάνειο, καθώς ειδικά για την Καλαμαριά το ελληνικό δημόσιο δανείστηκε με μεγάλα spread.

Υπέρμετρες προσδοκίες

Στο ίδιο πάνελ ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ Ι. Μασούτης παρατήρησε ότι το Μετρό οδηγεί τους πολίτες στο κέντρο της πόλης για βόλτα και αγορά ενώ ο Κ. Τζάρος από τους μεσίτες μίλησε για την περιβόητη αύξηση των ενοικίων. Όσον αφορά τις κατοικίες ανέφερε πως το μετρό κινείται σε περιοχές που ούτως ή άλλως ήταν πολύ υψηλής ζήτησης και χαμηλής προσφοράς οπότε δεν έχει επηρεάσει. Σε αντίθεση με τους επαγγελματικούς χώρους όπου έκανε λόγο για «υπέρμετρες προσδοκίες». Είναι πάμπολα τα παραδείγματα με παραδοσιακές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αφήνουν τα καταστήματά τους για χάρη των αλυσίδων λόγω του διπλασιασμού των ενοικίων ενώ και όσοι έχουν γραφεία σε πολυκατοικίες κοντά στους σταθμούς ζητούν ήδη αυξήσεις για το 2025 από τους ενοικιαστές. «Πρέπει να δούμε τις ροές του κόσμου. Δεν μπορούμε ακόμα να μιλήσουμε για το πώς θα επηρεάσει την αγορά των ακινήτων. Κρίσιμο σταυροδρόμι. Οι επιχειρηματίες είναι πάρα πολύ διστακτικοί για το τι θα κάνουν» σχολίασε μεταξύ άλλων ο κ. Τζάρος.

Το παράξενο με την κυκλοφορία

Παρακολούθησα πολύ προσεκτικά τα πρώτα στοιχεία στην κυκλοφορία της πόλης από την λειτουργία του Μετρό. Και εκεί που περίμενε κανείς να μειωθεί περισσότερο η κίνηση από τα ανατολικά προς το κέντρο, μειώθηκε από τα δυτικά προς τα ανατολικά. Όπως εξηγούν οι συγκοινωνιολόγοι, ο λόγος είναι ότι πάρα πολλοί οδηγοί προτιμούν να φτάσουν στους ανατολικούς σταθμούς με το ΙΧ τους, να παρκάρουν και μετά να κινηθούν με το Μετρό. Όμως στη Νέα Ελβετία δεν βρίσκουν – καθώς δεν υπάρχουν ακόμα – θέσεις στάθμευσης με αποτέλεσμα να πηγαίνουν από σταθμό σε σταθμό αναζητώντας θέση και προκαλώντας προφανώς μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο.


Κάλαντα από Κασσελάκη

Επιστρέφει από την Αμερική και ξεκινάει περιοδείες ο Στέφανος Κασσελάκης. Ο ιδρυτής του Κινήματος Δημοκρατίας πριν έρθει Θεσσαλονίκη την Παρασκευή το βράδυ θα βρίσκεται στα Γρεβενά. Το πρωί του Σαββάτου θα κάνει βόλτα στο εορταστικό κέντρο της πόλης, στην αγορά Μοδιάνο αλλά και στην Αριστοτέλους ενώ δεν αποκλείεται να μπει να δει και το Μετρό. Θα έχει και μια συνάντηση με τους δημοσιογράφους της πόλης. Μέχρι τότε θα έχει ψηφιστεί και το λογότυπο του κόμματος. Λέτε να κάνει τα αποκαλυπτήρια από την Θεσσαλονίκη;


Ξαναμοιράζεται η τράπουλα και στην Ένωση Περιφερειών

Μετά την εκλογή Αηδονά στην Περιφέρεια, ε΄ρχεται κι άλλος αντικαταστάτης του Απόστολου Τζιτζικώστα. Αναφέρομαι στην Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, όπου ο Επίτροπος είχε την προεδρία. Για τη θέση του Προέδρου αναμένεται να εκλεγεί σύμφωνα με πληροφορίες ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, που σήμερα είναι ο Β’ αντιπρόεδρος της Ένωσης, θέση που θα μείνει κενή. Για Α’ αντιπρόεδρος ακούγεται η υποψηφιότητα Σταύρου Αρναουτάκη, του περιφερειάρχη Κρήτης. Εκλογές την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου στις 12:30 το πρωί.


Πιο ενεργό ρόλο στη Μονή Λαζαριστών

Πιο ενεργό ρόλο και πιο έντονη παρουσία στη Μονή Λαζαριστών επιθυμεί η διοίκηση του δήμου Παύλου Μελά. Σε συνάντησή του με τους δημοσιογράφους χτες, κ. Λέων, ο Δημήτρης Ασλανίδης ήταν σαφής: «Η Μονή Λαζαριστών είναιι ένας χώρος πολιτισμού, συνυφασμένος με τον δήμο μας. Θέλουμε να μπούμε δυναμικότερα ως δήμος στη Μονή Λαζαριστών. Είναι το σήμα κατατεθέν της περιοχής μας. Ο δήμος πρέπει να εμπλακεί ενεργότερα στη διαχείριση», επισήμανε, καθώς στην ουσία οι εκδηλώσεις του δήμου στον χώρο περιορίζονται στην ουσία σε μόλις ένα διήμερο, αν και ο δήμος καταβάλλει κανονικά το συμφωνηθέν ποσό για τη συμβολή του στη λειτουργία της Μονής Λαζαριστών.


Αύξηση ανταποδοτικών ΚΑΙ στον δήμο Παύλου Μελά

Αύξηση κατά 10 με 15% ψηφίζει σήμερα στο δημοτικό συμβούλιο ο δήμος Παύλου Μελά, που καλείται όπως και οι άλλοι δήμοι να ανταποκριθεί στις επιβαρύνσεις που σαν θύελλα έπεσαν στους ώμους των δήμων. Βέβαια, προβλέπεται απαλλαγή για επτά ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, κάτι που θα ισχύσει καθόλη τη διάρκεια της θητείας της σημερινής διοίκησης.