Νοεμή Βασιλειάδου στο TheOpinion: «Δεν είναι μόνον αν θα βελτιωθεί η πόλη με το Μετρό, αλλά και το τι άφησε πίσω όλη αυτήν η εικοσαετία»
Η Νοεμή Βασιλειάδου μιλάει, για την πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα «Προσοχή: Εκτελούνται Έργα», στο TheOpinion και τη Δέσποινα Δαϊλιάνη
Η devised παράσταση «Προσοχή: Εκτελούνται Έργα» επιστρέφει στο Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ, από τις 23 έως τις 25 Οκτωβρίου, επαναφέροντας στο προσκήνιο το καίριο και, διαχρονικά, άλυτο ζήτημα της συμπρωτεύουσας: το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η Νοεμή Βασιλειάδου από τα δικαστικά έδρανα βρέθηκε, τελικά, στο…θεατρικό σανίδι. Πρώτα με την ιδιότητα της ηθοποιού και, πλέον, με αυτήν της σκηνοθέτιδας της devised παράστασης, «Προσοχή: Εκτελούνται Έργα».
«Πάντα θα ήθελα, αυτό που κάνω, να σχετίζεται με την κοινωνία· να έχει να κάνει με τον τρόπο και τους όρους που ζούμε, σήμερα, ως πολίτες. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν συμπεριλαμβάνονται και προσωπικά κομμάτια, απλώς αυτά αναδεικνύονται μέσα από τα κοινωνικά», επισημαίνει στο TheOpinion.
Και, κάπως, έτσι μας εισαγάγει θεατρικά, μαζί με την ομάδα της, σε ένα θέμα – «Αχίλλειο Πτέρνα» για τη Θεσσαλονίκη: την κατασκευή και λειτουργία του Μετρό.
Βέβαια, πριν από αυτό, ολοκλήρωσε τον κύκλο σπουδών της στη Νομική του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Φοίτησε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, αποκτώντας, παράλληλα, μεταπτυχιακό τίτλο στις Πολιτισμικές και Κινηματογραφικές Σπουδές.
Έκτοτε ζει στην Αθήνα, διαπιστώνοντας ότι «Υπάρχει μια τρομερή προβολή των πραγμάτων που γίνονται στην Αθήνα και μια άνιση μεταχείριση όσων δουλεύουν εκτός της πρωτεύουσας, συνολικά».
Νοεμή, αποφάσισες να καταπιαστείς, καλλιτεχνικά, με ένα ζήτημα τρωτό για τη Θεσσαλονίκη. Σαν να λέμε, απέκτησες «συμμάχους» και «εχθρούς»;
Οι άνθρωποι βλέπουν άλλα πράγματα στο θέμα και στο έργο. Υπάρχει ένας θυμός, μια πίκρα, που για τον καθένα ερμηνεύονται τελείως διαφορετικά.
Υπάρχουν κάποιοι, οι οποίοι είναι θυμωμένοι που το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί. Ενώ, μερικοί άλλοι, θεωρούν ότι δεν θα έπρεπε να ξεκινήσει καν. Άλλοι, πάλι, είναι θυμωμένοι για το πολιτιστικό κομμάτι, για τα αρχαία ευρήματα. Ή για το ότι έκλεισαν οι γειτονιές τους και δεν προστατεύτηκε ο κόσμος που είχε μαγαζιά.
Το θέμα δεν συσπειρώνει έναν κόσμο συγκεκριμένης «πολιτικής» κατεύθυνσης. Έχει πολλές πλευρές.

Τελικά το Μετρό πότε θα μπει στις ράγες; Από τη δική μου θέση δεν ξέρω αν μπορώ να σου το απαντήσω με σιγουριά… Φαντάζομαι ότι, και το κείμενό σας, θα χρειάστηκε κάποιες αναπροσαρμογές όλο αυτό το διάστημα.
Ξεκινήσαμε τις πρόβες στις αρχές του 2023 και, συγκεκριμένα, τον Φεβρουάριο. Η ανακοίνωση τότε ήταν ότι, τον Απρίλιο του 2023, θα είναι έτοιμο.
Ήρθαμε σε επαφή με ανθρώπους που εργάζονταν και ήταν πιο κοντά στο έργο. Κι οι ίδιοι μας έλεγαν ότι είναι αδύνατον να ξεκινήσει, καθώς μεσολαβεί και μια δοκιμαστική περίοδος που δεν έχει πραγματοποιηθεί.
Είναι τρομακτικές οι τόσες εξαγγελίες για την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, ενώ κανένα στοιχείο δεν έδειχνε ότι αυτό μπορεί να συμβεί.
Η παράσταση βασίστηκε σε μια αρκετά δημοσιογραφική προσέγγιση – έρευνα την οποία πραγματοποιήσατε…
Ξεκινήσαμε μια έρευνα η οποία είχε, πέρα από τις πληροφορίες του ίντερνετ, δύο σκέλη: το ένα ήταν ότι φτιάξαμε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο το μοιράσαμε σε πολίτες της Θεσσαλονίκης. Και το δεύτερο ότι ήρθαμε σε άμεση επαφή, κάνοντας συνεντεύξεις, με ανθρώπους που ενεπλάκησαν στην ιστορία του Μετρό.
Συγκεκριμένα, με ανθρώπους που δουλεύουν στην εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο, την Αττικό Μετρό. Με καταστηματάρχες που αναγκάστηκαν να κλείσουν τα μαγαζιά τους. Με αρχαιολόγους. Με μηχανικούς. Ήρθαμε σε επαφή με αρκετά άτομα που γνώριζαν εκ των έσω για το θέμα.

Συναντήσατε «κλειστές» πόρτες;
Πιστεύαμε ότι θα αντιμετωπίσουμε μεγαλύτερη άρνηση από αυτήν, τελικά, που αντιμετωπίσαμε. Υπήρχαν άνθρωποι που δεν δέχτηκαν να μας μιλήσουν. Άνθρωποι που μίλησαν, αλλά επιθυμούσαν να διατηρήσουν ανωνυμία· να μην χρησιμοποιηθεί αυτούσιο το υλικό.
Αλλά, σε γενικές γραμμές, επειδή κι εμείς είχαμε μια πρόθεση συνολικής κάλυψης του θέματος, «άνοιξαν» και πολλές πόρτες. Αρκετός κόσμος μας μίλησε.
Και; Τι θα μάθουμε για την κατασκευή του Μετρό που δεν γνωρίζουμε;
Ουσιαστικά, θα ξανακοιτάξουμε την πόλη με καινούρια μάτια. Από την αρχή. Τα εργοτάξια περνούν από μπροστά μας, αλλά τα έχουμε συνηθίσει.
Η παράσταση έχει σκοπό να αποκαλύψει κάποιες πληγές που θάφτηκαν, αλλά με στόχο να μας κινητοποιήσει να σκεφτούμε τι πόλη και τι δημόσιο χώρο θα θέλαμε, με έναν τρόπο.
Ποια είναι η δική σου γνώμη; Μας εξυπηρετεί, πιστεύεις, η ύπαρξή του στη Θεσσαλονίκη;
Είναι πολύ μεγάλο το ζήτημα. Αυτήν τη στιγμή, η βασική γραμμή καλύπτει μόνον ένα πολύ μικρό τμήμα, δηλαδή καλύπτει κοντινές αποστάσεις. Για παράδειγμα, υπάρχουν τρεις κοντινές στάσεις στο κέντρο, ενώ δεν υπάρχει στάση που να μας συνδέει με το αεροδρόμιο ακόμη.
Όπως λέμε και σε ένα σημείο της παράστασης: «Το θέμα είναι, όταν γίνει, η οικονομική καταστροφή και οι αρνητικές συνέπειες που άφησε, αν θα μπορέσουν ποτέ να ξεπεραστούν». Δεν είναι μόνον αν θα βελτιωθεί η πόλη με το Μετρό, αλλά και το τι άφησε πίσω όλη αυτήν η εικοσαετία.
Πληροφορίες
«Προσοχή: Εκτελούνται Έργα»
Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ (Τσιμισκή 136, Θεσσαλονίκη)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα 23/10, Τρίτη 24/10 και Τετάρτη 25/10 στις 21.00
Εισιτήρια: 15€ Κανονικό, 12€ 65+, 10€ Φοιτητών – Ανέργων – ΑμεΑ, 8€ Ατέλεια
Προπώληση εισιτηρίων: more.com, ταμείο Θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ (Δευτέρα έως Παρασκευή: 17.30 – 21.30 και Σάββατο – Κυριακή: 09.30 – 21.30)
Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά
Ταυτότητα παράστασης
Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Νοεμή Βασιλειάδου
Πρωτότυπο κείμενο – Έρευνα: Η ομάδα
Δραματουργία: Νοεμή Βασιλειάδου, Χάρις Σερδάρη
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Γρηγόρης Λιόλιος
Κίνηση: Μαίρη Γιαννούλα
Βοηθός σκηνοθεσίας – Οργάνωση παραγωγής: Χάρις Σερδάρη
Σύμβουλος δραματουργίας: Πάνος Δεληνικόπουλος
Σύμβουλος σκηνογραφίας/ενδυματολογίας: Μαρία Καραδελόγλου
Φωτογραφίες: Βαγγέλης Ευαγγελίου, Λευτέρης Τσινάρης, Σταυρούλα Ντολοπούλου
Υπεύθυνη επικοινωνίας/προβολής: Λία Κεσοπούλου
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου Αντίqρηση
Μεγάλος χορηγός: ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.
Επί σκηνής
Δημήτρης Γούλιος
Μαρία Καραγκιοζίδου
Βασίλης Μπόγδανος
Χάρις Σερδάρη
Σοφία Στυλιανού
Και ο μουσικός: Γρηγόρης Λιόλιος